Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkava muistisairaus?

Vierailija
21.08.2022 |

Minua ihmetyttää alle 50-vuotiaan puolisoni jonkinlainen tyhmentyminen viimeisen ehkäpä kahden vuoden aikana. Koitan kovasti muistaa oliko jotain tällaista aikaisemminkin, mutta tuntuu että ei ainakaan samanlaista. Nyt koen, että tilanne on käymässä sietämättömäksi. Käytös ei ole varsinaisesti muuttunut, mutta istuu tosi paljon paikoillaan (yleensä känny kourassaan), on aloitekyvytön, muistamaton ja epäluotettava missään, mikä vaatii edes hiukan ajatustyötä.

Muut eivät ole asiaa ottaneet puheeksi, puolisoni on esim. työelämässä (tosi palkka laahaa oudon alhaalla). Mutta kyllä näitä tilanteita riittää, joissa muutkin huomaavat jotain outoa kommunikoinnissa. Ihan simppeli puhutun ja luetun ymmärtäminen sakkaa, vanhat keskustelut tai vaikkapa nähdyt elokuvat unohtuvat, tehdyt asiat ja vielä useammin asiat jotka pitäisi tehdä. Esimerkkejä riittää ja olen alkanut niitä koota, jos vaikka asiaa ryhdyttäisiin jossain esim. lääkärissä selvittämään.

Katselin hiukan, millaiseen muistitestiin voisi yksityiselle mennä, mutta ilmeisesti niissä on kysymykset niin karkealla tasolla, ettei mitään alkavaa sairautta niillä voisi havaita.

Olen vuoroin raivona, vuoroin huolissani. Tekisi mieli erota.... Mutta ei tässä noin vaan kävellä pois ja aloiteta uutta, kun on yhteisiä lapsiakin. Eikä muutenkaan tunnu oikealta ratkaisulta.

Mutta mitä tälle nyt voi oikein tehdä? Odottaa vaan?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
2/3 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit aluksi aikaa jona olet havainnut tuon " viimeisen 2 vuoden aikana".

Eli koronasulkujen aikana.

Onko miehesi ennen harraastanut liikuntaa tms sosiaalista toimintaa mikä on loppunut korona aikana.

Onko hän kenties vain masentunut ja tympääntynyt ja se näkyy myös muistin heikkenemisenä.

Kuvaat että istuu pitkiä aikoja hiljaa kännykkä kädessä ---> niin tekee sadattuhannet muutkin tämän 2 edellisen vuoden toimettomuuden ja tylsyyden jälkeen.

Niin teen itsekin. Lähes kaikki motivaatio mihinkään katosi kun 2v on ollut kotona, hakannut tietokonetta yksin ja liikunta on jäänyt ihan minimiin, olen todella tylsistynyt ja muisti pätkii.

N 52v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositteleisin ihan ensin kyllä tavallista lääkäriin menoa ja tarkkaa muutoksen kuvausta. Pyytäkää päästä laajaan verenkuvatestiin jotta selviää ettei ole mitään fyysistä sairautta.

HUOM

Sitten - miesten hyvinvoinnille erittäin tärkeä testostetonitaso - testauttakaa se!

Ehkä hänellä on alkanut miesten vaihdevuodet.... vaikkei kai tätä sanaa saa käyttää kun miehestä kyse.

Googleta testosteronivajeesta johtuva oirekuvaus.