Lapsi ei nukahda enää illalla kun saa nukkua hoidossa
Tällä äidillä alkaa olla niin liikaa univelka etten enää tiedä mitä tehdä. Meidän 4v on käynyt nyt n. Kuukauden päiväkodissa, siellä on n. tunnin lepotuokio (3-5v) ryhmä, ja kuulemma kaikki muut lapset nukkuu päiväunet. Meidän lapsi jätti itse päiväunet kaksi vuotiaana kun siirtyi nukkumaan n. 12h yöunia. Kaikki meni mainiosti tähän asti, kunnes nyt meillä entisen klo 20 mennessä unessa kukutaan klo 22 asti. Päiväkodissa sanovat ettei ole nukkunut kuin 30min, ja varmasti väsyttää kun ei enää nuku öisin kuin 8h ja nekin todella levottomasti pari viimeistä yötä. Tämä vähän nukkuminen nyt tuonut levottomuutta lapsessa esille muutenkin, mutten pysty ymmärtämään miten muka niin pitkä pakollinen lepotuokio on parempi lapselle kuin hyvät ja tarpeeksipitkät yöunet?? Olen itse kaiken lisäksi opiskelija eikä jää aikaa enää tehdä kotona mitään kun illat pelkkää sängyssä pyörimistä ja yrittää höpistä. Tasapainottuuko tämä joskus?? Onko mitään vinkkejä? Emme voi alkaa antaa valvomaankaan kun höiritsee koululaisen yöunia joka myöskin menee nukkumaan klo 20 niin ehtii nukkua hyvin. (Aamuvirkkuja, nousevat aamulla n.klo 6 aina.) oon niin loppu.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Päiväunet on välttämätön alle kouluikäisen kasvulle ja kehitykselle!
Saisinko tähän tueksi tieteellisen tutkimuksen jossa todetaan näin?
Väsynytäippä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvitsee unensa päiväkodissa kun kerta lepoaikana nukahtaa. Kaikki on uutta ja ryhmätoiminnassa väsyy eri lailla kuin kotioloissa.
Kehittyvät aivot tarvitsevat lepoa myös päiväsaikaan kaikesta ympäröivästä ärsyketulvasta.
Yksi tärkeä seikka lapsen iltakukkumisessa päiväkotipäivän jälkeen on huomiontarve. Vanhemmasta ollaan oltu erossa pitkä päivä, olisi ihana saada huomiota joka tuo turvallisuudentunnetta . Annathan lapsellesi syliä, läsnäoloa ja yhdessä touhuamista vaikka ruokaa laittaen? Ilman älylaitteita.
Läsnäolo ei ole sitä että lapsi leikkii samassa tilassa vanhemman selatessa luuriaan.
T: Vakaope ja äiti itsekin
Se on just näin.
Älkää alapeukuttako. Lukekaa unen vaikutuksesta kasvuun, oppimiseen, aivoihin.
Ketään ei pakoteta nukkumaan. Jos lapsi nukahtaa on väsynyt.Opeta lapsi rauhoittumaan sänkyyn, vaikka klo.20.30, voi vaikka kuunnella satua sängyssä. Älä enää sen jälkeen palvele, juttele tms.
Lapsi todella kaipaa vanhemman huomiota!!
Lapsi testaa rajoja. Ei lapset tykkää nukkua.
Yliväsynyt lapsi menee ylikierroksilla.Olkaapa itse pari päivää päiväkotiryhmässä niin huomaatte miten se väsyttää.
Kyllä aivoille tekee todella hyvää levätä päivällä hetki.Hei, kiitos, mutta meillä toimitaan jo noin, on toimittu vuosia. Lapsi rauhoittuu itse sänkyyn, kyse ei ole mistään itkemisestä tai huutamisesta. Hän supisee itsekseen hiljaa ja kääntyilee sängyssä jatkuvasti. Meillä rauhoitutaan unille hyvissä ajoin ja hyvien unien toivotusten jälkeen ei enää jutella ja lapset tietävät tämän ja kunnioittavat sitä. Mutta on tuskallista katsoa kun toine pyörii ja pyörii eikä uni tule enää niinkuin normaalisti. Yöunet jotka on lapselle ne kehityksen kannalta tärkeimmät unet jäävät siksi liian lyhyiksi hänen tarpeille, kun nukkuu sen 30-60min hoidossa. Meillä ei ole koskaan ollut nukkumisen kanssa ongelmia, pois lukien kun tuli hampaita vauvana. Rutiinit pysyneet samoina ja huomiota saa aamulla heti herättyä halitaan sohvalla yhdessä ja kun palataan kotiin klo 15-16 niin vietetään oikeasti aikaa yhdessä ja syleilyä saa paljon.
