aloittelija kysyy: mitä lasten kanssa tehdään ulkona talvella?
viime talvena ensimmäinen lapseni oli niin pieni että lähinnä makoili vaunuissa, nyt tulevana talvenakaan ei vielä niin iso että hiihtäis tai luistelis tms. lumessako leikitään vaan? miten?
Kommentit (5)
Itsellä ei ole sen ikäistä, että pitäisi ulkoilla lapsen kanssa, mutta onneksi niin. En nimittäin pidä talvesta ja palelemisesta. Lapsenakaan minua ei kovin usein ulos saanut, ellei ollut pakko. Joskus muistan tehneeni lumihevosta tai -linnaa. Hiihto oli kamalaa. Mäenlasku ok.
lapsena tosiaan inhosin niitä " talven riemuja" kun olin kaikkinen toppa- villa- ja välipukuineni luita ja ytimiä myöten jäässä. olen edelleen ihan älytön palelija (aamulla meinasin vajota epätoiovoon kun en löytänyt hanskojani, iltapäivällä meinasin peruuttaa lapsen kanssa ulkoilun samasta syystä).
semmoiset ihmiset jotka itse on luonnostaan kuumaverisiä ei voi tajuta miltä tuntuu kun kauhea kylmä viima kiertää pitkin ihoa, eikä auta vaikka ois kaikki maailman villakerrastot ja turkit päällä.
tästäkin syystä tuleva talvi ja lapsen kanssa ulkoilu suoraan sanoen ahdistaa mua. ja siitä syystä että en tiedä mitä siellä pitää tehdä. itse kun tosiaan lapsena vihasin niitä lumessa rämpimisiä ja muita " iloja" .
mutta hei, mä aion yrittää!
ap
jokainen on viety metsään kun yhtään osaavat itse kävellä. Myös siis talvella. Ja heillä onkin ollut ikäisiinsä nähden älyttömän hyvä tasapaino ja jaksavat kävelläkin ihan kivasti. Kyllä tasapaino siis on kehittynyt kun polkuja pitkin mennään, väistelee kiviä ja puun juuria ja talvella lumihankea tallaa. Metsässä saatamme talvisin jopa pistää nuotion pystyyn ja paistaa makkarat.
Pulkkamäestä nauttii ihan pienetkin ja yleensäkin vain lumessa peuhaamisesta, pulkalla voi vetää pientä jne.
vaikka me asutaan kaupungissa niin meiltä on ehkä 100 metriä metsään. tosin sinne ei varmaan saa sytytellä nuotioita, ja itseasiassa en oo ihan varma vaikka se olis talvisin pyhitetty hiihtäjille. täytyy katsoa!
ap
talventörröttäjien poimiminen maljakkoon, lumessa möyrimistä, lintujen ruokkimista, eläinten jalanjälkien tutkimista. metsässä eväsretkeilyä.....