Lopettakaa kassat jo se väkinäinen "hyvää päivänjatkoa". "Kiitti hei" istuu paljon luontevammin suomalaiseen small talkkiin.
Ihmettelen, kun tuo "hyvää päivänjatkoa"-höpötys alkoi jotenkin yhtäkkiä, ikään kuin määräyksestä.
Kommentit (101)
Kaikesta sitä voikin mielensä pahoittaa. Sit jos se kassahenkilö olisi hiljaa, niin siitäkin valitettaisiin.
Jos ei kestä normaalia kanssakäymistä, niin kannattaa siirtyä verkkokauppaan.
Ehdottomasti hyvät tavat kunniaan. Hyvän päivän toivotuksesta tulee hyvälle mielelle. Kiitos kassat!
No valita ylemmälle johdolle jos ärsyttää, myyjiä vaan ohjeistetaan käyttäytymään tällä tavalla.
Omassa lähikaupassa ei tätä juuri harrasteta, mutta yhdellä työntekijällä on tapana toivottaa päivän jatkoja jos asiakas yltyy rupattelemaan tai myyjä on hyvällä tuulella. Ne muutamat kerrat milloin on minulle myös sanonut jäivät mieleen, ehkä siksi koska ne tuntuivat aidommilta. En ole nyt nähnyt tätä myyjää pidempään aikaan niin on kai lopettanut. :(
"Kiitti" on hölmö sana tuohon käyttöön. Kuka kiitti?
Vierailija kirjoitti:
Prisman kassat katselee aina täysin samat fraasit. Se oli kamalaa kun tajusin ja tajusin myös se käsky niihin fraaseihin tulee ylhäältä.
Prisma hoi. Kassojen pitää itse saada käyttää ne sanat kun he haluaa
Olen kuullut myös, että Prisma pakottaa työntekijöitä pitämään tiettyjä työvaatteita ja neuvomaan asiakasta ystävällisesti kun he etsivät jotain tuotetta.
Prisma hoi. Työntekijöiden pitää itse saada päättää miten työnsä tekevät.
Miten pitäisi suhtautua "hyvää päivänjatkoa"-toivotukseen, kun ostaa viinapullon tai kassillisen olutta?
PB0K
Kirjatukaa wolt palveluun kyseisellä koodilla , lunastellaan Bonukset
Tosiaan, jos asiakas ei meinaa ymmärtää jatkaa matkaansa, sanon, että kiitos, hyvää päivänjatkoa, ja joskus jopa avaan oven, olkaa hyvä. En ole kaupan kassa, mutten mikään terapeuttikaan. Tiedän olevani jollekin mahdollisesti ainut ihmiskontakti, mutta minulle on asiakas, eikä heidän yksityiselämän tukeminen kuulu sovittuihin työtehtäviin. Siis kiitos ja näkemiin, seuraava!
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta ihmiset onnistuvat luomaan ongelman. :D
Kun tämä käytäntö tuntuu typerältä ja teennäiseltä SEKÄ asiakkaasta ETTÄ kassasta, niin miksi sitä pitää jatkaa? Siksikö, että joku v*un konsultti on keksinyt, että näin pitää tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Määräyksestä se onkin. Kaupiaat käyttää nykyään ns. valeostajia, jotka raportoivat henkilökunnan käytöksestä. Jos ei hymyile koko ajan nätisti ja moikkaa ja toivota hyvää päivänjatkoa, niin työpaikka oli sitten siinä.
Valeostajat inhoavat työtään ja vielä enemmän inhoavat kassoja. Uskomatonta potaskaa voivat väittää jopa todella ystävällisestä ja mukavasta kassasta joka ei virheitä tee. Ei se työpaikka jonkun valeostajan takia mene. Työnantajana en edes välitä näistä koska itse tunnen henkilökuntani paremmin. Mutta todellakin minuakin ärsyttää väkinäinen päivänjatkojen toivottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo hyvää päivänjatkoa on vähän liian vähän. Kassan pitäisi keksiä asiakkaasta joku hyvä piirre ja kehua vähän myös. Esim "ihanat kengät teillä herra".
Oikein hyvää loppuelämää teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta ihmiset onnistuvat luomaan ongelman. :D
Kun tämä käytäntö tuntuu typerältä ja teennäiseltä SEKÄ asiakkaasta ETTÄ kassasta, niin miksi sitä pitää jatkaa? Siksikö, että joku v*un konsultti on keksinyt, että näin pitää tehdä?
Mikä toisten tunteiden tulkki sinä olet? Sinusta itsestä saattaa siltä tuntua. Minusta ei ja ilomielin toivotan kassalle myös hyvää päivänjatkoa ja myös tarkoitan sitä.
"have a good one" olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä voikin mielensä pahoittaa. Sit jos se kassahenkilö olisi hiljaa, niin siitäkin valitettaisiin.
Jos ei kestä normaalia kanssakäymistä, niin kannattaa siirtyä verkkokauppaan.
Sehän siinä vaivaannuttaakin, kun se ei ole normaalia kanssakäymistä, vaan kassan pitää robottimaisesti sanoa "hyvää päivänjatkoa" vai miten se koko litania menikään, eivät saa itse valita sanojaan. Kaukana normaalista. Yhtä hyvin se lause vois tulla nauhotteena, niin "normaalia kanssakäymistä" se on.
Ehkä tämä onkin kauppiaan juoni saada asiakkaat käyttämään kassa-automaatteja...
Joo ehkä olen vanhanaikainen, mutta: "Oikein hyvää työpäivänjatkoa kuulostaa kyllä vähän oudolta, jos olisin kassalla tai pizzeriassa. Olen sitä ikäluokkaa, että aina on riittänyt perus kohteliaisuuteen: "Moi, ja kiitti kun saa vaihtorahat tai kuitin"
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä onkin kauppiaan juoni saada asiakkaat käyttämään kassa-automaatteja...
Ehkä, mutta ei saa. Yleensä mulla niin paljon ostoksia, että ei kannata mennä sinne. Ei siinä ole pöytätilaakaan tarpeeksi. Mieluiten sitten ärsyttäville tai rumille kassoille. Osa tietenkin myös kivan näköisiä ja ei ärsyttäviä.
Joussain kaupoissa on varmaan ohjeistettu palvelemaan eri tavalla esim. joissain apteekeissa on ihme hyökkäykset ja höpinät, että joutuu melkein lapsellisesti ja töykeästi sanomaan "ei kiitos" palvelulle. Tulen hakemaan buranaa, voit kertoa missä hyllyssä on, mutta please jätä muut löpinät muille asiakkaille. Joskus on pakko esittää, että on puhelimessa, että säästyy höpinäiltä. Ihan selvästi liikaa väkeä töissä apteekeissa, kun on aikaa palvella väkisin, vaikka ei kaipaa neuvoa tai jutustelua. Jos tarvitsisin neuvoa tuotteista, tulen kysymään. Pikku neuvo myös, että jos haluan löytää jonkun tietyn tuotteen luokse se on kyllä tuttu tuote ja riittää ihan että näytät missä se on. Ei tarvitse jäädä norkoilemasn siihen hyllylle tai alkaa pyytänmättä selistamaan tuotteesta. Olen pahoillani jos koulutuksesi menee hukkaan ja en kaipaa löpinöitä esim. eri särkylääkkeistä. Lohdutukseksi kyllä varmaan löytyy niitäkin, jotka mielellään höpöttävät vaikka koko päivän. Kehoitan etsimään 65+ asiakkaita höpöttelyyn tai neuvomiseen kysymättä. He tykkäävät jutella kassoilla ja muutenkin kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
No valita ylemmälle johdolle jos ärsyttää, myyjiä vaan ohjeistetaan käyttäytymään tällä tavalla.
Omassa lähikaupassa ei tätä juuri harrasteta, mutta yhdellä työntekijällä on tapana toivottaa päivän jatkoja jos asiakas yltyy rupattelemaan tai myyjä on hyvällä tuulella. Ne muutamat kerrat milloin on minulle myös sanonut jäivät mieleen, ehkä siksi koska ne tuntuivat aidommilta. En ole nyt nähnyt tätä myyjää pidempään aikaan niin on kai lopettanut. :(
Sitten joku voi valittaa jos myyjä ei käyttäydy kohteliaasti. Eli myyjän pitäisi muistaa, että tietylle asiakkaalle ei saa puhua, tietylle pitää toivottaa huonoa päivänjatkoa ja tietylle hyvää päivänjatkoa.
Eilen koin jonkinlaisen huipentuman. Oli nuorehko mies kaupan kassalla eikä noteerannut mitenkään edellistä iäkkäämpää rouvaa tai minuakaan. Siis ei sanonut tervehdystä, ei edes nyökännyt eikä sanonut yhtään mitään koko kassalla olo aikana. Jotenkin vaan pälyili hiustensa takaa.
En odota sen kummempaa palvelua mutta tämä oli kyllä kummallisin kokemus koskaan ja tämä iäkkäämpi rouva näytti hieman ihmettyneeltä tilanteesta.
ps. olen itsekin ollut kassalla töissä joten tiedän mistä puhun