2-vuotias aloitti päivähoidon 3 viikkoa sitten, kaikki on muuttunut ankeaksi
Olin lapsen kanssa kotona hieman yli 2 vuotta ja meidän suhde oli ihana ja lämmin ja läheinen. Päiväkoti alkoi nyt elokuun alussa ja sen jälkeen kaikki on muuttunut ja meidän välinen dynamiikka on ihan outo. Lapsi on aina ollut ns. äidin lapsi eli minun perääni ja nykyään vain isi kelpaa kaikkeen, on jotenkin vihainen minulle selvästi. Vien ja haen lapsen päiväkodista joustavampien työaikojen vuoksi ja tuntuu, että lapsi jotenkin kuvittelee että joutuu käymään siellä minun takiani, mikä tietysti on totta mutta ihan yhtä lailla isänsä työn takia. Illat ovat kamalaa kiukuttelua, aamut ihan hirveää huutoa ja lapsen saa kantaa huutavana hoitoon. Ihan hirveä uhma päällä, uhmaa ihan kaikkea normiasiaa, syömiseen ja pesuihin yms. liittyviä juttuja. Kamala huuto koko ajan ja se taas stressaa meitä kaikkia. Mitä tässä voi oikein tehdä? En halua, että lapsi inhoaa ja syyttää minua mutta läheisyyden antaminen heti hoitopäivän jälkeen ei kelpaa, hän vain haluaa huutaa jossain eikö suostu syliin. Lapsi on ihan toisenlainen kuin aiemmin.
Kommentit (26)
Mitä tekee rahalla jos ei halua lapsensa kanssa olla? Tuet riittäviä
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee rahalla jos ei halua lapsensa kanssa olla? Tuet riittäviä
Niinpä, mitäs sitä nyt töissä käymään meistä kukaan. Tuillahan sitä elää...
Sitä ne päiväkotivuodet oli... hirveimmät vanhemmuudessa.
Koulussa taas helpottaa ja nyt teinienkin kanssa lepoa verrattuna päiväkotivuosiin
Niin siinä yleensä käy kun hoito alkaa. Suhde muuttuu monella tapaa.
Mitäs jos antaisit lapselle pienen palkinnon päiväkodin jälkeen? Siitä hyvästä että jaksoi hienosti olla koko päivän hoidossa oppimassa uusia asioita.
Itse tein näin oman lapsen kohdalla ja se auttoi. Lopulta sitten luovuttiin palkinnoista kun tilanne rauhoittui.
Yksi hyvä palkinto voisi olla vaikka joku lelupaketti missä on monta eri osaa ja antaa niitä yksitellen päivittäin.
Muistelen myös, että kahden vuoden ikä oli haastava. Meillä tyttö aloitti päiväkodissa 1v 11kk ikäisenä eikä ollut mitään ongelmia. Viihtyi siellä hyvin ja meni sinne mielellään. Viikonloppuinakin haki tarharepun eteisestä ja oli lähdössä päiväkotiin. Mutta tuo kahden vuoden ikä, samoin kuin eskarisyksy olivat aika vaikeita. Mikään ei ollut hyvin ja kotona valitettiin/mökötettiin aina kaikesta. Päiväkodissa ja eskarissa oli kuitenkin kuin toinen ihminen.
Unohdin että halusit lapsen päikkyyn