Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunaa koiralle

fifi
22.08.2022 |

Tiedän, että aihe jakaa mielipiteitä.
Eri lähteissä on argumentteja puolesta ja vastaan. Kokeillaan keskustella asiasta ilman suuria tunteenpurkauksia?
Koirani on herkkävatsainen. Oon sen vuoksi etsinyt tietoa asiasta.
Esimerkiksi seuraavat lähteet toteavat keitetyn perunan olevan sulavaa ja jopa valikoituneen herkkävatsaisen koiran ruokiin:
https://dagsmarkpetfood.fi/potut-pottuina-kotimainen-peruna-on-kypsana-…

https://alvarpet.com/blog/herkkavatsaisen-koiran-ruokinta/

https://www.joserafinland.fi/koirille/emotion-high-premiumline/duck-pot…

Voisko joku (mielellään asioista tietävä) kommentoida aihetta.
Onko peruna ok vai ei ja miksi.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän pentu oli ripulissa, eläinlääkäri suositteli keitettyä perunaa ja se kyllä auttoi.

Koiran kuivan ihon hoitoon suositellaan lohi & peruna nappuloita.

Vierailija
22/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koira itse tietää mitä syö ja mitä ei. Meillä ollut useita suomenpystykorvia ja päivittäin söivät ruuantähteet, kastikeperunoita tai perunakeittoa. Tyytyväisenä söivät 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koirat söi samaa ruokaa ku ihmiset

Eipä niistä huolehdittu pahemmin muutenkaan, varsinkin maaseudulla "vahtikoira" oli vuosikaudet yksinään pihalla, ei ikinä käyty esim. rokotuksissa tai madotettu. Oi niitä aikoja. 

Vierailija
24/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koirat söi samaa ruokaa ku ihmiset

Totta, mutta aika isot esim. kasvuhäiriöiden riskit on jos kasvuiässä varsinkin syöttää noin eikä täydennä sopivilla lisäravinteilla. Suurin ongelma on kalsium/fosforitasapaino, joka on ihmisruoassa ja myös koiralle varta vasten keitellyssä Yrjölän puurossa (viljoja, lihaa) ihan väärä. Erityisesti isojen rotujen koirat saa tällaisesta ravinnosta helposti lonkka- ja polvivaivoja, ulospäin kääntyneitä etujalkoja tms rakenneongelmia. Eli jos haluaa syöttää ihmisruokaa tai puuropohjaista kotiruokaa, pitäisi käyttää tällaisen ruoan tasapainottamiseen tarkoitetttua kivennäis/vitamiinivalmistetta, tai edes lisätä kalsiumia tasapainottamaan liian fosforin haittoja. Luonnossahan koiraeläimet syö myös luita ja saavat kalsiuminsa siitä.

Onko tuo Yrjölän puuro edelleen käytössä yleisesti?? Oli hitti ysärillä, mutta kuvittelin, että barffausinto hautasi sen jonnekin menneisyyden uumeniin (minne toki kuuluukin). Sehän oli tosi outo ja erittäin kallis vaihtoehto, en ikinä ymmärtänyt niitä tattareita ja hirssejä, kun terveen koiran kannalta riisi on ihan sama asia. Samoin peruna on ihan sama, jos vaan elukan maha sen kestää (ilmavaivat tms). Kokeilemalla selviää, selviää jo kerrasta.

Vierailija
25/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa tai Ylessä oli juttua koirien hiili jalan jäljestä. Voiko kasviksilla alentaa sitä?

Vierailija
26/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koira itse tietää mitä syö ja mitä ei. Meillä ollut useita suomenpystykorvia ja päivittäin söivät ruuantähteet, kastikeperunoita tai perunakeittoa. Tyytyväisenä söivät 👍

Ei todellakaan tiedä, mistä tietäisi? Kaverin vehnälle allerginen ei varmasti kieltäydy pullasta, jos tarjotaan, vaikka tunnin päästä syömisestä miten raapisi korvat päästään.

Vierailija
27/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna vaan koiran muonaa. Ja koira on lihansyöjä.

