Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaan lapsen hoito: kesto & vuorottelu

Vierailija
21.08.2022 |

Olen nyt tavannut ovtes ja kvtes enkä löydä vastausta mistään muistakaan tes:sta, eli jos lapsen isä hoitaa sairasta lasta 3 pv palkallisesti, voinko minä jäädä siitä neljännestä päivästä eteenpäin hoitamaan lasta kolmeksi päiväksi palkallieesti?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä työnantajat tietää, vaikka tehtäisiin näin? Niin kuin oikeasti. Tuskin ne juttelee keskenään.

Oma lapseni ei ole ollut oikein koskaan kipeä, niin meillä ei ole kyllä koskaan ollut edes tilannetta, jossa tätä olisi tarvinnut harkita.

Työnantajalla on oikeus saada toisen vanhemman työnantajalta tieto siitä, onko ko. vapaa jo käytetty.

Ehe ehe! Montako tapusta tiedät että sellaisia on kyselty? Mun työnantajalla ei ainakaan ole hajuakaan missä mun mies on töissä, onko töissä ylipäätään, onko mulla miestä yleensäkään, tai onko meillä lasten yhteishuoltajuus. Käytännössä voi ihan oikeasti käyttää päivät peräkkäin jos on tarve, ja niin kyllä kaikki myös tekee.

Ketkä kaikki? Kaltaisesi vetelät saikkulusmut?

Ystäväni on esimies ja antoi alaiselleen varoituksen, kun työntekijä ilmoitti olevansa sairaan lapsen vuoksi pois töistä. Merkitsi myös poissaolon luvattomaksi ja palkattomaksi. Tämä siksi, että hän oli muita reittejä pitkin kuullut lapsen isän olevan lomalla.

Ohis

Kuinka pienissä piireissä te liikutte, että voi muita reittejä kuulla tällaisia?

Ja toisekseen onko se lomalla oleva vanhempi edes kotona? Meillä oli alkukesästä tilanne, että minä olin vielä töissä ja mies lähti kavereiden kanssa reissuun, jota on siirretty koronan takia pari vuotta. Ekaluokkalainen oli leirillä. Jos lapsi olisi sinä aikana sairastunut niin, että olisi tarvinnut huolenpitoa, minä olisin ollut se, joka on pois töistä. Mies ei ollut Suomessa eikä edes Euroopassa, niin ei olisi ihan heti tullut akuuttia sairastumista hoitamaan.

Tosin minun työnantaja ei ole kertaakaan kysellyt mitä mieheni tekee sillä aikaa, kun minä hoidan sairasta lasta, saati sitä onko mies ollut jo sen 3pv hoitamassa. Meillä itseasiassa saa olla paikallisesti lapsen sairauden takia pois 5pv eikä viikonloppuja lasketa. Globaali firma.

Vierailija
22/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä työnantajat tietää, vaikka tehtäisiin näin? Niin kuin oikeasti. Tuskin ne juttelee keskenään.

Oma lapseni ei ole ollut oikein koskaan kipeä, niin meillä ei ole kyllä koskaan ollut edes tilannetta, jossa tätä olisi tarvinnut harkita.

Työnantajalla on oikeus saada toisen vanhemman työnantajalta tieto siitä, onko ko. vapaa jo käytetty.

Ehe ehe! Montako tapusta tiedät että sellaisia on kyselty? Mun työnantajalla ei ainakaan ole hajuakaan missä mun mies on töissä, onko töissä ylipäätään, onko mulla miestä yleensäkään, tai onko meillä lasten yhteishuoltajuus. Käytännössä voi ihan oikeasti käyttää päivät peräkkäin jos on tarve, ja niin kyllä kaikki myös tekee.

Ystäväni on esimies ja antoi alaiselleen varoituksen, kun työntekijä ilmoitti olevansa sairaan lapsen vuoksi pois töistä. Merkitsi myös poissaolon luvattomaksi ja palkattomaksi. Tämä siksi, että hän oli muita reittejä pitkin kuullut lapsen isän olevan lomalla.

Ohis

Kuinka pienissä piireissä te liikutte, että voi muita reittejä kuulla tällaisia?

Ja toisekseen onko se lomalla oleva vanhempi edes kotona? Meillä oli alkukesästä tilanne, että minä olin vielä töissä ja mies lähti kavereiden kanssa reissuun, jota on siirretty koronan takia pari vuotta. Ekaluokkalainen oli leirillä. Jos lapsi olisi sinä aikana sairastunut niin, että olisi tarvinnut huolenpitoa, minä olisin ollut se, joka on pois töistä. Mies ei ollut Suomessa eikä edes Euroopassa, niin ei olisi ihan heti tullut akuuttia sairastumista hoitamaan.

Tosin minun työnantaja ei ole kertaakaan kysellyt mitä mieheni tekee sillä aikaa, kun minä hoidan sairasta lasta, saati sitä onko mies ollut jo sen 3pv hoitamassa. Meillä itseasiassa saa olla paikallisesti lapsen sairauden takia pois 5pv eikä viikonloppuja lasketa. Globaali firma.

Aika pienet piirit kieltämättä. Tuossa tapauksessa onneksi.

Toki kyseinen työntekijä olisi saanut jäädä hoitamaan lasta jos toinen huoltaja olisi ollut vaikka Marbellassa. Mutta hänellä oli ja on oikeus selvittää asia, ja niin myös toimittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä kersoja pukertaa, ellei niitä saa omin kustannuksin hoidettuakin.

Vierailija
24/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kysyn puolison työpaikan osoitteen, meillä se pitää ilmoittaa, ja soitan sinne ja kysyn, onko po. henkilö ollut pois. Usein on jo ollut, silloin vapaata ei heru.

Näitä paljastuu paljon ja huomautuksia on haettu, yksi sai lähteä, kun jatkuvasti yritti hyvåjsikäyttää systeemiä.

Kuka hyväksikäyttää systeemiä ja kuka on pois koska on pakko. Meidän 3v lapsi sairasti pitkän influenssan ja olimme molemmat miehen kanssa vuoronperään kotona. Kenelle luulet että kipeän lapsen voi viedä, saati kuka palkattu hoitaja tulee kotiin sairastupaan? Yksinkö hänet olisi pitänyt jättää?

Sitten jos ei hoitajaa saa/halua niin pitää ottaa palkatonta.

Vierailija
25/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Aika pienet piirit kieltämättä. Tuossa tapauksessa onneksi.

Toki kyseinen työntekijä olisi saanut jäädä hoitamaan lasta jos toinen huoltaja olisi ollut vaikka Marbellassa. Mutta hänellä oli ja on oikeus selvittää asia, ja niin myös toimittiin.

En itse koskaan käyttäisi systeemiä väärin, mutta aika ahdistavalta kuulostaa tuollainen työyhteisökin, jossa kaikki tiedetään. Hyi.

Vierailija
26/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on oikeus selvittää toisen vanhemman työtilanne/onko sairaan lapsen takia jo myönnetty vapaata. On olemassa myös sarjasaikuttajia ja näitä, jotka yrittävät saada vapaata sairaan lapsen vuoksi, vaikka toinen vanhempi on työtön, lomalla, vanhempainvapaalla. Paras tietämäni perheenisä oli sitä mieltä, että hänellä on oikeus lähteä hakemaan sairastunut lapsi päiväkodista ja lähteä viemään nuhainen lapsi lääkäriin (ennen koronaa), vaikka äiti oli kotona nuoremman lapsen kanssa. Koska eihän äiti voi sen nuoremman kanssa lähteä tätä asiaa hoitamaan. Äiti ei toisaalta ehtinyt kiireisessä vauva-arjessaan viedä sitä vanhempaa lasta päiväkotiin eikä hakea pois, joten se alle 3-v. oli täydet päivät päiväkodissa, koska vauva. Isälle oli aivan käsittämätön ajatus, että työnantaja kyllä ilmoitti, että hän on vapaa lähtemään lasta hakemaan ja kotiin jäämään vaikka viikoksi, palkatta.

Vierailija
27/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän tessissä vanhemmat on ihan omia yksilöitä eikä katsota onko toinen jo hoitanut ja kuinka monta päivää. Eli se vanhempi saa hoitaa sen neljä päivää lasta palkallisesti kunhan se toinen vanhempi ei ole samaan aikaan hoitamassa sitä lasta.

Vierailija
28/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kysellä, missä puoliso on töissä. Pyydetään tuomaan tältä selvitys siitä, että sairaan lapsen toinen vanhempi (tai vastaava) on ollut estynyt hoitamasta lasta. Jos ei tuo selvitystä, ei saa vapaata palkallisena ja ihan noinhan se säädösten mukaan menee.

Vierailija
29/30 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kysellä, missä puoliso on töissä. Pyydetään tuomaan tältä selvitys siitä, että sairaan lapsen toinen vanhempi (tai vastaava) on ollut estynyt hoitamasta lasta. Jos ei tuo selvitystä, ei saa vapaata palkallisena ja ihan noinhan se säädösten mukaan menee.

No ei kyllä mene.

Vierailija
30/30 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu mutta... Tilapäistä hoitovapaata myönnetään vain toiselle vanhemmista kerrallaan. Vanhemmat tai huoltajat voivat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti.

TSL 4:6

Näin ollen voi olla perätysten vuorotellen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme