Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...
Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.
Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?
Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten tähän on tultu, mutta tuntuu että suomalaiset ovat hyvin sairasta kansaa.
Olin vähän aikaa kokoustarjoilijana, mutta lopetin, koska pää ei kestänyt enää sitä nillitystä ja listauksia erilaisista allergioista.
Jos esim kokoukseen oli tulossa 30 henkilöä, ainakin 10 oli jokin allergia, joka piti ottaa huomioon.
Erikoistuotteita nimettyinä ja kaikki tuotteet piti laputtaa ja infotauluttaa, mikä sisältää mitäkin. Tilauslistassa on nimilista erilaisine allergioineen pitempi kuin itse tarjottavat!
Ihmeellistä. Mitähän sitä ennen syötiin, esim 90- tai 2000 luvulla? Tai jos on juhlat, niin kännissä menee sitten kaikki.
Pitäkööt tunkkinsa ja allergiansa.
Niin, minullakin oli lapsena vain maitorupi ja atooppinen iho. Oireita ei varmaan osattu diagnosoida niin hyvin. Kummasti on iho parantunut keliakia-diagnoosin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo gluteeniton täytekakkupohja:
Lasi munia
Lasi sokeria
Lasi, jossa puolet kaurajauhoja ja puolet perunajauhoja
Teelusikallinen leivinjauhettaVaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.
Täytä normaalisti, mutta käytä laktoosittomia kermoja yms.
Jos poruksassa on maidottomia niin laktoosittomat kermat ei käy. Moni ei ymmärrä laktoosittoman ja maidottoman ruokavalion eroa. Valitettavasti voi kalmo korjata jos tuota tarjoaisi maidottomalle.
En usko.
Jos Suomeen tulisi sota ja ruokaa ei olisi enää kuin ennen, puolet suomalaisista kuolisi nälkään tai laktoosiin.
Itse olen järjestänyt monet juhlat ja niiden tarjoilun. Menussa ollut karjalanpaistia, savustettua kalaa, salaatti, sokerikakku ja gluteenittomia leivoksia. Jos ei nämä kelpaa niin sitten olkoot vieraat syömättä.
M30
Vierailija kirjoitti:
Itse olen järjestänyt monet juhlat ja niiden tarjoilun. Menussa ollut karjalanpaistia, savustettua kalaa, salaatti, sokerikakku ja gluteenittomia leivoksia. Jos ei nämä kelpaa niin sitten olkoot vieraat syömättä.
M30
Ihana menu, kyllä kelpais, Nam!
Tonnikala pizalaatikko ( tyhjä ) heinäpaalin päällä ja laatikollinen rusinoita sekä pajon huimausaineita.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi itse vauvan kanssa vielä jotain vieraiden ruokarajoitteita miettiä, mutta yksi vaihtoehto olisi tehdä kaikki tarjottavat gluteenittomana, maidottomana jne.
Ei sitten kannata jaksaa odottaa vieraita paikalle. Ruokarajoitteet on niitä omaaville pahimmillaan todella raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi itse vauvan kanssa vielä jotain vieraiden ruokarajoitteita miettiä, mutta yksi vaihtoehto olisi tehdä kaikki tarjottavat gluteenittomana, maidottomana jne.
Ei sitten kannata jaksaa odottaa vieraita paikalle. Ruokarajoitteet on niitä omaaville pahimmillaan todella raskaita.
Taitaa olla Suomessa vaan näitä.
Lääkärit rikastuu ja luulotautiset kaipaamaansa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykypäivänä voisi puhua nimenantotilaisuudesta? Nimiäiset tai nimenantojuhla muita hyviä vaihtoehtoja.
Lapsen parempi itse sitten päättää, haluaako johonkin uskontoon uskoa ja mihin, kun tulee siihen ikään, että alkaa ymmärtää asioista.
Ristiäisethän eivät ole mikään nimenantotilaisuus, vaikka moni niin luulee, vaan niissä otetaan lapsi seurakunnan jäseneksi.
Kinuskikissalla on "kaiketon" suklaamoussekakku, joka on tosi helppo ja yllättävän hyvä: https://www.kinuskikissa.fi/suklaakakku-maidoton-munaton-gluteeniton-ve…
Jos helpolla haluaa päästä niin jäätelöä löytyy maidottomana ja kaikettomana.
Ruuan kanssa kannattaa muistaa että kala allergiset voi saada pelkästään kalan hajusta oireita.
Iske pöytään kukkakaali. On laktoositon ja gluteeniton. Sopii karppaajille, diabeetikoille, hiivattomille, vegaaneille, sekaaneille, sydäntautisille, verenpainetautisille ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Helppo gluteeniton täytekakkupohja:
Lasi munia
Lasi sokeria
Lasi, jossa puolet kaurajauhoja ja puolet perunajauhoja
Teelusikallinen leivinjauhettaVaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.
Täytä normaalisti, mutta käytä laktoosittomia kermoja yms.
Kaikille keliakikoille ei käy edes puhdaskaura. Suosittelen ostamaan allergisten tuotteet valmiina, jos ei varmuudella pysty tekemään turvallistta tuotetta kotioloissa.
Mun perinteinen tarjottava on juhlissa:
Höyrystetyt kasvikset
Savukala
Paahtopaisti + pippurikastike
Perussalaatti ja erikseen kipoissa sitten leipäjuusto, vuustoa, avocadoa, siemensekoitus, melonia.
Patonkia gluteeniton sekö tavallinen
Levitteitä voi, tuorejuusto sekä hummus
Kahvipöydässä
Keksiä (myös gluteeniton)
Kinuskikakku
Allergisille erikseen tilatut leivokset
Tosi huomaavaista, että mietitään ihmisten ruokavalioita ja huomioidaan. Ei tule kiusallisia tilanteita että joku jäisi ilman syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykypäivänä voisi puhua nimenantotilaisuudesta? Nimiäiset tai nimenantojuhla muita hyviä vaihtoehtoja.
Lapsen parempi itse sitten päättää, haluaako johonkin uskontoon uskoa ja mihin, kun tulee siihen ikään, että alkaa ymmärtää asioista.
No ei silloin voi, jos edelleen kastetaan. Ristiäisethän ei ole nimenantojuhla, sillä siinä tilaisuudessa ei nimeä anneta. Siinä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja yleensä tietenkin kerrotaan siinä samalla se nimikin, jos vieraat eivät sitä vielä tiedä.
Jos poruksassa on maidottomia niin laktoosittomat kermat ei käy. Moni ei ymmärrä laktoosittoman ja maidottoman ruokavalion eroa. Valitettavasti voi kalmo korjata jos tuota tarjoaisi maidottomalle.