Eli nyt ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että se pakkomaattaminen sotkee täysin hänen yöunet.
Anna melatoniinia, sillä on helppo korjata unirytmi. Voi olla että parin kolmen viikon kuurin jälkeen on nukkunut niin hyvin ettei nukahda päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne ja ratkaisin sen niin, että annan lapsen valvoa vaikka yli puolenyön. Aamulla hän on rättiväsynyt, mutta onneksi vien päiväkotiin autolla. Kannan vihaisen, puoliunisen lapsen hoitoon ja laitan nukkumaan jonnekin lattiapatjalle, huikkaan hyvät huomenet ja jätän päiväkodin hoitajat selviämään univelkaisen lapsen kanssa aamupalasta. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa! Päiväkodista on tullut noottia, että nukkuvaa lasta ei sinne saa tuoda ja minä olen pyytänyt tästä mustaa valkoisella, no ei löydy.
Lapsi on aamupäivän väsynyt ja vihainen, syö huonosti ja nukkuu päiväunet, mutta on niiden jälkeen taas nälkäinen eikä ulkoilukaan kuulemma ole kivaa. Olen todennut, että lapsellani on aamu noin klo 14, joten yrittäkää pärjätä.
Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten maanantaina on helpompaa, mutta päiväunien pakkonukutus rikkoo taas rytmin. Mutta minähän en joudu tätä kokemaan, se on päiväkodin asia ja siellä on tärkeää, että 4v nukkuu kunnon päiväunet!
Ymmärrän viestin tarkoituksen, mutta itse en voisi enää antaa lapseni kärsiä tuosta kaikesta. Jos joka päivä on paha mieli ja kiukkuinen olo niin se on jo lapsenkin kidutusta mielestäni. En voisi enää antaa sen kaiken jatkua. Sivusta tämä.
Hoitajat kertovat, että on paha mieli ja huono olo ja heillä liikaa töitä. Mutta kun se vaihtoehto on ihan sama, siihen vain kuuluu se, että lasta yritetään nukuttaa joka ilta 3 tuntia ja hoitopäivä menee samalla tavalla kuin nyt. En halua elämää, jossa kaikki tähtää siihen, että lapsi nukahtaa ajoissa ja kaikki yhteinen tekeminen tähtää vain siihen, että lapsi olisi unessa klo 21. Onnistuu ilman ongelmia, jos ei ole päiväunia, mutta ei onnistu, jos päiväunet pitää nukkua.
Lapsi saa siis valvoa, tehdään yhdessä rauhallisia juttuja, ei katsella televisiota, ei riehuta. Voin lukea hänelle tai teemme palapeliä sen sijaan, että silittelisin ja taputtelisin ja hymisisin hämärässä huoneessa tuskastuneena siitä, että lapsi ei nuku. Me olemme koko perhe tyytyväisempiä näin, kun uni saa tulla, jos on tullakseen. Päiväunia vaativat hoitajat saavat sitten sietää sen, että nukkuminen päivällä on pakollista ja aamuväsymys heidän ongelmansa.
Meillä lapsi ei nukkunut enää 4v lähtien päiväunia, päiväkoti oli kiva ja huomioi tämän. Vaihdoimme päiväkotia ja lasta nukutettiin väkisin, hän oli tuolloin 5. Kuulemma ei edes istua saanut sitä tuntia. Tämä jyväskylässä huhtasuon päiväkodissa!
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko lapsen selän silittäminen tms. sängyssä pyörimiseen? Vanhempi voi hyräillä tai laulaa tuutulaulua.
Kiitos ihanasta ehdotuksesta! Silittely ei toimi kun kutiaa niin herkästi ja menee kikatteluksija hyräily toimi pienempänä, muttei enää kun hyräilen kuulemma väärin tai tulee kappaleen vaihtotoiveita vähän väliä :-D
Itse asiassa tutkimukset sanoo, että alkuyön uni on kaikkein tärkeintä aivoille ja ihmisen hyvinvoinnille. Eli on aidosti ongelma, jos nukahtaa vasta myöhään. Jotta uni olisi laadukasta, niin alkuyön tunnit olisi ne tärkein olla unessa.
