Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei nukahda enää illalla kun saa nukkua hoidossa

Väsynytäippä
22.08.2022 |

Tällä äidillä alkaa olla niin liikaa univelka etten enää tiedä mitä tehdä. Meidän 4v on käynyt nyt n. Kuukauden päiväkodissa, siellä on n. tunnin lepotuokio (3-5v) ryhmä, ja kuulemma kaikki muut lapset nukkuu päiväunet. Meidän lapsi jätti itse päiväunet kaksi vuotiaana kun siirtyi nukkumaan n. 12h yöunia. Kaikki meni mainiosti tähän asti, kunnes nyt meillä entisen klo 20 mennessä unessa kukutaan klo 22 asti. Päiväkodissa sanovat ettei ole nukkunut kuin 30min, ja varmasti väsyttää kun ei enää nuku öisin kuin 8h ja nekin todella levottomasti pari viimeistä yötä. Tämä vähän nukkuminen nyt tuonut levottomuutta lapsessa esille muutenkin, mutten pysty ymmärtämään miten muka niin pitkä pakollinen lepotuokio on parempi lapselle kuin hyvät ja tarpeeksipitkät yöunet?? Olen itse kaiken lisäksi opiskelija eikä jää aikaa enää tehdä kotona mitään kun illat pelkkää sängyssä pyörimistä ja yrittää höpistä. Tasapainottuuko tämä joskus?? Onko mitään vinkkejä? Emme voi alkaa antaa valvomaankaan kun höiritsee koululaisen yöunia joka myöskin menee nukkumaan klo 20 niin ehtii nukkua hyvin. (Aamuvirkkuja, nousevat aamulla n.klo 6 aina.) oon niin loppu.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy neuvolasta apua miten saatte lapsen nukshtamaan illalla ajoissa.

Usein kyse on siitä, että viikonloppuna nukutaan pitkään ja siksi ma-aamuna kaikkia nukuttaa, myös lapsia. Sitten maistuu päiväunet ja illalla kukitaan. Nyt siis ylös viikonloppuna samaan aikaan kuin arkena.

Vierailija
42/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee unensa päiväkodissa kun kerta lepoaikana nukahtaa. Kaikki on uutta ja ryhmätoiminnassa väsyy eri lailla kuin kotioloissa.

Kehittyvät aivot tarvitsevat lepoa myös päiväsaikaan kaikesta ympäröivästä ärsyketulvasta.

Yksi tärkeä seikka lapsen iltakukkumisessa päiväkotipäivän jälkeen on huomiontarve. Vanhemmasta ollaan oltu erossa pitkä päivä, olisi ihana saada huomiota joka tuo turvallisuudentunnetta . Annathan lapsellesi syliä, läsnäoloa ja yhdessä touhuamista vaikka ruokaa laittaen? Ilman älylaitteita.

Läsnäolo ei ole sitä että lapsi leikkii samassa tilassa vanhemman selatessa luuriaan.

T: Vakaope ja äiti itsekin

Juuri tuota vakaopet selittivät kaverilleni, jonka arki oli aivan riekaleina päiväunien vuoksi. Lapsi nukkui ehkä 5-6 tuntia yössä ja päälle kahden tunnin päiväunet. Oli sekaisin kuin seinäkello, samoin koko perhe.

Lopulta unihäiriöihin erikoistunut lääkäri antoi päiväkodille ohjeet, joissa korostettiin, ettei lasta saa nukuttaa päiväunille.

Ylipäänsä en käsitä tätä päiväunihysteriaa. Lapseni olivat onneksi kotihoidossa ja saivat rauhassa lopettaa päikkärit 1,5-2-vuotiaina. Sen jälkeen yöunet muuttuivat paljon rauhallisemmiksi. Koko ajan sai lukea miten lapsen aivot suurin piirtein tuhoutuvat. Nyt ovat jo teinejä ja ihan normaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy neuvolasta apua miten saatte lapsen nukshtamaan illalla ajoissa.

Usein kyse on siitä, että viikonloppuna nukutaan pitkään ja siksi ma-aamuna kaikkia nukuttaa, myös lapsia. Sitten maistuu päiväunet ja illalla kukitaan. Nyt siis ylös viikonloppuna samaan aikaan kuin arkena.

Meillä ei nousta viikonloppuna yhtään sen myöhemmin. Lapsilla aina todella tarkka unirytmi ollut, nousevat viimeistään 6:30, joka ikinen aamu.

Vierailija
44/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vastaava tilanne, useamman vuoden asiasta kärsittiin, kunnes lapsi lopetti itse unet. En ymmärrä tätä veetuilua vanhemmille tästä asiasta, aikuisillakin on muita vastuita ja velvollisuuksi hoidettavana, näitä voi hoitaa iltaisin, kun lapsi nukkuu, mikä tässä on ongelma? Samalla voisi sanoa, että lapsia pakkonukutetaan, jotta hoitajat saavat pitkät kahvit ( olen ollut keikkailemassa eri päiväkodeissa, näiden kokemuksella on pitkät kahvit). Että on varmaab heidän mielestään surullista, jos ei voi eskareita pitää nukkarissa 1,5 tuntia, kuten meillä tehtiin. Onneksi jossain vaiheessa eskarikevättä lopettivat pakkolepuuttamisen.

Omasta kokemuksesta sanon että aika, meillä saattoi 4-vuotias valvoa jopa 23 asti.. mutta ei voi rajata unia ei vaan voi..

Onpa kyllä surullista :( ei tässä varmaan oikeasti jää vaihtoehtoja varmaan pian muulle kuin lyhentää päiviä itse ja venyttää opinnot harmillisesti paljon pidemmälle.

Vierailija
45/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne ja ratkaisin sen niin, että annan lapsen valvoa vaikka yli puolenyön. Aamulla hän on rättiväsynyt, mutta onneksi vien päiväkotiin autolla. Kannan vihaisen, puoliunisen lapsen hoitoon ja laitan nukkumaan jonnekin lattiapatjalle, huikkaan hyvät huomenet ja jätän päiväkodin hoitajat selviämään univelkaisen lapsen kanssa aamupalasta. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa! Päiväkodista on tullut noottia, että nukkuvaa lasta ei sinne saa tuoda ja minä olen pyytänyt tästä mustaa valkoisella, no ei löydy.

Lapsi on aamupäivän väsynyt ja vihainen, syö huonosti ja nukkuu päiväunet, mutta on niiden jälkeen taas nälkäinen eikä ulkoilukaan kuulemma ole kivaa. Olen todennut, että lapsellani on aamu noin klo 14, joten yrittäkää pärjätä.

Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten maanantaina on helpompaa, mutta päiväunien pakkonukutus rikkoo taas rytmin. Mutta minähän en joudu tätä kokemaan, se on päiväkodin asia ja siellä on tärkeää, että 4v nukkuu kunnon päiväunet!

Vierailija
46/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole enää päiväkodissa töissä. Meno näyttää huoltajien taholta menevän hullummaksi vaan 😅

Vierailija
47/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee unensa päiväkodissa kun kerta lepoaikana nukahtaa. Kaikki on uutta ja ryhmätoiminnassa väsyy eri lailla kuin kotioloissa.

Kehittyvät aivot tarvitsevat lepoa myös päiväsaikaan kaikesta ympäröivästä ärsyketulvasta.

Yksi tärkeä seikka lapsen iltakukkumisessa päiväkotipäivän jälkeen on huomiontarve. Vanhemmasta ollaan oltu erossa pitkä päivä, olisi ihana saada huomiota joka tuo turvallisuudentunnetta . Annathan lapsellesi syliä, läsnäoloa ja yhdessä touhuamista vaikka ruokaa laittaen? Ilman älylaitteita.

Läsnäolo ei ole sitä että lapsi leikkii samassa tilassa vanhemman selatessa luuriaan.

Se on just näin.

Älkää alapeukuttako. Lukekaa unen vaikutuksesta kasvuun, oppimiseen, aivoihin.

Ketään ei pakoteta nukkumaan. Jos lapsi nukahtaa on väsynyt.

Opeta lapsi rauhoittumaan sänkyyn, vaikka klo.20.30, voi vaikka kuunnella satua sängyssä. Älä enää sen jälkeen palvele, juttele tms.

Lapsi todella kaipaa vanhemman huomiota!!

Lapsi testaa rajoja. Ei lapset tykkää nukkua.

Yliväsynyt lapsi menee ylikierroksilla.

Olkaapa itse pari päivää päiväkotiryhmässä niin huomaatte miten se väsyttää.

Kyllä aivoille tekee todella hyvää levätä päivällä hetki.

Vierailija
48/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla aika päiväkotikohtaista. Minun lapsen vakaope sanoi heti aluksi jo, että he tietää päiväunien olevan monessa perheessä ongelma ja siksi 3-5 -vuotiaiden ryhmässä kaikkien putää lepäillä vartti, minkä jälkeen hiljaisiin leikkeihin saa lähteä ne jotka ei nuku ja ne jotka nukkuu saa nukkua.

Vierailija
49/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin älytöntä! Ja haitallista lapsen kehitykselle kun ei saa tarpeeksi unta öisin.

Vierailija
50/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama homma ja meillä vanhemmilla on edelleen traumat tuosta päiväkodin päiväunista, joiden vuoksi valvoimme vuorotellen öitä töissäkäynnin ohessa KUUSI VUOTTA!! Lapset valvoivat myöhempään kuin itse kykeni ja illat olivat hirveää riehumista. Se oli oikeasti järkyttävää ja traumatisoivaa aikaa. Hyi vieläkin puistattaa!

Minäkin ehdotin voisiko jo lukutaitoiset lapsemme vaikka lukea hiljaa sen aikaa kun muut nukkuisivat mutta se ei käynyt. Ihmettelen oikeasti miten selvisin hengissä töistä, lapsiperhearjesta, lemmikeistä ja omakotitalon hommista nukkumatta. Pahinta kidutusta.

Vierailija
51/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just näin.

Opeta lapsi rauhoittumaan sänkyyn, vaikka klo.20.30, voi vaikka kuunnella satua sängyssä. Älä enää sen jälkeen palvele, juttele tms.

Oma kokemus on, että lapset pakkonukutetaan, jotta hoitajat saavat 2 tunnin kahvitauon. Ja sanon tämän ihan varhaiskasvattajana, joka jätti työnsä siksi, että lapsista ei välitetty yhtään, koko päivä oli yhtä taukoa ja siihen opetettiin kaikki uudet työntekijät.

Vierailija
52/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just näin.

Hei, kiitos, mutta meillä toimitaan jo noin, on toimittu vuosia. Lapsi rauhoittuu itse sänkyyn, kyse ei ole mistään itkemisestä tai huutamisesta. Hän supisee itsekseen hiljaa ja kääntyilee sängyssä jatkuvasti. Meillä rauhoitutaan unille hyvissä ajoin ja hyvien unien toivotusten jälkeen ei enää jutella ja lapset tietävät tämän ja kunnioittavat sitä. Mutta on tuskallista katsoa kun toine pyörii ja pyörii eikä uni tule enää niinkuin normaalisti. Yöunet jotka on lapselle ne kehityksen kannalta tärkeimmät unet jäävät siksi liian lyhyiksi hänen tarpeille, kun nukkuu sen 30-60min hoidossa. Meillä ei ole koskaan ollut nukkumisen kanssa ongelmia, pois lukien kun tuli hampaita vauvana. Rutiinit pysyneet samoina ja huomiota saa aamulla heti herättyä halitaan sohvalla yhdessä ja kun palataan kotiin klo 15-16 niin vietetään oikeasti aikaa yhdessä ja syleilyä saa paljon.

Eli nyt ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että se pakkomaattaminen sotkee täysin hänen yöunet.

Vierailija
53/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kauheaa aikaa. Jopa eskarissa vielä nukahti välillä, kun piti herätä kuudelta aamulla. Sitten venyi aina yhteentoista nukahtaminen. Olin ihan poikki, eikä omaa aikaa jäänyt yhtään iltaisin. Niin ihanaa, kun koulu alkoi :) Nyt ei enää noita ongelmia. Nukahtaa yhdeksään mennessä joka ilta. Sympatiat sinulle, tiedän, miten rankkaa tuo on.

Vierailija
54/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli kauheeta. Meidän lapsi nukahti aina aivan pakkolevon lopulla, jouduttiin herättämään. Ei nukahtanut illalla. Hirveä kierre.

Kuulemma tarvitsee unet jos nukahtaa. Kyllä minäkin nukkuiisin jos pitäis lounaan jälkeen maata 45 min pimeässä.

Hirveimmät vuodet elämässä, kun lapset oli päiväkodissa.

eihän se sitten kauaa nukkunut jos nukahti uniajan lopulla

Vierailija
55/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla aika päiväkotikohtaista. Minun lapsen vakaope sanoi heti aluksi jo, että he tietää päiväunien olevan monessa perheessä ongelma ja siksi 3-5 -vuotiaiden ryhmässä kaikkien putää lepäillä vartti, minkä jälkeen hiljaisiin leikkeihin saa lähteä ne jotka ei nuku ja ne jotka nukkuu saa nukkua.

Tämä kuulostaa niin ideaalilta. Harmi ettei kaikkialla ymmärretä tätä..

Vierailija
56/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynytäippä kirjoitti:

Kylläpäs täällä joillain menee tunteisiin ja lujaa. Heh. Valitettavasti se 1-2h illalla on ainoa aika kun ehdin mm. Käydä läpi toisen lapsen wilman ja mahdollisesti vastata siellä tulleisiin viesteihin, kontrolloidan toisen lapseni lääkeasiat ja muut hoidolliset asiat. Sitten pitäisi ehtiä tehdä opintoja, jotta joskus valmistuisi ja tietty seuraavan päivän ruoka valmiiksi jotta lapset saisi sitä tärkeää huomiota pitkän päivän jälkeen.

Tiedän kyllä miten rankkaa ja arvokasta työtä varhaiskasvatus on, siksi lähdinkin alan vaihtoon. Mutta tätä osuutta en vain ole koskaan kyennyt ymmärtämään. Varmaan pian jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi pidentää opintoja ja hakea lapsi aina ennen lepotuokiota. Ei tuo lapsellekaan ole kiva kun iltaisin kestää nukahtaa järkyttävän kauan.

eikö sille kakaralle voi sanoa leikki hiljaa, piirrä tmv äiti tekee nyt asian x

Vierailija
57/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynytäippä=laiskaäippä?

Vierailija
58/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itsekin sen, kun olin noin vuoden päiväkodissa joskus 4-vuotiaana. Oli ikävä paikka jossa piti hiljaa maata sängyssä. Itsekin pyörin siellä pimeässä huoneessa tuskastuneena. Hoitaja luki vielä ns iltasatua siellä lapsille keskellä päivää. En viihtynyt yhtään siinä päiväkodissa ja ikäviä hoitajia joista yksi huusi lapsille. Jouduin äitini opiskelujen takia tuonne. Muutimme vuodeksi kotoa mummulaan asumaan ja minä sinne sen paikkakunnan päiväkotiin. Sitten vihdoin muutimme takaisin kotiin ja menin perhepäivähoitajalle. Ei enää pakko nukutusta ja mukava ihminen oli. Samoin paljon ulkoilua ja hyvää ruokaa. Itselle sata kertaa parempi paikka. Tosin ei tästä viestistä varmaan mitään apua ole. Kuitenkin jos joskus lapsia saan niin he menevät perhepäivähoitoon. Päiväkotiin en koskaan lastani laittaisi. Tietysti puutteita voi olla missä vaan. En kiellä sitä.

Vierailija
59/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne ja ratkaisin sen niin, että annan lapsen valvoa vaikka yli puolenyön. Aamulla hän on rättiväsynyt, mutta onneksi vien päiväkotiin autolla. Kannan vihaisen, puoliunisen lapsen hoitoon ja laitan nukkumaan jonnekin lattiapatjalle, huikkaan hyvät huomenet ja jätän päiväkodin hoitajat selviämään univelkaisen lapsen kanssa aamupalasta. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa! Päiväkodista on tullut noottia, että nukkuvaa lasta ei sinne saa tuoda ja minä olen pyytänyt tästä mustaa valkoisella, no ei löydy.

Lapsi on aamupäivän väsynyt ja vihainen, syö huonosti ja nukkuu päiväunet, mutta on niiden jälkeen taas nälkäinen eikä ulkoilukaan kuulemma ole kivaa. Olen todennut, että lapsellani on aamu noin klo 14, joten yrittäkää pärjätä.

Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten maanantaina on helpompaa, mutta päiväunien pakkonukutus rikkoo taas rytmin. Mutta minähän en joudu tätä kokemaan, se on päiväkodin asia ja siellä on tärkeää, että 4v nukkuu kunnon päiväunet!

kurjaahan se on vain sinun lapsellesi, jos ei maistu ruoka kun on kiukkuinen niin huutakoon, muuy kyllä osaa leikkiä iloisesti kavereiden kanssa

Vierailija
60/93 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Nyt kyllä jossain menee pieleen. Toimin itse opettajana varhaiskasvatuksessa (nyt tosin lisäkouluttautumassa), mutta on todella erikoista, että lapsen yksilöllistä unentarvetta (tai tässä tapauksessa tarpeettomuutta) ei oteta huomioon. Lyhyt lepäily on usein riittävä ja hyödyllinenkin tuon ikäiselle lapselle, jotkut toki tarvitsevat vielä esikoulussakin päiväunet, mutta kaikki lapset ovat yksilöitä. Voimia ap:lle. Toivottavasti lapsi saa kaipaamansa rytmin pian takaisin.