Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa jotain hyvää, ajatuksia herättävää kirjaa 12-vuotiaalle tytölle

Vierailija
21.08.2022 |

Saa olla vanhempikin kirja. Ei fantasiaa!

Mieluusti sellainen, joka ei ole pelkkää hömppää, vaan saisi olla jotain viisastakin sanomassa. Ei mitään liian ankeaa tai rajua kuitenkaan, vaan ikätasolle sopivaa.

Kommentit (64)

41/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häräntappoase.

Vierailija
42/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palacio: Ihme

Wegelius: Merten gorilla

Crossan: Yksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexander McCall Smithin

Mma Ramotswen tutkimukset sopii kaikille.

Aloita teoksesta "Naisten etsivätoimisto nro 1"

Vierailija
44/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokki Joonatan ja Pikku Prinssi saavat minultakin kannatusta, näistä ehkä Lokki Joonatan on "helpompi". Muumit toimivat varmasti myös.

Kiinnostaako häntä fiktio vai tykkäisikö tyttö tietokirjoista? Itse ahmin nuorena enemmän tietokirjoja ja edelleen on kotona 2 kirjahyllyä tietokirjoja näin aikuisena.

Sarjakuvia parjataan aina, mutta niissäkin on hyviä tuon ikäiselle sopivia tarinoita. Minä tarjoaisin Hamsteripäiväkirjaa sarjakuvana (useita pokkareita, jokainen toimii yksittäisenä tarinana), tai Yotsuba!:a (samoin useita pokkareita, mutta toimivat omina tarinoinaan). Molemmissa on hauskoja oivalluksia ja kevyitä teemoja, jotka eivät ahdista.

https://tokio.fi/manga/hamsteripaivakirjat

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yotsuba%26!

Vierailija
45/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastin Anders Jacobssonin ja Sören Olssonin Bertin päiväkirjoja. Ekassa kirjassa päähenkilö täyttää 12 v. Samoilla kirjailijoilla on myös kirjasarja nimeltä Iida-Liisa, jonka päähenkilö on 12 v. tyttö.  

Myös Tuija Lehtisen Laura-romaanisarjan nimihenkilö on ekassa osassa 12-13 v. 

Minä tykkäsin tuossa iässä hirveästi Pikku naisia-romaanista, ja olen edelleen sen fani. 

Vierailija
46/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeasema Zoo

Pitäis olla pakollisena luettavana koulussa

Vierailija
47/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä

https://otava.fi/kirjat/meidan-kaikkien-pitaisi-olla-feministeja/

Vierailija
48/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johanna Nilsson: Älä usko, älä toivo, älä rakasta. Kertoo koulukiusaamisesta. Itse tykkäsin tuon ikäisenä, on siis vähän vanhempi kirja jo.

Tuija Lehtisen nuorten kirjat on tosi hyviä, ei pelkkää hömppää vaikka ehkä päällepäin näyttäisi. Riippuu lapsesta, voi olla sopivia jo 12-vuotiaalle.

Mirkka ja Masa -kirjat ainakin oli mun mieleen tuossa iässä. Lehtinen on kyllä kirjoittanut niin paljon, että osa romaaneista tuntuu aika tusinatavaralta, mutta noista tykkäsin tosi paljon.

Vierailija
49/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös ääni Ruohometsän kansalle. Luin sen itse aika tarkalleen tuossa iässä ja muistan kuinka vaikuttava lukukokemus se oli, vaikka päähenkilöt ovat kaniineja. Kirja oli samalla sekä eläinten arvoa että ihmisten arvoa (koska kanien vaellus rinnastui diasporaan) pohtiva teos ja juuri sopiva siinä iässä. Kirja ei ole varsinaisesti fantasiaa, vaikka siinä on eläinten näkökulma, vaan kuitenkin aika realistinen.

Luin tuossa iässä myös Jack Londonin kirjoja mutta ne olivat julmia. Muistan kuinka itkin kun susi jäi jalkarautoihin. Toisaalta se voisi olla siinä iässä ihan tarpeellinen herätys ja opettaisi empatiaa. London siis kuvasi Alaskan luontoa ja eläinten kohtaloita. Erämaan kutsu on klassikko, joka ehkä voisi sopia. Siinä on päähenkilönä valjakkokoira.

Tuossa iässä sopiva teos olisi myös Pikku naisia. Siinä joukko siskoksia aikuistuu 1800 -luvulla ja ainakin teos on realistinen ja samalla avaa entisaikojen elämää.

Ai niin, ja myös Salainen puutarha oli tuossa iässä hyvä kirja. Siinä 1900 -luvun alussa pikkutyttö löytää uudessa kotitalossaan muurien taakse hylätyn puutarhan ja innostuu kasvien hoidosta ja luonnon tarkkailusta, ja paranee kuin itsestään huonokuntoisuudesta. Sekin on vanha kirja mutta sopivan yksinkertainen lapsen luettavaksi.

Joo olin lukutoukka 12 -vuotiaana. Lisäksi luin Viisikoita ja Jules Vernen tuotantoa.

Vierailija
50/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa olla vanhempikin, niin L.M. Montogmeryn Pieni runotyttö -sarja on ihana! Muut Montogmeryt ei jostain syystä koskaan sykähdyttäneet itseäni, mutta runotyttöjä rakastin. Päähenkilö on samaistuttava etenkin taiteellisille ja herkälle, ehkä synkällekin lapselle.

Vierailija
51/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The power of now

Vierailija
52/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The power of now

Suomennetun version nimeä en muista, mutta takuulla ajatuksia herättävä teos

Vierailija
53/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisteluni.

Vierailija
54/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tällaista miesvihaa noin nuorelle tytölle, ennättää vihata sitten yliopistoon päästyään.

Vierailija
55/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hobitti.

Vierailija
56/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpästen herra

Vierailija
57/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marin: Näin päädyin jauhojengiin, eli erään poliitikon muistelmat.

Vierailija
58/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällaista miesvihaa noin nuorelle tytölle, ennättää vihata sitten yliopistoon päästyään.

Oletko lukenut kyseisen kirjan? Minusta se oli ihan sympaattinen vaikka nimi alkuun epäilytti. Eikö se ole afrikkalaisnaisen kirjoittama, niin huomiot ja näkökulmat voi olla vähän erilaisia kuin meillä täällä Suomessa, vaikka varmasti jotain yhtäläisyyksiäkin on. Melko erilainen kulttuuri ja tavat kuitenkin hänen kotimaassaan. Ongelma on ehkä siinä että feminismillä voidaan tarkoittaa nykyään niin monia asioita, ja moni nyky"feministi" todella on miesvihamielinen.

Vierailija
59/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mein Kampf

Vierailija
60/64 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lassie palaa kotiin.