Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko sun mielestä avattu oliivipurkki säilyy?

Vierailija
21.08.2022 |

Avasin kk sitten. Vieraita tulossa huomenna, uskallanko laittaa ne salaattiin? Ei näytä olevan vikaa mutta en osaa haistaa tai maistaa tuollaista.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliivitietäjille kirjoitti:

En mä ehdi viikossa purkillista syömään. Voiko ylimääräiset pakastaa?

Jäädytettynä ai ainakaan pääse ampumaan myrkkynuolia, joten on vaarattomampi. Pitäisin vähintään arkkupakastettuna ilman käyttöä.

Vierailija
22/33 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen kannattaa luottaa omiin aisteihin. Monessa säilykkeessä on, että säilyy avattuna viikon jääkaapissa. Mulla on ollut kuukausia sitten avattuja purkkeja (esim oliivit ja kaprikset, sardellit) ihan kunnossa. Joskus on tullut hometta ja silloin tietty roskiin, mutta on ihan älytöntä ruokahävikkiä heittää viikon jälkeen pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitö voi vieraille tarjota, mutta itse en kyllä söisi.

Vierailija
24/33 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistaa aina ottaa purkista puhtaalla lusikalla ja säilyttää jääkaapissa niin kyllä nuo on kolmen kuukauden sisällä tullut syötyä pois. Hyviä ovat olleet loppuun asti.

Vieraille hankkisin kyllä uutta.

Vierailija
25/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä käyttänyt n vuodenkin jälkeen avaamisesta, vaikka purkissa taisi lukea 14vrk. Sama juttu suolakurkuissa tai punajuurissa, ei ne mene miksikään.

Vierailija
26/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon säilyy 

Vierailija
27/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mielipide vaan raaka totuus:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000442244.html

Vierailija
28/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidot kalamata- oliivit homehtuu nopeasti purkin avaamisen jälkeen. En tiedä onko noissa halpisversioissa niin kovat säilytysaineet, että säilyvät jopa sen kuukauden. Kyllä mä vieraille avaisin uuden purkin ja käyttäisin sen vanhan johonkin lämpimään ruokaan, esim johonkin wokkihässäkkään. Näin teen itse usein.

Vierailija
29/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee hometta nopeemmin, joskus taas se liemi menee sameaksi, vaikka ei ole hometta. Itse en syö kummassakaan tapauksessa. Jos se liemi on vielä suht kirkasta, niin ihan hyviä on vielä.

Vierailija
30/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön usein tummia kivettömiä oliiveja ja näin kokeneena oliiviasiantuntijana voinkin todeta, että säilyvät jääkaapissa ainakin 1 kk avattuna.

Vierailija
31/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliivit on hyvä laittaa aina metallirasiasta lasisen astiaan. Parisen viikkoa säilyvät, riippuen tietysti, miten ne ovat säilyttynä.

Vierailija
32/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mielipide vaan raaka totuus:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000442244.html

Niinno, toi artikkeli on vuodelta 2011 ja siinä mainitut tuotteet on silloin vedetty pois markkinoilta.

Vierailija
33/33 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minulla on jalapenopurkki ollut avattuna varmaan useamman kuukauden, ja aion tarvittaessa käyttää. Eiköhän siinä ole sellaiset säilöntäaineet että ei hätää. Sitten kun on hometta tai haisee epäilyttävälle, niin heitän pois.

Mitä noihin oliiveihin tulee, niin jossain vaiheessa siihen nesteen pinnalle alkaa kertyä jotain, huomaat kyllä jos sellaista on. Sitten en käyttäisi. Jos kirkas liemi, niin käytä.