2-vuotias aloitti päivähoidon 3 viikkoa sitten, kaikki on muuttunut ankeaksi
Olin lapsen kanssa kotona hieman yli 2 vuotta ja meidän suhde oli ihana ja lämmin ja läheinen. Päiväkoti alkoi nyt elokuun alussa ja sen jälkeen kaikki on muuttunut ja meidän välinen dynamiikka on ihan outo. Lapsi on aina ollut ns. äidin lapsi eli minun perääni ja nykyään vain isi kelpaa kaikkeen, on jotenkin vihainen minulle selvästi. Vien ja haen lapsen päiväkodista joustavampien työaikojen vuoksi ja tuntuu, että lapsi jotenkin kuvittelee että joutuu käymään siellä minun takiani, mikä tietysti on totta mutta ihan yhtä lailla isänsä työn takia. Illat ovat kamalaa kiukuttelua, aamut ihan hirveää huutoa ja lapsen saa kantaa huutavana hoitoon. Ihan hirveä uhma päällä, uhmaa ihan kaikkea normiasiaa, syömiseen ja pesuihin yms. liittyviä juttuja. Kamala huuto koko ajan ja se taas stressaa meitä kaikkia. Mitä tässä voi oikein tehdä? En halua, että lapsi inhoaa ja syyttää minua mutta läheisyyden antaminen heti hoitopäivän jälkeen ei kelpaa, hän vain haluaa huutaa jossain eikö suostu syliin. Lapsi on ihan toisenlainen kuin aiemmin.
Kommentit (26)
Kun sä oot se läheisin ihminen, lapsi tuntee turvalliseksi purkaa suhun kaiken jännityksen uudesta tilanteesta. Pieni ihminen ei osaa vielä muita keinoja. Yritä kestää, varmasti se helpottaa!
Meillä on 2v 5kk lapsi ja uhma alkoi aika lailla tasan 2v:nä. Onko varma, että kyse ei ole perus uhmasta, eikä varsinaisesti liity hoitoon mitenkään? Meillä oli uhman alkamisen aikaan vielä kotihoidossa ja kaikki oli huutamista kuitenkin.
Samaa mietin kuin tuossa yllä. Meillä myös uhma tuossa iässä ja vaikka oli kotona oli hirveää tappelua ja huutoa kaikki.
Ihan normaalilta 2v. uhmalta kuulostaa ja siihen päälle tietty pk:n aloituksen tuomat muutokset. Ei siinä muu auta kuin koittaa kestää vaan. Antaa sitä hellyyttä ja näyttää, että rakastaa vaikka miten kiukuttelisi. Ja toi, että välillä kelpaa vaan toinen vanhempi on normaalia kanssa. Voi yrittää keksiä myös jotain kivaa mitä tehdään vaan äidin kanssa. Muistan ton vaiheen, kun itku kurkussa sai lähteä aina töihin. Kyllä se siitä tasaantuu.
Teen etänä muutaman päivän viikossa ja muutaman toimistolla, jolloin jouduin usein olemaan pitkään iltapäivään (vähintään klo 16) palaverien vuoksi, miehellä on aikainen joustamaton työvuoronalkamisaika eli minun on järkevämpi viedä, jotta hoitopäivät eivät ole niin pitkiä. Teen siis 8 tunnin työpäiviä, mies 9 tunnin. Se olisikin ihan parasta, jos mies veisi lasta mutta sitten päivä alkaa jo 6.30,jos minä vien niin sitten 7-7.30.
Mikä tämä on tämä uhmaikä?
Onko eläimillä samanlaista ja mistä se johtuu?
Varhaiskasvatetuksi tuleminen on jokaisen lapsen oikeus. Myös lapselle voi kertoa varhaiskasvatuksen tärkeydestä.
Joo, ihan varmasti on ikäuhmaa, sen verran kummallista on tuo uhmakkuus ja jatkuva vastarinnan tekeminen ihan joka ikisessä asiassa. Siis aivan kaikessa. Vaikka olisi kuinka nälkä niin kieltäytyy syömästä. Vaikka olisi väsy, kieltäytyy menemästä nukkumaan (aina on tykännyt syödä ja nukkua tosi paljon). Välillä ei suostu edes tulemaan leikkimään kun pitää vastustaa sitäkin vastustamisen ilosta. Ja tuo huutaminen on ihan outoa verrattuna aiempaan.
Miksi laitoit päikkyyn saatan tukea kotihoidossa 700 e kuukaudessa jos miehellä pienet tulot
Tai sitten opintovapaalla saa ansiosidonnaista 1,5 vuotta. Joku pelletutkinto kehiin ja opiskelet etänä
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitoit päikkyyn saatan tukea kotihoidossa 700 e kuukaudessa jos miehellä pienet tulot
Tai sitten opintovapaalla saa ansiosidonnaista 1,5 vuotta. Joku pelletutkinto kehiin ja opiskelet etänä
Ootko kuullut sellaisesta, että töissä pitää tehdä töitä ja ansiosidonnaiseen pitää olla ensin olla työtön ja pelletutkintoihin sitä ei tosiaankaan saa, vaan pitää perustella miten edistää työllistämistä? Ei onnistu että jää työttömäksi lapsen hoidon vuoksi. Tulot tippuu kyllä, jos ei ihan pienet ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut sellaisesta, että töissä pitää tehdä töitä ja ansiosidonnaiseen pitää olla ensin olla työtön ja pelletutkintoihin sitä ei tosiaankaan saa, vaan pitää perustella miten edistää työllistämistä? Ei onnistu että jää työttömäksi lapsen hoidon vuoksi. Tulot tippuu kyllä, jos ei ihan pienet ole.
No meillä oli vaimo 1,5 opintovapaalla, ei valmistunut ja sai kokoajan ansiosidonnaista mitä opintovapaalla maksetaan! Tietty määrä pitää per kuu saada opintopistettä juu
Kuuluu ikään, mutta toki iso elämänmuutos (päivähoito) vaikuttaa. Kolme viikkoa on lyhyt aika, helpottaa ajan kanssa. Paljon sylittelyä ja rauhallisia, yhteisiä puuhia iltaisin. Siihen joutuu tottumaan vastaisuudessakkn, että lapsi on sulle vihainen ja syyttää sinua (myöhemmin myös isää) asioista, jotka lapsen logiikan mukaan on selkeitä. Lapsen kasvaessa niitä pystyy onneksi selittämään ja keskustelemaan.
Palkansaajan aikuiskoulutustuki on ansiosidonnainen etuus
https://www.tyollisyysrahasto.fi/oppilaitoksille/aikuiskoulutustuki-mah…
Nykyään se on 15 kk ennen pidempi kun me saatiin, mutta aika sekin
No, lapset nyt on lähtökohtaisesti mulkkuja. Sen näkee esimerkiksi siitä miten sairaita koulukiusaajia niistä tulee. Toivottavasti aikuistuassaan muuttuvat fiksummiksi, mutta sen varaan ei kannata laskea. Pieni osa on fiksuja jo suoraan, valitettavasti sinulle ei sattunut sitä. Mutta älä välitä, ei myöskään suurimmalle osalle meistä muista.
Vierailija kirjoitti:
Tee 6 tunnin päiviä..
Tällöin saa myös osittaista kodinhoidontukea
No voisko se isä viedä lapsen aamuisin? Joustaisit ja menisit itse niin aikaisin töihin, että saisitte lyhyemmät päivät.