Sekasyöjä. Lapsuudessani oli koira, joka kävi kaivelemassa itse perunoita ylös perunapellosta ja järsi niitä raakana. Mansikoista, porkkanoista yms ei välittänyt.

Vierailija
28/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tiedä, mistä tietäisi? Kaverin vehnälle allerginen ei varmasti kieltäydy pullasta, jos tarjotaan, vaikka tunnin päästä syömisestä miten raapisi korvat päästään.

Onko kaverin koiralle selitetty että sillä on vehnäallergia? ;-D 

Kyllähän meidänkin koira tykkää just kaikesta mikä on sille vahingollista (sillä on krooninen sairaus ja tietysti pari ihan lempiherkkua on nyt kiellettyjen listalla). 

Vierailija
29/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän meidänkin koira tykkää just kaikesta mikä on sille vahingollista (sillä on krooninen sairaus ja tietysti pari ihan lempiherkkua on nyt kiellettyjen listalla). 

Ei auta selittää edes niille mummoille ja papoille, jotka sitä pullaa sille salaa livauttavat, joten tuskin auttaa selittää itse koirallekaan...

Vierailija
30/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä. Lapsuudessani oli koira, joka kävi kaivelemassa itse perunoita ylös perunapellosta ja järsi niitä raakana. Mansikoista, porkkanoista yms ei välittänyt.

Minä tiedä koiria joille syötetään hyvin lihapitoista ruokaa, niin ne alkavat suorastaan himoitsemaan esimerkiksi leipää ja yrittävät varastaa sitä. Ja syövät mielellään myös hedelmiä ja porkkanoita.

Vierailija
31/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vaarallinen väite ja voi johtaa jopa koiran kuolemaan. Moni koira varastaa esim joulusuklaat heti silmän välttäessä, eikä todellakaan tiedä myrkyttävänsä siinä itseään.

Älkää ikinä uskoko koiraa syömistensä suhteen!

Vierailija
32/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran muinakin on tehty joistakin raaka-aineista. Lue siitä pussin kyljestä. Ja siitä lihasta: paljonko siinä koiranmuonassa on sitä lihaa?

Vierailija
33/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä syödään esim. perunaa ja jauhelihakastiketta, koira odottaa saavansa ja saakin tähteeksi jäänyttä perunaa ja jauhelihakastiketta. Ainoastaan kovin suolaisten tai maustettujen ruokien kanssa ollaan antamatta tai annetaan vain maistiainen.

Sitten kuivamuonaa tietysti tarjolla myös. Ei ole syönyt itseään lihavaksi.

Vierailija
34/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta selittää edes niille mummoille ja papoille, jotka sitä pullaa sille salaa livauttavat, joten tuskin auttaa selittää itse koirallekaan...

Joo, tästä on tullut anopin kanssa ihan riita kun se luulee että mä vaan ilkeyttäni kiellän antamasta koiralle puolta kiloa eineslihapullia. 

Vierailija
35/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tietäisikin! Yhdistelmä herkkävatsainen ja ahne söisi kaikkea mitä käsiinsä saa ja vatsa/suolisto tuntuu oireilevan melkein kaikesta! 

Vierailija
36/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti englanninkielisistä sivuilta katsoen vastaus on kyllä. Koira voi syödä kypsennettyä perunaa (ei tietenkään pelkästään). Diabeetikkokoiralle ei suositella.

Vierailija
37/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa tai Ylessä oli juttua koirien hiili jalan jäljestä. Voiko kasviksilla alentaa sitä?

Wikipediassa on tieto koiranrehusta. Valmistetaan elintarviketuotannon ylijäämästä (jätteistä). Tulkinnanvaraista, meneekö hiilijalanjälki ihmisravinnon piikkiin.

Vierailija
38/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinpä tietävät: kaverin koira söi hiekkaa, joka jumittui suoleen ja piti kiireesti leikata.

Vierailija
39/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira syö aina ensin muussatun perunan ennen raakalihoja, eli näyttää peruna miellyttävän enemmän.

Vierailija
40/53 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä annan koiralle tähteeksi jääneitä keitettyjä perunoita tai muusia, eli nappulan ja lihan joukkoon. Erikseen en keittele perunoita koiralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme