Millainen parisuhde olisi Kokoomuksen kannattajalla ja SDP:n?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Normaali. Mitä politiikka kuuluisi parisuhteeseen?
Arvot, arvot, arvot
Kokkaripuoliso tienaisi enemmän, mutta jättäisi perheen kulut demaripuolison kustannettavaksi. Ihan niin kuin kokoomus on järjestänyt kaikista varakkaimmille lailliset keinot vältellä veroja ja jättää yhteiskunnan kulut keskikiluokan maksettavaksi.
Arjen dynamiikka:
Talous:
Kokoomuslainen saattaa painottaa taloudessa yksilön vastuuta, säästämistä ja uran kautta vaurastumista. SDP-kumppani puolestaan haluaa varmistaa, että hyvinvointivaltion turvaverkot toimivat ja että rahaa riittää yhteisiin asioihin.
He voisivat kinastella asuntolainasta, sijoittamisesta tai siitä, laitetaanko lapset yksityiseen vai kunnalliseen päiväkotiin.
Arvot:
Kokoomuslainen ehkä korostaa vapautta tehdä omia valintoja ja yrittäjyyttä. SDP-kumppani painottaa solidaarisuutta ja yhteisvastuuta.
Tämä voi näkyä keskusteluissa siitä, kuka maksaa illallisen, tai siitä, lähdetäänkö lomalle ulkomaille vai tuetaanko kotimaan matkailua.
Rakkauden alueella:
Vahvuus:
Heidän erilaisuutensa voi tehdä suhteesta mielenkiintoisen kumpikin haastaa toista ajattelemaan asioita eri kulmasta.
Illallispöydässä syntyy väittelyitä, mutta samalla he oppivat paljon toisiltaan.
Haaste:
Politiikasta voi tulla helposti vallankäytön väline. Esimerkiksi kuntavaalien aikaan toinen voi hermostua, jos toinen vie koko viikonlopun kampanjoimalla.
Konfliktitilanteet:
Vaalit:
Kun vaalipäivä koittaa, kotona on kahdet eri mainoslehdet keittiön pöydällä. Lapset kysyvät: Äiti, miksi teillä on eri puolueet?
Tämä voi olla kriisi tai mahdollisuus opettaa moniarvoisuutta.
Juhlapäivät:
Pikkujoulukaudella toinen viihtyy työnantajansa tilaisuuksissa, toinen ay-liikkeen bileissä.
Kumpi saa kalenterissa etusijan?
Paras mahdollinen lopputulos:
Jos suhde perustuu keskinäiseen kunnioitukseen, heistä voi tulla dynaaminen duo:
Kokoomuslainen tuo suhteeseen rohkeutta, tavoitteellisuutta ja uskoa yksilön voimaan.
SDP-kumppani tuo lämpöä, yhteisöllisyyttä ja huolenpidon näkökulmaa.
Yhdessä he voivat kasvattaa lapsensa niin, että nämä osaavat nähdä asiat useammasta näkökulmasta.
Kokoomuslainen herää ennen muita, tekee kahvin kapselikoneella ja sanoo olevansa aamun voittaja, mihin SDP-kumppani toteaa, että voittajia ei ole ilman häviäjiä ja häviäjiä pitäisi tukea, joten hän keittää rinnalle pannukahvit kaikille. Päivällä Kokoomuslainen ehdottaa, että mennään autolla, koska aika on rahaa, SDP taas haluaa bussin, koska raha on yhteistä ja aikaa on kaikille yhtä paljon, mutta lopulta lapsi pakottaa heidät pyöräilemään, koska muuten tulee somekohua. Illalla Kokoomuslainen kertoo suunnitelleensa sijoitussalkun, joka tuottaa pitkällä aikavälillä vapautta ja turvaa, SDP puolestaan ilmoittaa ostaneensa jo uuden grillin, jotta naapurit ja sukulaiset saadaan talkoisiin, ja kompromissina he päätyvät grillijuhliin, joissa puolen illan jälkeen kaikki riitelevät siitä, kuka maksaa nakkipaketin. Yöllä Kokoomuslainen kuiskaa, että huomenna hän saa bonuksia töistä, SDP vastaa, että huomenna hän saa palkankorotuksen liiton neuvottelemana, ja kumpikin kääntyy omalle kyljelleen ajatellen salaa, että tämä suhde on kuin hallitusneuvottelut kukaan ei saa kaikkea, mutta yhdessä pysytään, koska erokaan ei olisi taloudellisesti järkevää.
Demari ois kokoomuslaisen taskulla koko ajan
Ei sitä tartte kuvitella, tuoreehkossa muistissa. Äitini on vasemmistolainen ja isäni Kokoomuslainen. Riitelivät koko mun lapsuuden, isä teki bisnestä ja rahaa ja äiti duunaritöissä. Isän tuloista maksettiin leveä elämä, äiti osti ruuat ja hoiti kodin kuin palvelija. Hyvä seksielämä heillä oli ilmeisesti niin kauan että lopulta erosivat.
