Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio alkoi, nuoremme kiusaaminen jatkuu

Vierailija
20.08.2022 |

Ollut koulukiusattu 4:nneltä luokalta asti. Nyt oli isot toiveet että lukiossa alkaisi uudenlainen elämä ja porukka olisi jo fiksumpaa.
Aloitusryhmään tuli kuitenkin tyttöä alakoulusta asti kiusannut kolmen pojan porukka ja sama meno jatkui taas.

Haistattelulappuja jätetty hänelle ja ulkonäköä haukuttu ja naureskeltu. Koulua ollut alle 2 viikkoa ja tilanne jo tämä. Nuori käy terapiassa jo aiempien vuosien kiusaamisten takia. Hän ei jaksa enää ajatusta että seuraavat kolme vuotta kiusataan taas. Opettajalle on asian puhunut ja opettaja oli sitä mieltä että kyllä se siitä varmaan keväämmällä loppuu. Ja että niillä kiusaajilla on varmaan omia ongelmia. No, tämäpä helpotti tosiaan.

Onko näiden kiusaajien tarkoitus ajaa lapseni itsemurhaan vai saada hänet lopettamaan koulu? Nuoren ulkonäössä ei ole mitään erikoista, hyvin tavallisen näköinen ja kavereita on ollut aina pari. Täysin yksin ei ole.

Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa lukiota

Miksi hänen täytyy paeta?

Maailma on epäreilu ja joskus täytyy miettiä minkä arvon antaa omalle tai lapsensa mielenterveydelle.

Pitääkö kaikki kestää itsemurhan uhallakin. Vai saako jossain vaiheessa jo lopettaa kiusattuna olemisen ja siirtyä itse järkevämpään paikkaan opiskelemaan.

Vierailija
42/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa lukiota

En minäkään jättäisi omaa lastani kärsimään, vaikka keväällä saisi opettajan asennevammaa ehkä korjattua ja kiusaamisen vähenemään. Liian pitkä aika kiusatulle.

Onko siinä lukiossa todellakin vain yksi opettaja?

Googleta ryhmänohjaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli lukion alkaessa sama tilanne. Hän kärvisteli vuoden ja vaihtoi sitten koulua.

Onko ollut tyytyväinen? Olisiko mielestäsi pitänyt vaihtaa koulua aikaisemmin?

Vierailija
44/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni meni yläasteelle turvalliselle luokalle. Sellaiselle, jossa luokanohjaaja oli erikoistunut kiusaaminen ehkäisemiseen. Hän sanoi, että eka kuukausi on ratkaiseva. Jo jotakuta aletaan sinä aikana kiusata ja sitä ei lopeteta, niin se jatkuu koko yläasteen.

Rinnakkaisella oli pari entistä luokkakaveria. Ne pisti liikkeelle huhuja. Omalla luokalla ollut alkoi levittää niitä omaan luokkaan.

Opettaja kuulusteli oman luokan levittäjää ja se kertoi lähteet ja lähteet puhuteltiin kunnolla. Kiusaaminen loppui.

Ap, nyt heti nuo tiedetyt kiusaajat pitää saada luokanohjaajan tai rehtorin puhutteluun. Nyt on jo kiire. Jollei auta, ob pakko vaihtaa lukiota.

Kuraattori vois painostaa luokanohjaajaa ja rehtoria toimimaan, mutta kurssttoeiin ei nyt taida olla aikaa.

Vierailija
45/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat yhteyttä liivijengiin ja he hoitaa asian omalla tavallaan.

Rekryää ne kiusaajat?

Vierailija
46/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaa ei näemmä kiinnostanut paskan vertaa tai sitten pakenee konflikteja

Mielenkiintoinen lukio, kun on vain yksi opettaja.

Vierailija
47/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus.

Vierailija
48/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa lukiota

En minäkään jättäisi omaa lastani kärsimään, vaikka keväällä saisi opettajan asennevammaa ehkä korjattua ja kiusaamisen vähenemään. Liian pitkä aika kiusatulle.

Onko siinä lukiossa todellakin vain yksi opettaja?

Googleta ryhmänohjaaja.

Löytyykö sellaisia sieltä Porvoon yhden opettajan kouluista?

Vierailija
49/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun kohdistunut vuosia jatkunut kiusaaminen loppui, kun laiton kovaa kovaa vasten niin, että yksi kiusaaja joutui sairaalaan. Tämä tapahtui, kun olin 15. Lukion sain olla täysin rauhassa. En ota mitään moraalista kantaa asiaan, kunhan vain totean tapahtuneen.

Vierailija
50/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun kohdistunut vuosia jatkunut kiusaaminen loppui, kun laiton kovaa kovaa vasten niin, että yksi kiusaaja joutui sairaalaan. Tämä tapahtui, kun olin 15. Lukion sain olla täysin rauhassa. En ota mitään moraalista kantaa asiaan, kunhan vain totean tapahtuneen.

Kova veto. Kiusaajat ovat kuitenkin sitä pelkurimaista tyyppiä, että eivät tappele tasaväkisesti.

AP:n tapauksessa kiusaajat taidettaisiin kuitenkin tuollaisen jälkeen nähdä puhtoisina uhreina ja kiusatulle tulisi vaikeuksia, vaikka aiemmin ei olisi välitetty koko asiasta...