Väsynytäippä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynytäippä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii että kaikkien lasten ei tarvii mennä päivälevolle sit jos meidän vakaopettajien ei tarvii enää tehdä vasuja eikä palaveerata tai suunnitella toimintaa. Leikitään vaan sit päivät pitkät, sopii se mulle.
Tässäkin nyt hieman ylireagoitu. Miksi se on mahdottomuus järjestää esimerkiksi 20min lepotuokio? Ei minulla ole mitään lepäilyä/satutuokiota vastaan, vaan sitä että pakkomaatetaan tunti kykenemättä tekemään mitään ja sitten sen kustannuksella menee kallisarvoiset yöunet huonoksi.
Ei mene yöunet huonoksi, mutta äiti vaan haluaisi päästä illalla helpommalla. Parasta tottua, kun lapsi kasvaa, se ei enää nuku 19
Heh, en ole sanonut että lapsi nukkuu klo 19. Jos haluat kommentoida kannattaisi ehkä lukea keskustelua. Ja en pääse mitenkään illalla helpommalla vaikka lapsi nukkuisi klo 18. Minulle toissijaista on se, että mitä minä ehdin tehdä illalla, raskasta on katsoa lasta joka aina aiemmin herännyt joka aamu hymy kasvoilla hyvin levätyn yön jälkeen, herää nyt apaattisena ja väsyneenä.
Joo just tämä, meillä kuopus piti kantaa lähes nukkuvana autoon vielä tänä kesänä aiemmassa pienten ryhmässä, mutta nyt ykskaks ryhmän vaihduttua herääkin itse klo 7 virkeänä useimpina aamuina. Jaksaa jopa itse pukea päälle aamulla, mikä ei tullut aiemmin kyseeseenkään. Toivon tosiaan, että teilläkin onnistuisi tuo pieni lepo nukuttamisen sijaan! Uskomatonta miten vanhempia syyllistetään tällä(kin) asialla.
-aiempi kolmen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Sopii että kaikkien lasten ei tarvii mennä päivälevolle sit jos meidän vakaopettajien ei tarvii enää tehdä vasuja eikä palaveerata tai suunnitella toimintaa. Leikitään vaan sit päivät pitkät, sopii se mulle.
Onhan tämä hullua, että byrokratian takia lapset kärsivät.
Ensin meidänkin lasta nukutettiin yli pari tuntia ja sanoin siitä, että liian pitkät päiväunet, kun ei nukahda kotona kun vasta puolen yön aikaan ja herätys on jo aamulla 5.15. Ensin hoitajat sanoivat, että eivät voi jokaista lasta nukuttaa eri aikoihin, että yksi nukkuisi 30min,yksi nukkuisi 45min jne.
No huomasivat tämän sitten itse ( kun oma sanomiseni ei auttanut), lapsi nukahti aina ennen lounasta keskelle hiekkalaatikkoa.
Eli nukuttivat niin pitkään, kun se oli heille helpompaa ja sitten kun oli heille vaikeaa kantaa nukkuva lapsi lounaalle, muuttivat käytäntöä. Ollenkaan ei kiinnostanut meidän jaksaminen, kun lapsi valvotti vanhemmatkin puolille öin.
Itse ratkaistiin asia siirtämällä reilusti sänkyynmenoaikaa kahdeksasta yhdeksään. Tunti tekee jo paljon noin pienelle lapselle.
Hetki kokeiltiin ilman päikkäreitä, mutta illat meni aivan ylikierroksilla ja nukahteli jo 17-18 aikaan.
Toki riippuu monesta asiasta, kuten aamun heräämisajasta.
Itse ajattelen, että päiväkodissa on tietty rytmi ja jos se ei vanhemmille sovi, niin sitten voi hoitaa itse tai keksiä jonkin muun hoitojärjestelyn.
Joo. Tuttu juttu. Alettiin antaa 4v. lapselle 0,5mg melatoniinia iltaisin klo 19. Sen jälkeen ei enää nukkunut päiväunia päiväkodissa. Hirveä valitus tuli tädeiltä, kun lapsi ei nuku päiväunia. :)
Auttaisiko lapsen selän silittäminen tms. sängyssä pyörimiseen? Vanhempi voi hyräillä tai laulaa tuutulaulua.