Sairaan lapsen hoito: kesto & vuorottelu
Olen nyt tavannut ovtes ja kvtes enkä löydä vastausta mistään muistakaan tes:sta, eli jos lapsen isä hoitaa sairasta lasta 3 pv palkallisesti, voinko minä jäädä siitä neljännestä päivästä eteenpäin hoitamaan lasta kolmeksi päiväksi palkallieesti?
Kommentit (30)
Mistä työnantajat tietää, vaikka tehtäisiin näin? Niin kuin oikeasti. Tuskin ne juttelee keskenään.
Oma lapseni ei ole ollut oikein koskaan kipeä, niin meillä ei ole kyllä koskaan ollut edes tilannetta, jossa tätä olisi tarvinnut harkita.
Voit, jos ei kerrota miehen työnantajalle. Meillä työnantaja haluaa tilapäisistä hoitovapaista puolison työnantajalta selvityksen, ettei tämä ole jo etuutta käyttänyt tai peräti lapsen kanssa kotona hänkin. Ilman sitä kyseessä on palkaton aika. Yksinhuoltajilta ei tätä vaadita, mutta ihan liikaa maksettiin vielä pari vuotta sitten vanhemmille "sairaan lapsen hoidosta", kun tarkoituksena oli järjestää hoito, ei itse hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä työnantajat tietää, vaikka tehtäisiin näin? Niin kuin oikeasti. Tuskin ne juttelee keskenään.
Oma lapseni ei ole ollut oikein koskaan kipeä, niin meillä ei ole kyllä koskaan ollut edes tilannetta, jossa tätä olisi tarvinnut harkita.
Työnantajalla on oikeus saada toisen vanhemman työnantajalta tieto siitä, onko ko. vapaa jo käytetty.
Mistä se työnantaja voi tietää että miehesi on jo ollut 3 päivää lasta hoitamassa? Jos ette samassa työpaikassa ole, niin tietenkin voit. Oikeastihan on niin että jos lapsi vaikka viikonloppuna sairastuu, niin ne viikonloppupäivät lasketaan myös mukaan, ja vanhempi saisi siis olla pois töistä lasta hoitamassa vain maanantain vaikka viikonloppuna ei työvuoroja olisikaan ollut. Ei siis siitäkään kannata kertoa. Onneksi omalla työpaikalla saa olla 5 päivää poissa sairasta lasta hoitamassa. Pidempään ei ole tarvinnutkaan, mutta itse ottaisin sitten vaikka palkatonta loput. Sairaan lapsen paikka on kotona omien vanhempien hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus saada toisen vanhemman työnantajalta tieto siitä, onko ko. vapaa jo käytetty.
Ehe ehe! Montako tapusta tiedät että sellaisia on kyselty? Mun työnantajalla ei ainakaan ole hajuakaan missä mun mies on töissä, onko töissä ylipäätään, onko mulla miestä yleensäkään, tai onko meillä lasten yhteishuoltajuus. Käytännössä voi ihan oikeasti käyttää päivät peräkkäin jos on tarve, ja niin kyllä kaikki myös tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kysyn puolison työpaikan osoitteen, meillä se pitää ilmoittaa, ja soitan sinne ja kysyn, onko po. henkilö ollut pois. Usein on jo ollut, silloin vapaata ei heru.
Näitä paljastuu paljon ja huomautuksia on haettu, yksi sai lähteä, kun jatkuvasti yritti hyvåjsikäyttää systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehe ehe! Montako tapusta tiedät että sellaisia on kyselty? Mun työnantajalla ei ainakaan ole hajuakaan missä mun mies on töissä, onko töissä ylipäätään, onko mulla miestä yleensäkään, tai onko meillä lasten yhteishuoltajuus. Käytännössä voi ihan oikeasti käyttää päivät peräkkäin jos on tarve, ja niin kyllä kaikki myös tekee.
Höpöhöpö, puolison nimi ja työpaikka pitää nimenomaan ilmoittaa näissä tapauksissa, jos hoitovapaata pitää.