Vierailija
51/121 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa lukiota

Koska reaalimaailmassa tuo on se kiusatun kannalta kaikista helpoin vaihtoehto. Muiden käytökseen ja asenteeseen on vaikea vaikuttaa, enkä tiedä miten onnistuu saada toiset erotettua koulusta.

Ideaalimaailmassa kiusaaminen saataisiin asennekasvatuksella loppumaan. Tai koulusta erottaminen olisi oikea vaihtoehto ja vanhemmat velvollisia joko opettamaan kotona tai osallistumaan uuden koulun etsimiseen.

Vierailija
52/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kiusattu lukiossa jtn 3.v ja voin sanoa että jätti pitkään aikuisikään traumat kyllä. Vasta pitkälle aikuisikää alkanut traumat unohtua ja olen alkanut uskomaan ihmsistä hyvääkin. Mua kiusasi koko koulu, juoruttiin kaikkea ja en tiedä edes mitä. Ilmeisesti että olisin lesbo yms. Tuntemattomat nuoret ottivat silmätikuksi ja juoruilun kohteeksi. Mun paras ystävä oli samojen juoruijen kohteena tosiaan ja meitä tuijotettiin, kuiskittiin, mulkoiltiin yms.

Ei varmaan tilanteeseen auta kuin koulun vaihto. Olisi itsekin ehdottomasti täytynyt vaihtaa muuhun lukioon ja puhua avoimesti kiusaamisesta koulussa aikuisille. On toki harmillista, että koulukiusattu joutuu koulua vaihtamaan eikä kiusaaja. Mutta mikäli kiusaaminen on just tuommoista juoruilua ja useamman henkilön toimesta johtuvaa, niin varmaankin kannattaa vaan vaihtaa sitä koulua. Olisi tärkeää tuon ikäisenä saada ystäviä ja oikeasti hyviä ihmissuhteita.  Vielä jos nuori joutunut terapiaan, niin ainoa vaihtoehto on saada se kiusaaminen loppumaan ja niitä kunnon ihmisiä siihen kiusatun nuoren ympärille.

Vierailija
53/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani. Ehdotan sitä, että menette koululle juttelemaan opon tms. kanssa tilanteessa ja pyydät apua toisen lukiopaikan etsimiseen toiselta paikkakunnalta. Toisena vaihtoehtona näkisin sen, että menisin itse sille luokalle missä nämä kiusaajat ovat, sovittuna tuntina puhumaan, että tämä pelleily loppuu nyt. Melkein aikuiset ihmiset, nyt on syytä ryhdistäytyä ja lopettaa olemasta tuollaisia lapsellisia kakaroita.

Vierailija
54/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua yritti muutaman kerran eräs poika kiusata ja tönäisin hänet kuraojaan kavereidensa nähden. Loppui siihen. En toki suosita väkivaltaa.

Vierailija
55/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos porukka sama porukka on kiusannut jo yläkoulussa, niin tuskin sitä saadaan loppumaan. Väärin se on, mutta ehdotan koulun vaihtoa. Selvittäkää mieluisa lukio ja keskiarvorajat sinne. Arvosanoja voi korottaa nettiperuskoulussa. Oma lapsi teki näin ja vaihtoi kakkoselle siihen mieluisaan lukioon. Yhteisöt, joissa on kiusaamista, ovat sairaita. Kenenkään ei tarvitse kärsiä sellaisessa. Omalla paikkakunnalla on yritys, jossa jostakin syystä on tällainen kiusaamiskulttuuri. Siellä on jatkuva työvoimapula.

Vierailija
56/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaan ilkeät ihmiset "haistaa" kiusattavan. Olen jo aikuinen ja aina tulen kiusatuksi. Olen köyhästä perheestä ja semmoinen joojoo-tapaus.

Työpaikka ja koti ja ystäväpiiri vaihtuu usein.

Vierailija
57/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hassu ketju, kun vastaukset on näin neutraaleja.

Jos aloituksen kiusaajanuoret olisivat tyttöjä eikä poikia, olisi ketju täynnä tyttöjen yleistä haukkumista.

Nähty monta monituista kertaa palstalla.

No, kai se on palstalaisten maailmankuva sitten sellainen.

Vierailija
58/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus ja lukion vaihto, kuskaat vaikka naapurikaupunkiin jos lähempää ei löydy.

Vierailija
59/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys naapurikoulun rehtoriin ja selitä tilanne. Jos on fiksu rehtori, niin voisi ottaa lapsesi kouluun vaikkei keskiarvoraja ylittyisikään.

Vierailija
60/121 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi voi myös itse olla näihin kiusaajiin ja heidän vanhempiinsa yhteydessä. Todennäköisesti tämä toimii kaikkein parhaiten, ainakin mitä omiin kokemuksiini tulee - JOS ne vanhemmat ovat tolkun ihmisiä eikä mitään ääliöitä. Eli oven taakse vaan illalla ja esität asian niin, että tällaista on ilmennyt ja nyt sen pitää loppua, tai otatte poliisiin yhteyttä. Myös pelkästään noiden kiusaajien puhuttaminen voi riittää, kun sen tekee riittävän ankaralla ja vakuuttavalla tavalla.

Lisäksi kannattaa ottaa yhteyttä suoraan rehtoriin ja tarvittaessa rehtorin esimieheen myös, jos ei reksikään ota asiaa tarpeeksi vakavasti.