Vanhusten hoitajille kysymys: kuinka usein öisin vaihdetaan vaippa. (Omaishoitajaksi ryhtymässä)
Tilanne on se, että on ajatus ryhtyä äitini omaishoitajaksi.
Hän pystyy vielä itse juuri ja juuri vaihtamaan vaippansa, mutta vaihtaa sen ja yöhousut joskus jopa 6 kertaa yössä. Useimmiten 2-3 vaippaan vaihtaa öisin.
Kuinka usein vaippavanhuksille esim palvelutaloissa vaihdetaan vaippa öisin.
Vai laotetaako niin imukykyinen, että ei haittaa, vaikka miten paljon pissaa öisin vaippaan. Vai tuleeko koko yön vaippaa käyttäneelle iholle tulehdus.
Kun hän ei enää pysty itse vaihtamaan, niin joudunko itse heräämään yöllä vaihtamaan. En jaksaisi. On rankkaa muutenkin.
Kommentit (203)
Vaihdevuosissa naisilla ja miehillä jo tulee hiukan pissan vuotoja housuun 50-60 vuotiaana . Kumpikin kärsii hormonipuutteesta. Sokeri ja verenpaine.
Vaippa vaihdetaan öisin max. kerran mutta usein sama vaippa kestää koko yön ajan.
Kroonikkovaippa (se alusta) on hyvä vaihtaa päivittäin vaikka olisi puhdaskin, koska pintamateriaali kuluu nopeasti ja silloin sisältöä (paperimassaa?) voi alkaa levitä sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosissa naisilla ja miehillä jo tulee hiukan pissan vuotoja housuun 50-60 vuotiaana . Kumpikin kärsii hormonipuutteesta. Sokeri ja verenpaine.
Heh, kellä tulee, kellä ei. Ei minulla ainakaan tule pissan vuotoja housuun. Olen 63-vuotias. Lantionpohjan lihaksia kannattaa jumpata!
Olen muistisairaan toispuolihalvaantuneen sängyssä paljon olevan ihan virallinen omaishoitaja. Kukaan ei ole neuvonut mistään vaippa-asioista, painehaavoista yms. Usein tuntuu, että lähihoitajan koulutus olisi tarpeellinen. Intervallijaksolla hoitajat huomasivat painehaavan alun. En edes tiennyt mikä se on. Hommasin sitten painehaavapatjan. Vaipat ovat yötä päivää ja kaikki tulee vaippaan. Joskus harvoin olen yöllä vaipan vaihtanut, kun on kakka tullut ja hoidettava on herännyt siihen. Nukahtamislääke on, mutta heräilee aamuöisin ja alkaa huutamaan. Kivaa varmaan seinänaapureillekin. Minä herkkäunisena, en sitten saa enää unta ja usein minun unet on max 6 tuntia pätkittäin. Kuukausittaisen muutaman vuorokauden omaishoidon vapaan aikana olenkin sitten puolikuollut ja yritän vaan levätä ja nukkua. Tätä on 24/7 hoitaminen.
Kiitos paljon! Huomasin, että joku on nostanut vanhan ketjun ja on tullut lisää hyviä vastauksia.
Nyt olen omaishoitajana ja raskasta on. Kaikki vaippaneuvot ovat hyväksi.
Ap
Ja muitakin neuvoja otetaan mielellään vastaan edelleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä äidiltäni tulee tavanomaista enemmän pissaa, kun käyttää nesteenpoistolääkkeitä. En sitten tiedä.
Joillain kotihoidon alla olevilla vanhuksilla käy yöpartio kaupungin toimesta. Mitä se sitten tekee?
Entä miten usein tarkastetaan, onko vaippaan tullut kakkaa? Äitini joutuu käyttämään mobicolia ja kakkaa saattaa tulla hänen rentouduttuaan ja nukuttuaan ensin pari kolme tuntia.
Ja vielä: miten pystyy putsaamaan pepun (jos siinä on kakkaa) yöllä. Kosteilla liinoillako?
Voit nukkua yösi ihan rauhassa, ei tarvitse erikseen herätä tarkistamaan että onko vaipassa kakkaa vai ei.
Kannattaa hankkia pesulappuja ja pesuvoide apteekista. Melkein kaikissa hoivakodeissa käytetään Tena Washia, uloste irtoaa sillä tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tulepa 2026-luvulle. USA:ssa, ainakin sairaaloissa on käytössä Pure Wick kehonulkoinen virtsankeruulaite. Jos Suomesta ei saa niin Amazon auttaa. Ketään ei käytetä vessassa eikä vaipoissa, ei yöllä eikä päivällä.
Sopii vuoteessa olevalle. Vähentää kyllä painehaavoja. Mutta jos vanhus vielä liikkuu, niin ei tuo toimi. Eikä se ulosteita kerää kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen muistisairaan toispuolihalvaantuneen sängyssä paljon olevan ihan virallinen omaishoitaja. Kukaan ei ole neuvonut mistään vaippa-asioista, painehaavoista yms. Usein tuntuu, että lähihoitajan koulutus olisi tarpeellinen. Intervallijaksolla hoitajat huomasivat painehaavan alun. En edes tiennyt mikä se on. Hommasin sitten painehaavapatjan. Vaipat ovat yötä päivää ja kaikki tulee vaippaan. Joskus harvoin olen yöllä vaipan vaihtanut, kun on kakka tullut ja hoidettava on herännyt siihen. Nukahtamislääke on, mutta heräilee aamuöisin ja alkaa huutamaan. Kivaa varmaan seinänaapureillekin. Minä herkkäunisena, en sitten saa enää unta ja usein minun unet on max 6 tuntia pätkittäin. Kuukausittaisen muutaman vuorokauden omaishoidon vapaan aikana olenkin sitten puolikuollut ja yritän vaan levätä ja nukkua. Tätä on 24/7 hoitaminen.
Joo, samaa mieltä. Ei kukaan neuvo mitään. Saisivat jakaa jonkun kirjan omaishoitajana aloittavalle.
Miltä alkava painehaava näyttää? Ja missä kohtaa se oli?
Pitäisikö sinun pyytää pidemmän aikaa vaikuttava unilääke. Kurjaa herätä tuollaiseen, että huutaa aamuyöstä. Turha huutaminen täälläkin on harmina. Pelkoahan se huutaa.
Ai niin ja montako kertaa vuorokaudessa vaihdat vaipan?
Itse vein alkuun pesulle joka kakan jälkeen. En todellakaan enää. Täällä tulee vaipanvaihtokertoja 3-4 vuorokaudessa. Kauan tekee yleensä vielä pottaan.
Max 3x vaihdetaan laitoksessa. Eli aamutoimien yhteydessä, päivällä kakan tullessa ja iltatoimien yhteydessä. Ei sen useammin. (On itseasiassa kielto tuhlata vaippoja ja vaihdella niitä useemmin)
Tenan sivuilta löydät kaikki tarvittavat ohjeet: Hoitokodin asukkaiden yöaikainen inkontinenssihoito
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, kellä tulee, kellä ei. Ei minulla ainakaan tule pissan vuotoja housuun. Olen 63-vuotias. Lantionpohjan lihaksia kannattaa jumpata!
Minä minä minä.
Mieti hetki mikä sai sut vastaamaan itsestäsi keskusteluun, missä kukaan ei kysynyt sulta mitään tai ole kiinnostunut tuleeko sulla kuset housuun vai ei. Mieti. Puhutaan iäkkäistä ja mikä heille on normaalia, ni joku 63v, työikäinen, tulee selittämään, että ei MINULLA vaan. Mitä hittoa. Miksi?!!!
Ja mitä unilääkkeisiin tulee, niin valmisteiden miettiminen on turhaa. Lääkäri ne määrää tai on määräämättä. Mutta jos olisin vanhus ja vaihtoehtona olisi olla kotona oman lapsen hoidettavana, niin ihan vapaasti saa "nuijanukuttaa" yöksi. Mielellään otan hyvät koklnaiset yöunet ja päivisin tutun jaksavan hoitajan. Ja oikeastaan muutenkin, joka tapauksessa. Vaikka olisin missä. Ei tarvitse pelätä sekavuutta. Mieluummin se, kuin täysissä järjissään muiden armoilla ilman, että edes yöllä saa kunnolla nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon! Huomasin, että joku on nostanut vanhan ketjun ja on tullut lisää hyviä vastauksia.
Ap
No tässäpä sinulle vaippaneuvoja. Aloita siitä, että vaipat ovat oikean kokoisia, ei painon mukaan, vaan lantion koon mukaan, ettei tule ohivuotoja.
Toinen tärkeä asia on, että yöksi on eri vaippa, imukykyisempi. Vanhus on usein oikeutettu ilmaisiin vaippoihin yksilöllisen tarpeenarvion jälkeen. Kannattaa ainakin kysyä, pääsettekö hoitotarvikejakelun asiakkaaksi.
Kolmas tärkeä asia on ergonomia. Suojaa itseäsi. Nosta sänky aina ylös, oman vyötärösi tasolle, kun vaihdat vaipan, ettei oma selkäsi rasitu. Käännä vanhus kyljelleen ja aseta vaippa valmiiksi hänen taakse puoliksi rullattuna, ja sitten käännä hänet takaisin vaipan päälle. Älä siis nosta vanhusta. Jos vanhus liikkuu ja voi avustettuna käydä vielä wc:ssä, niin housuvaippa on parempi (koska se tukee sitä omatoimisuutta, jos sitä vielä on), mutta vuoteessa olevalle teippivaippa on helpompi.
Neljäs tärkeä asia on aseptiikka. Puhdista pesulapuilla, vedellä tai pesunesteellä, ja aina edestä taaksepäin. Se ehkäisee virtsatieinfektioita. Infektion tunnistaa usein virtsan muuttuneesta väristä tai hajusta, tai joskus vain vanhuksen epätavallisesta sekavuudesta. Anna ihon kuivahtaa hetki ennen uuden vaipan laittamista. Jos iho ei ole punainen, älä käytä voiteita, koska voide voi tukkia vaipan imupinnan, mutta jos iho punoittaa, käytä sinkkivoidetta tai suojarasvaa. -sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä.
Mieti hetki mikä sai sut vastaamaan itsestäsi keskusteluun, missä kukaan ei kysynyt sulta mitään tai ole kiinnostunut tuleeko sulla kuset housuun vai ei. Mieti. Puhutaan iäkkäistä ja mikä heille on normaalia, ni joku 63v, työikäinen, tulee selittämään, että ei MINULLA vaan. Mitä hittoa. Miksi?!!!
Ja mitä unilääkkeisiin tulee, niin valmisteiden miettiminen on turhaa. Lääkäri ne määrää tai on määräämättä. Mutta jos olisin vanhus ja vaihtoehtona olisi olla kotona oman lapsen hoidettavana, niin ihan vapaasti saa "nuijanukuttaa" yöksi. Mielellään otan hyvät koklnaiset yöunet ja päivisin tutun jaksavan hoitajan. Ja oikeastaan muutenkin, joka tapauksessa. Vaikka olisin missä. Ei tarvitse pelätä sekavuutta. Mieluummin se, kuin täysissä järjissään muiden armoilla ilman, että edes yöllä saa kunnolla nukuttua.
Olisko ehkä siksi vastannut, että edellinen kirjoittaja väitti että 50-60-vuotiailla tulee pissaa housuun? Luepa tuo viestiketju.
Vierailija kirjoitti:
Max 3x vaihdetaan laitoksessa. Eli aamutoimien yhteydessä, päivällä kakan tullessa ja iltatoimien yhteydessä. Ei sen useammin. (On itseasiassa kielto tuhlata vaippoja ja vaihdella niitä useemmin)
Tenan sivuilta löydät kaikki tarvittavat ohjeet: Hoitokodin asukkaiden yöaikainen inkontinenssihoito
Onpa harvoin, jos laitoksissa on 3x vuorokaudessa.
Miten estää vaippaihittuma. Hänellä on reidet sisältä aika punaiset. En ymmärrä, kannattaisiko laittaa l i n o l a a vai kosteusvoidetta, vai tena wash. Ne on alkaneet punertaa enemmän.
Housuvaippa ei ole pinta kuiva. Vaihtakaa vaikka vyövaippa yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tässäpä sinulle vaippaneuvoja. Aloita siitä, että vaipat ovat oikean kokoisia, ei painon mukaan, vaan lantion koon mukaan, ettei tule ohivuotoja.
Toinen tärkeä asia on, että yöksi on eri vaippa, imukykyisempi. Vanhus on usein oikeutettu ilmaisiin vaippoihin yksilöllisen tarpeenarvion jälkeen. Kannattaa ainakin kysyä, pääsettekö hoitotarvikejakelun asiakkaaksi.
Kolmas tärkeä asia on ergonomia. Suojaa itseäsi. Nosta sänky aina ylös, oman vyötärösi tasolle, kun vaihdat vaipan, ettei oma selkäsi rasitu. Käännä vanhus kyljelleen ja aseta vaippa valmiiksi hänen taakse puoliksi rullattuna, ja sitten käännä hänet takaisin vaipan päälle. Älä siis nosta vanhusta. Jos vanhus liikkuu ja voi avustettuna käydä vielä wc:ssä, niin housuvaippa on parempi (koska se tukee sitä omatoimisuutta, jos sitä vielä on), mutta vuoteessa olevalle teippivaippa on helpompi.
Neljäs tärkeä asia on aseptiikka. Puhdista pesulapuilla, vedellä tai pesunesteellä, ja aina edestä taaksepäin. Se ehkäisee virtsatieinfektioita. Infektion tunnistaa usein virtsan muuttuneesta väristä tai hajusta, tai joskus vain vanhuksen epätavallisesta sekavuudesta. Anna ihon kuivahtaa hetki ennen uuden vaipan laittamista. Jos iho ei ole punainen, älä käytä voiteita, koska voide voi tukkia vaipan imupinnan, mutta jos iho punoittaa, käytä sinkkivoidetta tai suojarasvaa. -sh
Tuota sinkkivoidetta täytyy hommata! Kun on ne punertavat sisäreidet.
Hoidettavani ei anna vyövaipan olla rauhassa, vaan aina avaa sen yöllä. Eli pakko mennä imukykyisimmällä housuvaipalla, vaikka se on vaikea pukea.
Imupinta-asian vuoksi näemmä kannattaa välttää kosteusvoidetta. Eli käyttää sitten vissiin l i n o l a a tai tena wash creamia.
Vierailija kirjoitti:
Housuvaippa ei ole pinta kuiva. Vaihtakaa vaikka vyövaippa yöksi.
Onko noin. Miten voi olla mahdollista, että housuvaippa ei pysy pintakuivana. Se vaan on ainoa mahdollinen, kun teippivaipan avaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä.
Lääkäri väitti, että liika rauhoittava voi aiheuttaakin rauhattomuutta. Paradoksaalisesti.
VAIHDEVUOSISTA jo alkaa hormonipuute ellei saa estrogeeni laastaria . Se aiheuttaa nivelkipuja kuivuutta kutinaa kirvelyä. Juota vettä ja ei ketään saa huumata tajuttomaksi . Verenpaine tasaantuu kun vähentää kofeiinia. Verensokeri tasaantuu kun pienet välit ruokailussa vähemmän sokeria . Diapetes lääke tasaa myös . Ihminen on ihminen vanhetessakin. Monen suuta kuivaa lääkkeet . Ole hoitaja ja auta .