Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunaa koiralle

fifi
22.08.2022 |

Tiedän, että aihe jakaa mielipiteitä.
Eri lähteissä on argumentteja puolesta ja vastaan. Kokeillaan keskustella asiasta ilman suuria tunteenpurkauksia?
Koirani on herkkävatsainen. Oon sen vuoksi etsinyt tietoa asiasta.
Esimerkiksi seuraavat lähteet toteavat keitetyn perunan olevan sulavaa ja jopa valikoituneen herkkävatsaisen koiran ruokiin:
https://dagsmarkpetfood.fi/potut-pottuina-kotimainen-peruna-on-kypsana-…

https://alvarpet.com/blog/herkkavatsaisen-koiran-ruokinta/

https://www.joserafinland.fi/koirille/emotion-high-premiumline/duck-pot…

Voisko joku (mielellään asioista tietävä) kommentoida aihetta.
Onko peruna ok vai ei ja miksi.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla se taitaa vain selvitä. Minulla oli aiemmin todella herkkävatsainen koira, joka pystyi vanhoilla päivillään syömään ainoastaan perunaa ja lihaa. (Siis ihan konkreettista perunamuusia ja keitettyä lihaa; mitkään valmisruuat eivät sopineet.) Toiselle herkkävatsaiselle koiralle peruna ei sopinut niin hyvin, mutta ei siitä kyllä maha sekaisinkaan mennyt, tuli vain ilmaa. Tosin erikoisruokavalion kuivamuonassa ollut peruna ei aiheuttanut mitään, se on varmaan aika eri muodossa siinä. Tämä koira ei kylläkään suostunut syömään kuivamuonaa kuin harvoin vaihtelun vuoksi.

Vierailija
42/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ymmärtänyt että koiran suolisto ei osaa käsitellä perunaa eli toisinsanoen ei saa ravinteita talteen perunasta. Eli ei sinänsä ole vaarallista koiralle mutta en suosittelisi perunaa pääruuaksi..

Meillä kyllä myös syö jos tähteeksi jää ja ei ole tullut mitään vaivoja. Ei kyllä tosin mistään muustakaan, leivästäkään jos on joskus saanut napattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira rakastaa perunaa ja varsinkin perunan kuoria makupaloina, on suht terve 14v.

Vierailija
44/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna vaan koiran muonaa. Ja koira on lihansyöjä.

Koira on lihansyöjä, joten sillä pitää ravinnossa tarpeeksi muun ohella. Itse teen jauheesta pottumuussia ja pistän puolet jauhelihaa, koirani tykkäävät molemmat. Jauhe pitää olla laktoositonta. Kannattaa muuten pitää huolta pennusta lähtien se ravinnon oikeaoppisuus nimenomaan lihan suhteen, kun olen kuullut koirasta, joka syötettiin melko vegaanisesti omistajan takia ja koira meni sitten turhan aikaisin lopetettavaksi, kun ravinto oli ollut vajavaista.

Mä en keksi, miksi tavallinen peruna ei sopisi.

Vierailija
45/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on herkkävatsainen pieni koira. Virtsakiviä ollut. Siksi käytän ell.ltä Royal Canon urinari c/o pehmeää purkki ruokaa ja Pirkan kanaperunanappuloita.. Aamulla viipale kanaleikkelettä paloina ja illalla maate mennessä toinen. Nappuloita syö omaan tahtiinsa tarpeen mukaan.

Kerran oli koira, joka kelpuutti juomaksi vain maidon😂.

Vierailija
46/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten se eläinlääkäri osaa sanoa sopiiko peruna koirallesi vai ei.

Ei tähän asiaan eläinlääkäriä tarvita.

Vierailija
47/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla ollut ajokoira täysin kotiruualla eli söi perunaakin. Kävi kilpailuissa kun voittaen. Ei huono ruoka, jos on lihaa myös. Ja piimää.

Vierailija
48/53 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koirat söi samaa ruokaa ku ihmiset

Onneksi ei enää.

Söisivät toki vieläkin jos sitä niille annettaisiin. Terveellistä perusruokaa, ei teollisesti valmistettu mitäliemoskaa.

Vierailija
49/53 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopilla ollut ajokoira täysin kotiruualla eli söi perunaakin. Kävi kilpailuissa kun voittaen. Ei huono ruoka, jos on lihaa myös. Ja piimää.

Meillä jälkikasvu arvostelee koiran ruokkimistani kun annan kotiruokaa, koiralle on kuulemma oma tehdasruoka. Mistä tuo tyhmyys tulee?

Vierailija
50/53 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää koirat jotka syövät vaan koiran nappuloita ruoaksi. Aika yksipuolista jos ihminenkin söisi vaan jotain nappuloita ja vettä joka päivä.

Vierailija
51/53 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perunasta varmaan haittaakaan ole, muttei paljon hyötyäkään. Ravintoarvoltaanhan se on lähellä nollaa. Sulavuudesta sanoisin kokemuksen kautta sen verran, että meidän pienet koirat paskoivat aivan valtavia läjiä, kun kokeilin Dagsmarkin perunapohjaista ruokaa. Toinen on herkkävatsainen, eikä tuo sille sopinut muutenkaan, vaan oli aina maha löysällä.

Nykyään syötän molemmille Brit Care-kuivamuonaa. Herkkävatsainen syö Lamb & Rice:a, toinen dieettinappuloita, joissa on pohjana herne. Lisänä annan laktoositonta piimää ja vähän raakaa lihaa (kana/nauta). Molemmilla on ollut nyt vatsat hyvässä kunnossa ja kakkojen kokokin on taas suhteessa koirien kokoon. 

Mielelläni ostaisin noiden kotimaisten tuottajien ruokia, kun niitä nyt on tarjolla, mutta useampaa kokeiltuani, oli pakko palata ulkomaiseen. Ymmärrän, että Suomessa tehdään niistä raaka-aineista, joita saa läheltä ja sen takia olisi kiva noita ruokia myös ostaa, mutta koirien hyvinvointi menee kuitenkin kaiken edelle. 

Vierailija
52/53 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jälkikasvu arvostelee koiran ruokkimistani kun annan kotiruokaa, koiralle on kuulemma oma tehdasruoka. Mistä tuo tyhmyys tulee?

Siis teetkö koiralle omat ruuat kotona vai ruokitko ihmisten ruokien jämillä? Ensimmäinen on enemmän kuin ok vaihtoehto, toinen ei niinkään. Ihmisten ruuissa on liikaa suolaa koiralle, samoin monet mausteet eivät ole koirille sopivia.

Vierailija
53/53 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna vaan koiran muonaa. Ja koira on lihansyöjä.

Sekasyöjä. Lapsuudessani oli koira, joka kävi kaivelemassa itse perunoita ylös perunapellosta ja järsi niitä raakana. Mansikoista, porkkanoista yms ei välittänyt.

Minä tiedä koiria joille syötetään hyvin lihapitoista ruokaa, niin ne alkavat suorastaan himoitsemaan esimerkiksi leipää ja yrittävät varastaa sitä. Ja syövät mielellään myös hedelmiä ja porkkanoita.

Eli eivät saa kaikkia tarvitsemiaan vitamiineja ja hivenaineita siitä perusruuastaan. Ei mikään ihme, jos raaka-/ kotiruoka niiden kohdalla tarkoittaa sitä, että annetaan pelkkää lihaa ja luita. Kotiruokaan pitäisi lisätä vähintään kasviksia ja yleensä myös vitamiineja ja hivenaineita purkista, että koira saisi siitä kaiken tarvitsemansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan