Häiden pitäminen ulkomailla
Häiden suunnittelu on tullut viimein ajankohtaiseksi ja olemme kumppanini kanssa pohtineet mahdollisuutta häihin ulkomailla. Kumppanini ei ole suomalainen, ja meistä ei jotenkin tunnu tasapuoliselta pitää häitä kummankaan kotimaassa. Siksi mietimme, että järjestäisimme häät Ranskassa, olemme siellä tavanneetkin ja kielitaidonkin puolesta järjestäminen sujuisi sutjakkaasti.
Kysyisinkin mielipidettä siihen, että miten reagoisit, jos saisit kutsun tällaisiin "kohde-häihin"? Esimerkiksi Amerikassa destination wedding on jo ihan käsite, ja muutaman ystäväni ja lukemani mukaan, vieraat tiedostavat ja hyväksyvät sen, että matka- ja majoituskulut maksaa kukin itse. Kuitenkin kun mainitsin ideasta yhdelle kaverilleni, hän kirjaimellisesti veti kahvit väärään kurkkuun, kun maksupolitiikka tuli puheeksi. Heitti vielä vitsikkäästi päälle, että hänpä ei taida sitten ainakaan päästä paikalle. :(
Tämä koko asia surettaa, sillä olemme puolisoni kanssa ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, emme kroisoksia. Säästöjä on, mutta häissä toki on aina kuluja, ja kaikkien vieraiden matkojen ja majoitusten maksaminen olisi pikaisen arvioni mukaan ainakin noin 20 tuhannen euron luokkaa, ja ihan sellaiseen lisäsummaan ei meillä ole varaa. Mutta kun jomman kumman suku ja suuri osa ystävistä joutuisi joka tapauksessa matkustamaan paikalle, niin häät Ranskassa tuntuu parhaalta vaihtoehdolta siinäkin mielessä.
Ajattelisin, että häämme olisivat varmasti vieraillelln ikimuistoinen kokemus, mutta onko omien matka- ja majoituskustannusten säilyttäminen vieraille todellakin ihan kohtuuton idea? Säikähdin tuota kaverini reaktiota sen verran, että en ole uskaltanut puhua ideastamme kellekään muulle. :(
Onko jollain kokemuksia? Vieraana tai järjestäjänä? Miten reagoisit kutsuun?
Kommentit (24)
Jos kohde olisi perheellemme mielenkiintoinen, niin todennäköisesti lähtisimme pidemmälle lomareissulle, ja yksi päivä menisi niissä häissä.
Pelkästään häihin en lähtisi.
Mielestäni olisi hyvä kompromissi tarjota kyseisen viikonlopun majoitus vieraille. Mutta ei kannata vetää hernettä nenään, jos vieraiden määrä on pieni.
Yhdet juhlat ja vihkiminen sulhasen kotimaassa, liiton siunaaminen ja toiset juhlat Suomessa? Hääpari olisi ainoa joka lentää paikasta toiseen.
Pahin painajainen olisi jos ryhtyisit matkatoimistoksi lentoja järjestämään .. kaikkien hlö-tiedot, kanta-asiakkuudet, palvelut lennolla, jatkolennot, kuljetukset kentälle/kentältä eri aikoihin ja eri majapaikkoihin jne. - jos mukana kielitaidottomia toimisit lisäksi tulkkina aina kaikille kaikkialla ..
Missä asutte? Joko pidätte häät siinä maassa, tai sitten ihan missä vaan keskenänne. Pienet juhlat kummatkin suvulle erikseen myöhemmin.
Olen itse lentänyt yli 6 000 km lapsuudenystävän häihin ja toki maksanut kaiken itse, mutta suurimmalta osalta keskivertoihmisistä ei tietenkään tällaista voi odottaa tai vaatia millään tasolla.