Millainen on tuetun asumisen yksikkö?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla että valvontaa on 24/7. Ainakin hoitokodeissa muistisairaille on näin.
Mt-ongelmaisille ei ole. Hoitaja on saatavilla esim. klo 7-21.
Millaiset ovat tuetut asumisen yksiköt vammaisille, joilla ei ole mitään päihdeongelmia? Onko heillä omat yksiköt? Toivottavasti jotain muuta kuin poliisi käy harvasen viikko jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla että valvontaa on 24/7. Ainakin hoitokodeissa muistisairaille on näin.
On myös ympärivuorokautista. Tehostettu palveluasuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös ympärivuorokautista. Tehostettu palveluasuminen.
Aloittaja kysyi tuetusta asumisesta. Tuetussa asumisessa ei ole hoitajia ympäri vuorokauden.
Meno on villiä ja poliisit käy vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Niissä kuljetaan paskat ja kuset housussa, vaaditaan yhteiskunta maksamamaan tuhansien eurojen hoitomaksut ihmisien olemisesta siellä. Ihmisien joita ei voi kuntouttaa työelämään, koska aivot on juotu tai mielisairaus. Ja ne joilla olisi mahdollisuus jotain elämässään tehdä oman elatuksensa eteen, eivät vaivaudu kun yhteiskunta maksaa. Vedetään sitten huumeita näissä hotelleissa yhteiskunnan maksaessa viulut. Ja omaiset ulvovat kun mikään ei ole hyvin eikä riittävää. T.Hoitsu
Hoitsun pitäisi tietää, että myös esim. kehitysvammaiset asuvat tällaisissa tuetun asumisen yksiköissä.
Mun 23v kummipoika asuu tällaisessa paikassa ja maksaa siitä joka kuukausi 900e. Otetaan siis suoraan hänen eläkkeestään.
Tuetussa asumisessa josta itsellä on kokemusta, jokaisella oli n. 30 neliön parvekkeeton yksiö. Kyseessä oli "normaali" kerrostalo eli rappuun kuljettiin yhteisestä ovesta mutta omaan asuntoon jokaisella oma avain ja tietysti oma sisäänkäynti. Keittiö kalusteineen oma, samoin wc ja suihkutilat.
Ohjaajat olivat paikalla arkisin 8-20 ja viikonloppuisin 8-18. Ja Huom. Siis ohjaajat, eivät hoitajat. Paikka ei siis ollut akuutissa kriisissä oleville mielenterveyspotilaille vaan suht itsenäisesti pärjääville mt-kuntoutujille.
psykiatrinen osasto siis ei ollut kyseessä ja ohjaajat eivät edes saaneet tehdä hoitajille kuuluvia tehtäviä vaan kaikki esim. lääkitykseen ja sairauden hoitoon liittyvät asiat oli kunkin asiakkaan hoidettava oman hoitotahon kansaa.
Ohjaajilta sai apua esim. Puheluihin, tärkeiden asioiden hoitamiseen (toimistoasiat, lääkärikäynnit, muuttoon liittyvät asiat). Ruolaa voitiin laittaa, siivoilla. Oli myös sitä että omahoitaja-aikoja ei käytännössä ollut, mikäli asukas teki selväksi ettei sellaisia halua/tarvitse ja/tai laiminlöi sovitut ajat.
Yhteisissä tiloissa kahvit, telkkarin katsomista, päivän lehtiä. Ryhmiä laidasta laitaan. paljon ihan vain asukkaiden oleskelua esim. juttelun, kahvittelun ja kortinpeluun merkeissä. Ohjaaja osallistui persoonasta riippuen keskusteluun paljon tai ei ollenkaan.
Hyvät puolet: suht vapaamuotoinen elämisratkaisu verrattuna moniin muihin vastaaviin paikkoihin.
Joidenkin asukkaiden avuntarve oli huomattavasti suurempi. Muutama sama joille iski välillä psykoosi/käytti päihteitä. Ohjaajat olivat kädettömiä. Soittivat välillä vartijan joka hänkään voinut mitään. Jos asukas on psykoosissa tai aineissa asunnossaan mutta ei aiheuta vaaraa kenellekään niin vartija ei voi tehdä mitään.
Itse kuskasin yöllä omalla autolla kaksi kertaa naapurini yöllä päivystykseen,oli psykoottinen. Poliisi ei kyytiin ottanut vaan sanoi että parempi hakeutua hoitoon itse.
Huonoja puolia nämä asukkaiden liiankin läheiset välit. kenenkään ei periaatteessa ole pakko puhua kellekään. jos sattuu olemaan vähänkin sosiaalisempi on melko mahdotonta välttyä tyypeiltä jotka ovat jonkinlaisia "jokapaikanhöyliä".
Yleensä istuvat tupakkapaikalla (tupakalla ravattiin monta kertaa tunnissa). Kun joku tuli tupakalle niin alettiin juttelemaan ja vaihdettiin kuulumisia. Vaikka ei mennyt edes tupakalle niin tupakkapaikka sijaitsi sillä tavalla että kun asunnon ovesta astui ulos, kaikki tupakkapaikalla olijat kyyläsivät, ja tupakkapaikan ohi oli pakko mennä kun meni asunnosta ulos/tuli jostain ulkoa sisään
tyypit kyselivät että mitäs kuuluu, mites nukuit, minne menossa, mistä tulossa. Periaatteessa ihan normaalia keskustelua, monesti ihan piristävää ja mukavaakin. Toisinaan silti turhan tungettelevaa.
kaikenlainen ihmissuhdedraama- ja säätö oli valitettavasti arkea. Jos asukkaana oli näyttävämpi alle 40v nainen niin 20-40v miesasukkaat pyörivät ympärillä. Toisinaan kohdetta vaihdettiin, riitaa, Seksiä oli paljon näiden tiettyjen asukkaiden välillä. Saman sukupuolen suhteita. Kihlauksia, pettämisiä, yhteenmuuttoja, eroja. Kaikkea mitä suhdesäätöön nyt kuuluu. oli kyllä vähän turhan yläastemeininki ainakin minulle.
Ps. Asunnoissa ei takuuvuokria, Eikä katsota luottotietoja. Muutto saattoi täten onnistua suht nopeallakin varoitusajalla. Lemmikit olivat sallittuja.
Näitä yksiköitä on hyvin monenlaisia erilaisille asukkaille. Synkimmät yksiköt ovat niitä elämän loppusuoraa kuset housuissa raahustavien ihmisraunioiden loppusijoituspaikkoja, joissa voivat pahoin niin asukkaat, kuin työntekijätkin. Ja sitten on kivoja, turvallisia paikkoja, joissa asukkaita tuetaan elämään mahdollisimman hyvää ja täyttä arkea ja joista voinnin ja voimien kohentuessa muutetaan poiskin. Ison eron tekee se, onko kyseessä ns.päihteet salliva, vai päihteetön yksikkö.
Tampereella näissä on tapahtunut 2 murhaa vähön ajan sisällä.
noh minulle soitettiin poliisit yhdeksän toista vuotiaana enkä oikein tykännyt siitä toinen hanki edun valvojan eläkkeen jne sitten meni peruttaa kaikki minun tilaukset ja se en mainitse mitä tarkoitan you know what you mean kyllä tajuat mitä tarkoitan se ärsyttää minua hyvin paljon ja minulle soitettiin veitsestä poliisit niin hankittiin myös lääkkeet kahdet erillaisia kahta eri lääkettä rispe ja teme siitä vähän aikaa niin d vitamiini mutta temen antaminen loppu ja nykyään allergia lääke-vitamiini mutta saan 50 kympiä viikossa ei sen enempään ja olin ennen rikas tienasin tonnii kuukaudessa nykyään kun kerroin vähän aikaa sitten niin 50 euroa ja edunvalvoja on loput rahat niin olen miettinyt lääkkeiden lopettamista ja myös miettinyt täältä muuttamista pois. oven takana joka päivä ainakin viisi kuusi kertaa päivän aikana olin yhdeksän toista kun soitettiin poliisit:(
Up. Kenelläkään kokemuksia aspa säätiöstä? Minut haluttaisiin laittaa asumaan tuettuun asumiseen ja asun tällä hetkellä omassa vuokra asunnossa , 8 vuotta ilman mitään ongelmia vuokran maksun yms suhteen, mutta arjenhallinnassa puutteita. Kannattaako suostua? Kiitos.
Tuettua asumista järjestetään erilaisille ihmisryhmille, ei vain alkoholisteille, mielenterveyspotilaille, entisille vangeille, vaan esim. lievästi kehitysvammaisille, jotka pystyvät asumaan itsenäisesti, mutta tarvitsevat joissakin asioissa tukea, esim. rahan käyttö, ruuanlaitto, siivous tai ajan hallinta ym. Joissakin yksiköissä on apua saatavissa jatkuvasti, joissakin vain päiväsaikaan ja joissakin vain tiettyinä aikoina.
Tuettu asuminen tarkoittaa sitä, että talossa on saatavilla myös palveluita.
Voiko tollaseen 24/7 paikkaan pakottaa jos ei halua yhden huonon episodin jälkeen?
Mihin paikkoihin hoitajat veisivät omat omaisensa tai suosittelisivat kaverille sitten joskus?
Ei ole jokaisessa kunnassa.