Vähän ärsyttää kuunnella työkaverin valitusta että rahat eivät riitä mihinkään ja heillä autot ja ok-talot yms rahansyöpöt
Itse taas autottomana kerrostalossa ja raha riittää ihan kohtuullisen hyvin peruselämiseen ja säästöjäkin jää. Meillä siis sama palkka, hänellä vielä puolisokin maksamassa puolet kuluista. Niin paljonko sitä pitäisi yhden ihmisen saada? Tavallisen duunarinkin omakotitalot, hienot autot, ulkomaanmatkat jne.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot hänelle, että luopuu autoista nyt ensimmäisenä. Jos valittaa, että tarvitsevat autoja, kun asuvat niin syrjässä. Siihen sanot, että muuttakaa muualle, koska itsehän ovat asuinpaikkansa valinneet. Jos nämä vaihtoehdot ei kelpaa, niin kerrot, että kaikkea ei voi duunari saada tässä maailmassa.
Ei sitä asuntoa ihan tuosta vaan vaihdeta. Esimerkiksi oma työpaikka vaikuttaa melkoisesti. Itse taas tarvtsen autoa juuri työssä. Jos minulla ei olisi autoa, jäisin työttömäksi (ja olisin siten kuluerä valtiolle). Pyydän siis ymmärrystä.
Ihmiset joutuu nykyään vaihtamaan moneen kertaan työpaikkaa työuransa aikana. Minkälaista työtä teet?
Ei joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot hänelle, että luopuu autoista nyt ensimmäisenä. Jos valittaa, että tarvitsevat autoja, kun asuvat niin syrjässä. Siihen sanot, että muuttakaa muualle, koska itsehän ovat asuinpaikkansa valinneet. Jos nämä vaihtoehdot ei kelpaa, niin kerrot, että kaikkea ei voi duunari saada tässä maailmassa.
Ei sitä asuntoa ihan tuosta vaan vaihdeta. Esimerkiksi oma työpaikka vaikuttaa melkoisesti. Itse taas tarvtsen autoa juuri työssä. Jos minulla ei olisi autoa, jäisin työttömäksi (ja olisin siten kuluerä valtiolle). Pyydän siis ymmärrystä.
Ihmiset joutuu nykyään vaihtamaan moneen kertaan työpaikkaa työuransa aikana. Minkälaista työtä teet?
Ei joudu.
Joutuu.
Nykyään olisi varmaan kysyntää pienillekin ok-taloille, 2 kerros rivitaloille ja vähemmän maksuja. Bussilinjat ja marketit lähemmäs valikoimineen. Pikkukaupat kalliita ja valikoima kapea.
Tiedän mitä tarkoitat. Vähän huvittuneesti suhtaudun tuttavaan, joka valittaa palkan riittävyyttä. Hänellä on kuitenkin todella hyvä palkka, iso omakotitalo, uudehko auto, kesämökki ja sijoitusasunto pääkaupunkiseudulla. Jos on varaa noihin kaikkiin, niin on turha valittaa. Pystyy kuitenkin pitämään nuo kaikki plus muu eläminen päälle.
Osa hyväosaisista ihmisistä tuntuu kadottaneen todellisuuden tajunsa.
Jotkut kai muuttavat korpeen jättiomakotitaloon ja hommaavat maasturit, koska on niin mukavaa asua leveästi ja valtiokin tukee auton hankintaa, kun ei sieltä 30km päästä korvesta pääse millään muulla pois. Voi ottaa työmatkakustannuksiin verovähennyksiä ja maksaa autolainaa pois. Lämmitys on sähköllä, koska ei sinne korpeen mitään kaukolämpöä vedetä.
Sitten, kun sähkön hinta nousee, niin valtion pitäisi tulla tukemaan näitä korpiasujia, ja bensan hinnan noustessa sama juttu.
Älkää muuttako sinne korpeen, vaan pysykää ihmisten ilmoilla ja tinkikää leveästi elämisestä.
On yllättävän yleistä, että eletään yli omien varojen. Lähes kaikkea saa nykyään osamaksulla ja joillakin on vaikeaa hahmottaa kuinka paljon he voivat realistisesti hankkia asioita, niin että omat tulot oikesti riittää ja jotain vielä jäisi säästöön. No, kauppiaat ja pankit tietenkin tykkäävät näistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse lyhennän autoa 0e/kk kun se on oma ja maksettu, kaveri otti leasingin, maksaa 600e/kk, siinä on aika iso ero
täällä yleensä puhutaan "on auto tai ei ole autoa" ja asia ei ole näin mustavalkoinen
Maksat silti vakuutukset ja bensat, oli se auto itsessään maksettu tai ei. Autoton säästää nuo kaikki.
Ja näillä vakuutus- ja bensakuluilla tekee etelänmatkan jos toisenkin ihan ilman mitään rahapulaa.
Mua ei saa etelän matkalle edes aseella uhaten. Vakuutus on 200 vuodessa + bensat.
No minulla ei ole autoa, ja asun perityssä remontointia vailla olevassa omakotitalossa muuttotappioalueella jonka nykyinen arvo on jotain 50000 euroa, eikä rahat silti enää riitä mihinkään.
Olen laskenut, että kaikista menoista huolimatta vuokralla asuminen tulisi huomattavasti kalliimmaksi - ellen sitten muuttaisi johonkin yksiöön pahimmalla slummialueella. Miksi muuttaisin slummikerrostaloon, jos voin samalla hinnalla pysyä kotona niin kauan kuin seinät vain pysyvät pystyssä? Minä en kyllä keksi paljon enää vähennettäviä kuluja elämäntyylistäni, vaan minun pitäisi jostain saada TULOJA lisää, jotta tilanne paranisi.
Minun tilanteeni on hyvin poikkeuksellinen monin tavoin, eikä ole sopiva vertailukohta sinuun eikä työkaveriisi, mutta pointtini vain on, että ollaan sitten millä elintasolla tahansa, kulut ovat nousseet roimasti tai viimeistään nousevat pian.
Minulla ei ole edes viidesosaa siitä mitä kaverillasi, mutta kyllä minä silti koen, että me kaikki ollaan tavallaan samassa veneessä. Tai ehkä voisi sanoa, että kaikki kellutaan samassa uhkaavassa meressä, vaikka jotkut ovatkin huvijahdeissa ja jotkut meistä soutuveneissä.
Rikkailla (ylempi keskiluokka) on luxus huolet. Itse olen alempaa luokkaa ja toivon löytäväni neljännen kokoaikatyön jossain välissä, kun kaikki loppunut aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joudu.
Joutuu.
Ei joudu.
Mun serkun lapsella oli kouluratsastus - - harrastus, joka kuulemma maksoi 1000€/kk. Silti serkkuni sanoi minulle: "me ollaan köyhiä kuin kirkon rotat".
Vierailija kirjoitti:
Parasta oli, että annoin tuossa kaverilleni vanhoja tietokoneita joita en tarvinnut. Olisin saanut niistä myydessäni muutaman satasen rahaa, mutta annoin kaverilleni ilmaiseksi. Kaveri on vuodesta toiseen jaksanut valittaa, kuinka on tiukkaa rahoista koko ajan. Iltasanomien verokoneessa sillä on silti lähes 200 000 euron vuositulot ;)
Mutta kun kesäasunto piti ostaa ja vene. Luottokorttilainat piti lyhentää ennen kesälomareissuja. Osakemyyntien myyntivoittoverot pitäisi maksaa jne.
Jos baariin mennään, niin tämä sama valitus tulee sillai, että minä maksan aina oluet.
No sitten vaan valittelet, että ihanaa kun teillä on mökki, minulla ei ole varaa. Sitten mainitset noista tuloista ja kerrot, että sun tulot on vähemmän kuin hän maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu meillä töissä. Näillä rahasta valittajilla on paljut, 300 000 euron omakotitalot kalliine sähkölämmityksineen, astiastot Marimekkoa, mökki, vene, lapsilla Polar Ranger -pelleilyhärvelit jne. Ja kauhea ruikutus, kun rahat ei riitä mihinkään. Itse katson, että jos on paljut, iso talo ja lapsilla tuon hintaiset traktoria muistuttavat lelut kulkupelinä niin kyllä sitä rahaa nimenomaan näemmä on tärvätä. Nää valittajat haluaa sellaista Instagram-elämää, missä ollaan koko ajan 80 euron brunsseilla, ostetaan useampi merkkilaukku vuodessa, jne.
Ne on enimmäkseen hankittu velkarahalla, ja sitä velkaa on ja paljon. Kyhennysten jälkeen sitten ollaan kylmän hiki otsalla ja vihaisena Lidlin kassajonossa katsomassa mihin saldo riittää. Mutta joo. Pääasia on että sometileillä kaikki on upeeta.
Mä en jaksanut kuunnella hyväosaisen kaverini valituksia. Mitä se mulle valitti, vaikka tiesi että mulla oli taloudellisesti paljon huonompi tilanne? Hän valitti muistakin pikkuasioista samaan aikaan, kun minun mielestäni päivä oli onnistunut, jos sairas lapseni oli illalla hengissä. Jotkut eivät vain näe napaansa pidemmälle. Ehkä olen itekin sellainen, koska en kerta kaikkiaan pystynyt eläytymään hänen "latteni on jäähtynyt" -tyylisiin juttuihin. Ei olla enää yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta oli, että annoin tuossa kaverilleni vanhoja tietokoneita joita en tarvinnut. Olisin saanut niistä myydessäni muutaman satasen rahaa, mutta annoin kaverilleni ilmaiseksi. Kaveri on vuodesta toiseen jaksanut valittaa, kuinka on tiukkaa rahoista koko ajan. Iltasanomien verokoneessa sillä on silti lähes 200 000 euron vuositulot ;)
Mutta kun kesäasunto piti ostaa ja vene. Luottokorttilainat piti lyhentää ennen kesälomareissuja. Osakemyyntien myyntivoittoverot pitäisi maksaa jne.
Jos baariin mennään, niin tämä sama valitus tulee sillai, että minä maksan aina oluet.
No sitten vaan valittelet, että ihanaa kun teillä on mökki, minulla ei ole varaa. Sitten mainitset noista tuloista ja kerrot, että sun tulot on vähemmän kuin hän maksaa veroja.
En valittele muille raha-asioistani. Kaverini kyllä tietää, että sen bruttotulot on kolme kertaa kovemmat kuin minun bruttotuloni, silti hänellä pokkaa joka kerta valittaa, että kuinka on tiukkaa.
"Saatan kuitenkin kahvipöydässä valittaa hintojen noususta, ei se tarkoita etten maksuista selviäisi."
Om du diskuterade saken, involverade de andra och kanske frågar efter deras åsikter så har du flera vänner vid kaffebordet jämfört med om du klagar. Skryt ännu i vinter på att du klarar det utan att desto mera reflektera över hur de andra vid kaffebordet har det och märk att du efter nyåret dricker kaffe för dig själv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joudu.
Minä opiskelin aineenopettajaksi, ja valmistumisen jälkeen aloin tehdä alani töitä. Nyt olen vakityöpaikassa. Saatan vapaaehtoisesti vaihtaa alaa, mutta korostan sanaa "vapaaehtoisesti".
Joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoan ja huollan lomamökkejä sekä iltaisin toimin kansalaisopiston opettajana saman paikkakunnan eri kylillä.