Harva suomalainen on poliittisesti niin äärimmäisyyksiin noussut, etteivät he pystyisi seurustelemaan jonkun kanssa, jolla on eriävä mielipide.
SDP:n kannattaja sekoaisi Kokoomuslaisen mustavalkoiseen ajatteluun.
Ei me edes kysytty turustuessa poliittista kantaa, on tärkeämpikäkin asioista.
Vierailija kirjoitti:
Demari ois kokoomuslaisen taskulla koko ajan
Se kokoomuslainen olisi käärinyt ne rahansa vuokraamalla asunnon toiselle demarille, unohti vain maksaa kaikki verot.
Kokoomuslainen ostaisi vain itselleen, SPD antaisi vähästään vielä lisäksi hänelle
Vierailija kirjoitti:
Kokkaripuoliso tienaisi enemmän, mutta jättäisi perheen kulut demaripuolison kustannettavaksi. Ihan niin kuin kokoomus on järjestänyt kaikista varakkaimmille lailliset keinot vältellä veroja ja jättää yhteiskunnan kulut keskikiluokan maksettavaksi.
Onko 2200€/kk kovakin palkka. Tuolla ansiotasolla oli kokoomuksen listalla kunnallisvaaleissa.
Demari haluaisi kesäisin polttaa kissanpentuja nuotissa, talvisin se järkkäis punakapinaa ja yrittäis tappaa kokkaria. Hävittyään (miehelle) se itkis lahtaria ja kuinka mies KEHTASI ottaa sitä käsistä kiinni eikä vain antanut demarin tappaa vapaasti
Demari ottais velkaa niin paljon ettei ne kumpikaan ei pystyis maksamaan sitä koskaan takas
Kerran kävin treffeillä nelikymppisen miehen kanssa, joka kertoi olevansa demari ja itse asiassa huomasin kunnallisvaaleissa, että hän oli päässyt kotikaupunkini kunnanvaltuustoon SDP:n riveissä. Käytiin siis syömässä ravintolassa illallisella treffeillä ja treffien lopuksi kun tuli aika maksaa, kysyi hän minulta, että haluanko minä tarjota hänelle ! Ja hän siis oli ammatiltaan DI, ja minä päivätyössä käyvä sairaanhoitaja. Tuolloin opin, että demari on aina toisten taskuilla.
Mä olen pari kertaa saanut pakit Tinderissä, kun vihervassarimiehelle on paljastunut, että olen(kin) persu.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin treffeillä nelikymppisen miehen kanssa, joka kertoi olevansa demari ja itse asiassa huomasin kunnallisvaaleissa, että hän oli päässyt kotikaupunkini kunnanvaltuustoon SDP:n riveissä. Käytiin siis syömässä ravintolassa illallisella treffeillä ja treffien lopuksi kun tuli aika maksaa, kysyi hän minulta, että haluanko minä tarjota hänelle ! Ja hän siis oli ammatiltaan DI, ja minä päivätyössä käyvä sairaanhoitaja. Tuolloin opin, että demari on aina toisten taskuilla.
Olisit jättänyt tuon DI pois niin joku ehkä olisi voinut uskoakin.
Aamu alkaa sillä, että demari huomaa kahvinkeittimessä marketin edullista paahtoa eikä luomukahvia. Hän huokaisee ja toteaa, että tämä ei ole kestävää kehitystä. Kokoomuslainen naputtelee puhelintaan ja laskee, kuinka monta euroa säästi tilaamalla kahvia bulkissa. Hän toteaa tyytyväisenä, että rahaa sentään säästettiin.
Kotityöt hoidetaan siten, että demari ehdottaa vuorotellen siivousta ja symbolista palkkaa jokaisesta pienestäkin kotityöstä oikeudenmukaisuuden nimissä. Kokoomuslainen nyökkää ja ehdottaa siivoojan palkkaamista ja verovähennysten hyödyntämistä samalla.
Vapaa-aika kuluu elokuvan parissa. Demari haluaa katsella dokumenttia ilmastonmuutoksesta ja yhteisöjen tasa-arvosta. Kokoomuslainen ehdottaa rahoitusstrategia- ja startup-dokumenttia. Lopulta he päätyvät kompromissiin ja katsovat dokumentin, jossa ilmastonmuutos ratkeaa yksityisen sijoittajan avulla.
Riitatilanteessa demari huutaa, että tämä on epäoikeudenmukaista. Kokoomuslainen vastaa, että ei hätää, koska verovähennyksistä ja bonuksista voidaan neuvotella.
Loppuillasta molemmat huokaavat, ottavat viinilasit ja toteavat, että politiikasta ei koskaan päästä yksimielisyyteen, mutta ainakin heillä on hienot Excel-taulukot ja eettinen keskustelu.
Normaali. Mitä politiikka kuuluisi parisuhteeseen?