Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun lopussa ei tainnut huostaanottoja olla

Vierailija
21.08.2022 |

Äitinikin unohti hakea minut päiväkodista, kun oli niin sekaisin. Isäni sitten n tunnin kuluttua tuli hakemaan. Muistan, kun pihalla päiväkodin tädin kanssa odoteltiin hakijaa. Mulla jäi kammo mennä päiväkotiin, myöhemmin kouluun, kun ei tiennyt, onko kukaan koskaan kotona. Oliko ennen vanhaan löysempää?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on tehty jonkinlainen lasu niihin aikoihin. Mitään ei tapahtunut

. Kotiolot oli kaoottiset, mutta koti parempi minulle kuin esim laitos, näin ajattelen nyt "vanhana".

Vierailija
2/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan ei ollut paljon kasvatussuosituksiakaan joiden rikkomisesta olisi voitu niitä huostaanottoja tuomita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkut otettiin huostaan 70-luvulla kun vanhemmat eivät pystyneet hoitamaan.

Vierailija
4/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä ollut vielä 80-luvullakaan. Ongelmaperheissä kävi kodinhoitajat siivoamassa ja ruokaa laittamassa. Ilmeisesti he tarkkailivat vähän perheiden oloja samalla.

Vierailija
5/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä ollut vielä 80-luvullakaan. Ongelmaperheissä kävi kodinhoitajat siivoamassa ja ruokaa laittamassa. Ilmeisesti he tarkkailivat vähän perheiden oloja samalla.

Joo, meillä oli juuri näin. ap

Vierailija
6/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tajunnut vasta aikuisena, aika myöhään, että kun terveydenhoitaja kävi meillä kotona, se oli oikeasti olojen tarkistusta. Äidillä oli mt-ongelmia ja isä aina töissä. Meillä oli järkyttävän sotkuista ja mä tein enemmän kotitöitä kuin lapsen kuuluu.  Alkoa meillä ei käytetty, päin vastoin. 

Vierailija
7/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olihan. Meillä oli sijoitettuna lapsia ja nuoria 80-luvulla. Osa oli vain hetken tai ns. kesälapsina, kaksi sijoitettiin lopullisesti meille, heitä pidän sisaruksinani.

Vierailija
8/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tajunnut vasta aikuisena, aika myöhään, että kun terveydenhoitaja kävi meillä kotona, se oli oikeasti olojen tarkistusta. Äidillä oli mt-ongelmia ja isä aina töissä. Meillä oli järkyttävän sotkuista ja mä tein enemmän kotitöitä kuin lapsen kuuluu.  Alkoa meillä ei käytetty, päin vastoin. 

Meillä oli molemmat vanhemmat masentuneitä. Meillä oli siistiä, mutta ihmettelen näin jälkikäteen, miksei se kodinhoitaja voinut pestä pyykkiä. Meillä oli toki vain kaivo ja pulsaattoripesukone. Vaatteeni haisivat ja niistä kiusattiin koulussa. Äiti pesi, ehkä kerran vuodessa pyykkiä. Minä itse en saanut lupaa pyykin pesuun. ap

Vierailija
9/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei enää ole kodinhoitajia vaan sen sijaan on perhetyöntekijät joiden homma on 100-prosenttisesti se tarkkailu. Jos puutteita havaitaan niin ratkaisu on huostaanotto eikä kodinhoitoapu. Huostaanotettujen lasten määrä onkin moninkertaistunut 2000-luvun mittaan.

Vierailija
10/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan. Meillä oli sijoitettuna lapsia ja nuoria 80-luvulla. Osa oli vain hetken tai ns. kesälapsina, kaksi sijoitettiin lopullisesti meille, heitä pidän sisaruksinani.

No, huostaanotot oli todella harvinaisia. Meilläkin oli näitä kesälapsia mutta ei mulle mitään mukavaa mielikuvaa heistä jäänyt.

Vierailija
11/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niitä. Pari kaveriani oli huostaanotettuina eli käytännössä sijaiskodissa. Silloin oli lapsia enemmän ja sossuja vähemmän.

Vielä 1990-luvulla, ainakin sen alkupuolella kodinhoitaja pesi vielä pyykkiä, laittoi ruokaa, siivosi, mankeloi. Mutta ei enää hoitanut karjaa niin kuin vielä 1960-luvulla vaan se homma kuului maatalouslomittajalle.

Vierailija
12/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on huostaanotettu 80-luvulla vanhempieni alkoholismin vuoksi ja sijoitettu lastenkotiin. Olin alle 10-vuotias tuolloin. Kai siinä jotakin tukitoimia oli ollut aiemminkin, mutta elämä oli pelkkää kännistä riehumista ja minä olin täysin ilman hoitoa. Sitten tulikin poliisit ja sosiaalitoimi ja minä lähdin siitä lastenkotiin. Siellä oli rauhallista, opetettiin mm. miten hampaat pestään, miten sänky pedataan, miten aikuisia ei tarvitse pelätä. Ja mikä tärkeintä, siellä oli muita samoista taustoista joten taustoja ei tarvinnut hävetä. Olimme siellä omassa kuplassamme, vain koulu ulkopuolella oli kosketus normaaliin maailmaan. Minulla oli hyvä lastenkodissa. Käytöshäiriöitä en muista muissa lapsissa olleen. Nykyään kai se on suurin syy huostaanotoille, mutta siihen aikaan oli ihan perinteisiä alkkisten lapsia, jotka pelastettiin laitokseen.

Vierailija
13/13 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huostaanottoja oli jo 80-luvulla. Tuo on kuitenkin totta, että yhteiskunnalla oli enemmän keinoja ja resursseja tukitoimiin silloin. Mutta aina se ei auttanut ja huostaanottoja tehtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme