Lopettakaa kassat jo se väkinäinen "hyvää päivänjatkoa". "Kiitti hei" istuu paljon luontevammin suomalaiseen small talkkiin.
Ihmettelen, kun tuo "hyvää päivänjatkoa"-höpötys alkoi jotenkin yhtäkkiä, ikään kuin määräyksestä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se ole vähän vittuilua vastata kiitos samoin? Kun sillä kassalla kuitenkin se työpäivä jatkuu, niin mitä hyvää siinä on? Esim. vaikka kaunis kesäpäivä, ihmisrt käy ostamassa jäätelöä, juotavaa puistoon ja sitten toivottaa kassalle hyvää päivänjatkoa kun se joutuu siellä töissä kökkimään?
Kyllä mä ainakin otan vittuiluna, kun menen ruokatauolla kauppaan ostamaan evästä ja kassa kehtaa toivottaa hyvää päivänjatkoa, vaikka ole menossa takaisin töihin kärsimään. Not
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräyksestähän se alkoikin.
Minua säälittää ne kiireiset kassat kun joutuvat tota monotonisesti hokemaan, ei se tunnu kivalta asiakkaastakaan.Mitä sitten pitäisi sanoa? Haista vi t tu, älä tule enää takaisin?
Vaikea ymmärtää miten joku voi loukkaantua perus käytöstavoista.
Missä sanoin loukkaantuvani siitä?
Sanoin että vähän säälittää, esim Lidlissä huomaa että myyjät on pakotettu sanomaan sitä kuin papukaijat, ei se tunnu kivalta kun on semmonen pakkomantra. Se ois kivempi jos myyjä itse voisi valita mitä sanoo, jos sanoo. Tollanen että jokainen hokee täusin samat sanat tunteettomasti robotteina, ei jätä aaiakkaalle mitäön lämmintä oloa, vaan tulee sellanen olo että käytti jotain orjaa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua säälittää ne kiireiset kassat kun joutuvat tota monotonisesti hokemaan, ei se tunnu kivalta asiakkaastakaan.Mitä sitten pitäisi sanoa? Haista vi t tu, älä tule enää takaisin?
Ihan samalla tavalla se kiitti moi on perus käytöstavat. Miten musta tuntuu että ne, jotka kohkaavat eniten perus käytöstavoista ovat niitä, joilla on aika paljon hämäriä juttuja kontollaan, jos ei ihan jopa rikoksia....mut hei, osaan mä olla kohtelias...
Minusta se on mukavaa. Tänne tuppukylällekin tuli tuo perinne. Ei kaikkea tarvitse sydämestä sanoa, mutta on mukavaa, että on jotain kohteliaisuus sääntöjä.
TÄYSIN samaa mieltä, on tehnyt mieli laittaa ketjuille palautetta, että ette kai te vaan ole velvottaneet kassatyöntekijöitänne sanomaan asiakkaille "Hyvää päivänjatkoa". Olis kiva jos se olis jokaisen kassatyöntekijän oma asia sanooko vai ei eikä velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin menossa hautajaisiin, kun kassa toivotteli kivaa päivänjatkoo. Kassa meni ihan tolaltaan kun vastattiin, kiitos ollaan tässä hautajaisiin menossa.
Typerää passiivisaggressivista molopäisyyttä. Aivan turha kertoa kassalle mihin olette menossa. Ei se kassaa kiinnosta eikä hän voi ottaa huomioon jokaisen sen hetkistä henkilökohtaista tilannetta.
Mulle tulee vähän vaivaantunut olo, enkä osaa kellekään toivottaa hyvää minkään-jatkoa. Myönnän joskus käyttäväni tuota, jos asiakas on ollut jollain tapaa epäystävällinen, ajatuksena, etten sano, että ha is tai v tt u, vaikka niin ajattelisinkin.
Olen sen verran as, että koska en ole vielä saanut selväksi itselleni, mikä on esim.päivänjatko, tai kun onnitellaan vauvan johdosta, mikä ihmeen johto, niin jää toivottelematta. Sensijaan kiitos käynnistä tulee ihan luontevasti, joskus jopa aito hymy.
Mutta valehteletko joskus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla se kiitti moi on perus käytöstavat. Miten musta tuntuu että ne, jotka kohkaavat eniten perus käytöstavoista ovat niitä, joilla on aika paljon hämäriä juttuja kontollaan, jos ei ihan jopa rikoksia....mut hei, osaan mä olla kohtelias...
Hämäriä juttuja? Kerro toki lisää.
No mistä se kassa voi tietää mihin olette menossa tiedätkö itse mihin jokainen on menossa .
Täällä on passiivis-aggressiivista porukkaa. Ei ihme, että ei päivänjatkot kelpaa.
Mikset laita vaan kuulokkeita korville kun asioit kassalla. Sit ne ei sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanoin loukkaantuvani siitä?
Sanoin että vähän säälittää, esim Lidlissä huomaa että myyjät on pakotettu sanomaan sitä kuin papukaijat, ei se tunnu kivalta kun on semmonen pakkomantra. Se ois kivempi jos myyjä itse voisi valita mitä sanoo, jos sanoo. Tollanen että jokainen hokee täusin samat sanat tunteettomasti robotteina, ei jätä aaiakkaalle mitäön lämmintä oloa, vaan tulee sellanen olo että käytti jotain orjaa hyväksi.
Et voi olla tosissasi. :D Se nyt vielä puuttuisi, että kassa toivottaisi hyvää päivänjatkoa tai tervehtisi asiakasta naamakertoimen perusteella jos huvittaa. Asiakaspalvelu +1000.
Ei sulle tarvitse jäädä kauppareissusta lämmintä oloa. Soita johonkin auttavaan puhelimeen jos kaipaat empaattista ihmiskontaktia. Eikä se aspa ole orja, hän on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Määräyksestä se onkin. Kaupiaat käyttää nykyään ns. valeostajia, jotka raportoivat henkilökunnan käytöksestä. Jos ei hymyile koko ajan nätisti ja moikkaa ja toivota hyvää päivänjatkoa, niin työpaikka oli sitten siinä.
Se kuuluu asiakaspalveluun.
Olisko sit parempi sanoa v*ttuuntuneena, että oikein paskaa päivänjatkoa? Vai mykäksikö pitäisi heittäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se ole vähän vittuilua vastata kiitos samoin? Kun sillä kassalla kuitenkin se työpäivä jatkuu, niin mitä hyvää siinä on? Esim. vaikka kaunis kesäpäivä, ihmisrt käy ostamassa jäätelöä, juotavaa puistoon ja sitten toivottaa kassalle hyvää päivänjatkoa kun se joutuu siellä töissä kökkimään?
Kyllä mä ainakin otan vittuiluna, kun menen ruokatauolla kauppaan ostamaan evästä ja kassa kehtaa toivottaa hyvää päivänjatkoa, vaikka ole menossa takaisin töihin kärsimään. Not
Nii ja kato tuolla voi ärsyttää jotain, jolla ei täydellinen elämä tai suhde ja menee kotiin... noot. Eniten se ärsyttää tai särähtää korvaan, koska on vähän uusi juttu, eli ei ole vielä iskostunut sellaisella luonnollisella tavalla. Ja jos totta puhutaan, kaikki ei sano sitä niin luonnollisesti. Yleensä huikkaan "Samoin" vähän huvittuneena.
Kieltämättä joskus huvittaa itseänikin vastata tuohon samoin, kun raukka istuu siinä kassalla ilta- tai viikonloppu vuorossa. No mutta pitäisi varmaan vastata: Oikein hyvää työpäivän jatkoa sulle. Oikeesti kerran kuulin erään sanovan puzzeriassa työntekijöille: "Oikein hyvää työpäivän jatkoa" Mä en voi sille mitään, että kuulosti jotenkin oudolta, melkein vi...ttuilulta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on passiivis-aggressiivista porukkaa. Ei ihme, että ei päivänjatkot kelpaa.
Vauvapalstan mörököllit taas vauhdissa.
Minusta tuo hyvää päivänjatkoa on vähän liian vähän. Kassan pitäisi keksiä asiakkaasta joku hyvä piirre ja kehua vähän myös. Esim "ihanat kengät teillä herra".
Oletteko te niitä samoja ihmisiä, jotka eivät naapurilleen sano mitään, kun tulee rapussa vastaan. Luimestelette vain sisälle. Outoa porukkaa.
Tiedän, mutta miten sen saa loppumaan? Kenelle voi laittaa viestiä, että ei tänne junttimetsäläisten maahan sovi mikään teennäinen amerikkalainen mielinkielin oleminen? Sama asia, kun myyjät tulevat ahdistelemaan vaatekaupoissa, kirjakaupoissa ja apteekeissa. Mieluummin tilaan netistä kun väistelen ahdistelijoita.