Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei nukahda enää illalla kun saa nukkua hoidossa

Väsynytäippä
22.08.2022 |

Tällä äidillä alkaa olla niin liikaa univelka etten enää tiedä mitä tehdä. Meidän 4v on käynyt nyt n. Kuukauden päiväkodissa, siellä on n. tunnin lepotuokio (3-5v) ryhmä, ja kuulemma kaikki muut lapset nukkuu päiväunet. Meidän lapsi jätti itse päiväunet kaksi vuotiaana kun siirtyi nukkumaan n. 12h yöunia. Kaikki meni mainiosti tähän asti, kunnes nyt meillä entisen klo 20 mennessä unessa kukutaan klo 22 asti. Päiväkodissa sanovat ettei ole nukkunut kuin 30min, ja varmasti väsyttää kun ei enää nuku öisin kuin 8h ja nekin todella levottomasti pari viimeistä yötä. Tämä vähän nukkuminen nyt tuonut levottomuutta lapsessa esille muutenkin, mutten pysty ymmärtämään miten muka niin pitkä pakollinen lepotuokio on parempi lapselle kuin hyvät ja tarpeeksipitkät yöunet?? Olen itse kaiken lisäksi opiskelija eikä jää aikaa enää tehdä kotona mitään kun illat pelkkää sängyssä pyörimistä ja yrittää höpistä. Tasapainottuuko tämä joskus?? Onko mitään vinkkejä? Emme voi alkaa antaa valvomaankaan kun höiritsee koululaisen yöunia joka myöskin menee nukkumaan klo 20 niin ehtii nukkua hyvin. (Aamuvirkkuja, nousevat aamulla n.klo 6 aina.) oon niin loppu.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynytäippä=laiskaäippä?

Hih, tervetuloa tutustumaan meidän perhe-elämään niin näet kuinka laiska olen :)

Vierailija
62/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynytäippä kirjoitti:

Kylläpäs täällä joillain menee tunteisiin ja lujaa. Heh. Valitettavasti se 1-2h illalla on ainoa aika kun ehdin mm. Käydä läpi toisen lapsen wilman ja mahdollisesti vastata siellä tulleisiin viesteihin, kontrolloidan toisen lapseni lääkeasiat ja muut hoidolliset asiat. Sitten pitäisi ehtiä tehdä opintoja, jotta joskus valmistuisi ja tietty seuraavan päivän ruoka valmiiksi jotta lapset saisi sitä tärkeää huomiota pitkän päivän jälkeen.

Tiedän kyllä miten rankkaa ja arvokasta työtä varhaiskasvatus on, siksi lähdinkin alan vaihtoon. Mutta tätä osuutta en vain ole koskaan kyennyt ymmärtämään. Varmaan pian jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi pidentää opintoja ja hakea lapsi aina ennen lepotuokiota. Ei tuo lapsellekaan ole kiva kun iltaisin kestää nukahtaa järkyttävän kauan.

eikö sille kakaralle voi sanoa leikki hiljaa, piirrä tmv äiti tekee nyt asian x

Miksi lasta täytyy nimitellä? Ja lapsemme osaa kyllä

leikkiä hiljaa ja itsenäisestikin, mutta klo 20-22 ei ole oikea aika 4 vuotiaan olla leikkimässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne ja ratkaisin sen niin, että annan lapsen valvoa vaikka yli puolenyön. Aamulla hän on rättiväsynyt, mutta onneksi vien päiväkotiin autolla. Kannan vihaisen, puoliunisen lapsen hoitoon ja laitan nukkumaan jonnekin lattiapatjalle, huikkaan hyvät huomenet ja jätän päiväkodin hoitajat selviämään univelkaisen lapsen kanssa aamupalasta. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa! Päiväkodista on tullut noottia, että nukkuvaa lasta ei sinne saa tuoda ja minä olen pyytänyt tästä mustaa valkoisella, no ei löydy.

Lapsi on aamupäivän väsynyt ja vihainen, syö huonosti ja nukkuu päiväunet, mutta on niiden jälkeen taas nälkäinen eikä ulkoilukaan kuulemma ole kivaa. Olen todennut, että lapsellani on aamu noin klo 14, joten yrittäkää pärjätä.

Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten maanantaina on helpompaa, mutta päiväunien pakkonukutus rikkoo taas rytmin. Mutta minähän en joudu tätä kokemaan, se on päiväkodin asia ja siellä on tärkeää, että 4v nukkuu kunnon päiväunet!

Ymmärrän viestin tarkoituksen, mutta itse en voisi enää antaa lapseni kärsiä tuosta kaikesta. Jos joka päivä on paha mieli ja kiukkuinen olo niin se on jo lapsenkin kidutusta mielestäni. En voisi enää antaa sen kaiken jatkua. Sivusta tämä.

Vierailija
64/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli kauheeta. Meidän lapsi nukahti aina aivan pakkolevon lopulla, jouduttiin herättämään. Ei nukahtanut illalla. Hirveä kierre.

Kuulemma tarvitsee unet jos nukahtaa. Kyllä minäkin nukkuiisin jos pitäis lounaan jälkeen maata 45 min pimeässä.

Hirveimmät vuodet elämässä, kun lapset oli päiväkodissa.

eihän se sitten kauaa nukkunut jos nukahti uniajan lopulla

Herätettiin aina viimeisenä, kun oli kuulemma nukahtanut niin myöhään. Jos 5v herätetään lähellä 14.30, niin ei kannata ysiltä unta houkutella

Vierailija
65/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii että kaikkien lasten ei tarvii mennä päivälevolle sit jos meidän vakaopettajien ei tarvii enää tehdä vasuja eikä palaveerata tai suunnitella toimintaa. Leikitään vaan sit päivät pitkät, sopii se mulle.

Vierailija
66/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne ja ratkaisin sen niin, että annan lapsen valvoa vaikka yli puolenyön. Aamulla hän on rättiväsynyt, mutta onneksi vien päiväkotiin autolla. Kannan vihaisen, puoliunisen lapsen hoitoon ja laitan nukkumaan jonnekin lattiapatjalle, huikkaan hyvät huomenet ja jätän päiväkodin hoitajat selviämään univelkaisen lapsen kanssa aamupalasta. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa! Päiväkodista on tullut noottia, että nukkuvaa lasta ei sinne saa tuoda ja minä olen pyytänyt tästä mustaa valkoisella, no ei löydy.

Lapsi on aamupäivän väsynyt ja vihainen, syö huonosti ja nukkuu päiväunet, mutta on niiden jälkeen taas nälkäinen eikä ulkoilukaan kuulemma ole kivaa. Olen todennut, että lapsellani on aamu noin klo 14, joten yrittäkää pärjätä.

Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten maanantaina on helpompaa, mutta päiväunien pakkonukutus rikkoo taas rytmin. Mutta minähän en joudu tätä kokemaan, se on päiväkodin asia ja siellä on tärkeää, että 4v nukkuu kunnon päiväunet!

kurjaahan se on vain sinun lapsellesi, jos ei maistu ruoka kun on kiukkuinen niin huutakoon, muuy kyllä osaa leikkiä iloisesti kavereiden kanssa

Vaihtoehtona olisi, että lasta nukutetaan illalla 3 tuntia eli uni tulee joka tapauksessa vasta puolenyön tienoilla. Tämä on helpompaa koko perheelle ja kotona on kivaa ja rauhallista.

Vierailija
67/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinkymmenen vuoden kokemuksella totean että lapsi tarvitsee päivälevon/unen.

Ongelma ei ole lapsen unirytmi vaan vanhemmat itse. Viisivuotiaan pitäisi olla unessa jo pikkukakkosen jälkeen jotta vanhemmat saa omaa aikaa. Kotona jos ollaan viiden aikaan niin eipä siinä jää paljon yhteistä valveillaoloaikaa oman lapsen kanssa.

Vierailija
68/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti varhaiskasvatuksen ammattilaiset tietävät asian paremmin kuin sinä. Älä puutu heidän työhönsä.

Bullsh#€t. Se varhaiskasvattaja ei ole näkemässä sitä härdelliä ja nukuttamassa lapsia illalla. Sanon kolmen lapsen kokemuksella, että yli 4-vuotiaan nukuttaminen pk:ssa on typerää, jos lapsi lopettanut tyyliin 2-vuotiaana kotona päiväunet.

Esikoista makuutettiin jopa tunti _eskarissa_ ja tuo aika oli ihan hirveää aktiiviselle lapselle. Nuorin lapsi lepää nykyään 5-vuotiaiden ryhmässä 20 min (ei nuku) ja kas - illalla nukahtaa jo ennen yhdeksää aiemman klo 23 sijaan. Ihan paras päiväkoti tähän mennessä kuopuksella.

Vierailija
69/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika on rytmissä, että nukkuu päiväunet ja illalla menette kympiltä nukkumaan?

Vierailija
70/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii että kaikkien lasten ei tarvii mennä päivälevolle sit jos meidän vakaopettajien ei tarvii enää tehdä vasuja eikä palaveerata tai suunnitella toimintaa. Leikitään vaan sit päivät pitkät, sopii se mulle.

Tässäkin nyt hieman ylireagoitu. Miksi se on mahdottomuus järjestää esimerkiksi 20min lepotuokio? Ei minulla ole mitään lepäilyä/satutuokiota vastaan, vaan sitä että pakkomaatetaan tunti kykenemättä tekemään mitään ja sitten sen kustannuksella menee kallisarvoiset yöunet huonoksi.

Vierailija
71/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole lapsen unirytmi vaan vanhemmat itse. Viisivuotiaan pitäisi olla unessa jo pikkukakkosen jälkeen jotta vanhemmat saa omaa aikaa. Kotona jos ollaan viiden aikaan niin eipä siinä jää paljon yhteistä valveillaoloaikaa oman lapsen kanssa.

Juuri näin. Päiväkodissa lisäksi menee päivä lapselle nopeammin ja mukavammin, kun ottaa päiväunet. Se rauhoittaa menoa, ja on lapsille mukava yhteinen hetki päivällä.

Vierailija
72/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille eräs kusipäähoitaja sanoi että jos ei halua että lapsi nukkuu päiväunet, pitää tulla hakemaan ennen niitä kotiin. Eli täysin hoitajien "tarpeiden" mukaan mentiin, lasten ja vanhempien hyvinvoinnista viis veisattiin.

Vierailija
73/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynytäippä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin nyt hieman ylireagoitu. Miksi se on mahdottomuus järjestää esimerkiksi 20min lepotuokio? Ei minulla ole mitään lepäilyä/satutuokiota vastaan, vaan sitä että pakkomaatetaan tunti kykenemättä tekemään mitään ja sitten sen kustannuksella menee kallisarvoiset yöunet huonoksi.

Ei mene yöunet huonoksi, mutta äiti vaan haluaisi päästä illalla helpommalla. Parasta tottua, kun lapsi kasvaa, se ei enää nuku 19

Vierailija
74/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynytäippä kirjoitti:

mutta klo 20-22 ei ole oikea aika 4 vuotiaan olla leikkimässä.

Se on iltapuuhien aika, joillekin "leikkiä" sekin.

Vierailija
75/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille eräs kusipäähoitaja sanoi että jos ei halua että lapsi nukkuu päiväunet, pitää tulla hakemaan ennen niitä kotiin. Eli täysin hoitajien "tarpeiden" mukaan mentiin, lasten ja vanhempien hyvinvoinnista viis veisattiin.

Tähän täytyy tulla valtakunnallinen muutos.

Vierailija
76/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Päiväkodissa lisäksi menee päivä lapselle nopeammin ja mukavammin, kun ottaa päiväunet. Se rauhoittaa menoa, ja on lapsille mukava yhteinen hetki päivällä.

Osalle kyllä, osalle ei. Monille se on väkivaltaa.

Vierailija
77/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynytäippä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene yöunet huonoksi, mutta äiti vaan haluaisi päästä illalla helpommalla. Parasta tottua, kun lapsi kasvaa, se ei enää nuku 19

Heh, en ole sanonut että lapsi nukkuu klo 19. Jos haluat kommentoida kannattaisi ehkä lukea keskustelua. Ja en pääse mitenkään illalla helpommalla vaikka lapsi nukkuisi klo 18. Minulle toissijaista on se, että mitä minä ehdin tehdä illalla, raskasta on katsoa lasta joka aina aiemmin herännyt joka aamu hymy kasvoilla hyvin levätyn yön jälkeen, herää nyt apaattisena ja väsyneenä.

Vierailija
78/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloutuksessa on 2 aihetta.

Vierailija
79/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti varhaiskasvatuksen ammattilaiset tietävät asian paremmin kuin sinä. Älä puutu heidän työhönsä.

Niin, mihin asiaan viittaat? Varmasti ap itse tietää parhaiten lapsensa unirytmin ja kuinka se pidetään kunnossa. Mutta varhaiskasvatus on ryhmäkasvatusta, ja siinä mennään ryhmän tarpeet edellä. Ryhmän aikuisia vartenhan se pakollinen päivälepo osittain on.

Koulutettu varhaiskasvatuksen opettaja kyllä tietää lasten unentarpeet ja unirytmit paremmin kuin maallikko vanhempi.

Eiköhän unitutkijat tiedä paremmin kuin vaka-opet. Lapsille, kuten meille kaikille, on tärkeää saada pitkät yöunet jolloin saa riittävästi REM-unta. REM-uni on edellytys, että opitut asiat järjestäytyvät päässä. Se on tunnesäätelyn kannalta ehdotonta. On todellakin vahingollista, jos ei saa tarpeeksi pitkiä yöunia, mikä ei tietenkään ole mahdollista myöhäisen nukkumaanmenon vuoksi.

Vierailija
80/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet on välttämätön alle kouluikäisen kasvulle ja kehitykselle!