Et. Sinä aikana kuuluu järjestää muu hoitaja paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, puolison nimi ja työpaikka pitää nimenomaan ilmoittaa näissä tapauksissa, jos hoitovapaata pitää.
Riippuu työnantajasta. Minulta ei ole kyllä koskaan kysytty. Ehkä pari kertaa olen ollut sairaan lapsen takia pois ja on riittänyt vain ilmoitus.
Oikeasti sairaan lapsen hoitaminen on helv rankkaa ja olisin sata kertaa mieluummin töissä. Ohis.
Jos tuota sääntöä oltaisiin noudatettu viime lukukautena niin olisin ollut palkattomalla 1/4 vuodesta. Ei ole mitään keinoa järjestää meillä sairaan lapsen hoitoa, ei ole isovanhempia, jotka voisivat hoitaa. Onneksi työnantaja/minä joustan, eli teen iltaisin ja viikonloppuisin töitä kotoa käsin. En ymmärrä, miten oltaisiin pärjätty, jos ei etätyömahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuota sääntöä oltaisiin noudatettu viime lukukautena niin olisin ollut palkattomalla 1/4 vuodesta. Ei ole mitään keinoa järjestää meillä sairaan lapsen hoitoa, ei ole isovanhempia, jotka voisivat hoitaa. Onneksi työnantaja/minä joustan, eli teen iltaisin ja viikonloppuisin töitä kotoa käsin. En ymmärrä, miten oltaisiin pärjätty, jos ei etätyömahdollisuutta.
Rahalla saa. MLL esimerkiksi tarjoaa monella paikkakunnalla edullista lastenhoitopalvelua. Tai sitten pitää ottaa sitä palkatonta. Se on monen todellisuutta, minunkin.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa hoitaja, senkin tampio. Monta päivää aikaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun pitää maksaa lapselle hoitaja. Toki moni työnantaja joustaa jos etätyöt on mahdollisia.
Jos pieni lapsi alle 3v on sairas on iso kynnys palkata hoitaja. Mieluummin sitten palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pieni lapsi alle 3v on sairas on iso kynnys palkata hoitaja. Mieluummin sitten palkatonta.
Ja kun oma palkka on pienempi kuin ne hoitajan palkkaamisen kulut... Sitten otetaan palkatonta, mutta niillä tuloilla se kyllä kirpaisee sekin, kaurapuuroa luvassa loppukuu.
Oma lapseni on erityislapsi, kehitysvammaisen tasolla. Hänelle ei niin vaan palkata ulkopuolista hoitajaa. Ja ei, kunnalta ei saa mitään jne, systeemi ei ole meille eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kysyn puolison työpaikan osoitteen, meillä se pitää ilmoittaa, ja soitan sinne ja kysyn, onko po. henkilö ollut pois. Usein on jo ollut, silloin vapaata ei heru.
Näitä paljastuu paljon ja huomautuksia on haettu, yksi sai lähteä, kun jatkuvasti yritti hyvåjsikäyttää systeemiä.
Kuka hyväksikäyttää systeemiä ja kuka on pois koska on pakko. Meidän 3v lapsi sairasti pitkän influenssan ja olimme molemmat miehen kanssa vuoronperään kotona. Kenelle luulet että kipeän lapsen voi viedä, saati kuka palkattu hoitaja tulee kotiin sairastupaan? Yksinkö hänet olisi pitänyt jättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä kaikki? Kaltaisesi vetelät saikkulusmut?
Ystäväni on esimies ja antoi alaiselleen varoituksen, kun työntekijä ilmoitti olevansa sairaan lapsen vuoksi pois töistä. Merkitsi myös poissaolon luvattomaksi ja palkattomaksi. Tämä siksi, että hän oli muita reittejä pitkin kuullut lapsen isän olevan lomalla.
Ohis
Ei. Se kolme päivää on per sairaus, ei per vanhempi. Se on tarkoitettu hoidon järjestämiseen.