Voiko kissan kouluttaa pysymään pihalla vai lähteekö ne aina juoksentelemaan ympäri kyliä?
Kommentit (25)
Tutulla on kissa joka monessa paikassa mukana. Mökillä, ei lähde kauas. Tutun vanhemmilla, ei lähde kauas pihasta. Omalla pihalla pysyy kans.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi lukea netistä kissojen käyttäytymisestä. Naarakset pysyvät yleensä aika lähellä reviiriään eli kotipihaa. Koirakset voivat vaeltaa kilometrejä muualla. Tätä on tutkittu ja tehty dokkareita. Kissoilla ollut pikkukamerat kaulassa. Erittäin mielenkiintoinen aihe. Minulla kolme naaraskissaa ja kaikki pysyvät kotipihalla talon läheisyydessä.
Naarakset ja koirakset?
Meillä on naapuri opettanut kissansa pysymään omassa pihassa, hänen sanojensa mukaan eivät kulje ympäriinsä. Olen tässä 10 vuoden aikana jo 8 kissaansa kuljettanut mökkipaikkakunnalle ja aina naapuri jaksaa ihastella minulle, miten hänen kissansa ei mene minnekään, vaikka sitä uusinta ei ole viikkoihin näkynyt. Kotipiha talon läheisyydessä on turhan usein naapurin piha.
Norjassa tutkittiin kissojen liikkumista ja enimmäkseen kissat viihtyvät kotinsa lähistöllä ja keskimäärin eivät menneet yli 352 metrin päähän kodistaan. Tuossa linkki juttuun https://studyfinds.org/pet-cats-rarely-stray-far-from-home/
Ei voi. Täällä on kukkapurkit nurin ja kakkaa joka paikassa naapurin koulutusyrityksistä huolimatta. Jos ei se tarha ala ilmestymään pihalle, täältä alkaa tulla laskuja.
Oma kissani ei poistu kuistilta, istuu siinä noin metrin päässä ovesta ja tarkkailee pihaa. On ulkoillut noin jo 8 vuotta. (henkinen sisäkissa)