Onko muita, jotka ovat ahdistuneena vain odottaneet, että koska kesä on ohi ja tulisi parempi olo ja voisi alkaa elää? En kestä kuumaa
Olen hyvinvoiva ja ihan energinen ihminen syyskuusta toukokuuhun. Saan aikaiseksi asioita, olen iloinen, tykkään jutella ihmisten kanssa, ulkoilen paljon. Kun kesä alkaa tulee lämmön takia huono olo, alkaa ahdistaa, koska on fyysisesti niin huono olo. En halua käydä ulkona, koska en kestä lämpöä enkä kestä aurinkoa. Istun koko kesän sisällä vain lusimassa kakkua ja odottamassa, että koska vihdoin voisi taas alkaa elää. En halua tavata ketään, en jutella kenellekään. Jos sattuu vähän viileämpi kesäpäivä (max 15 astetta, niin menen ulos ja tunnen kuin olisin päiväksi päässyt vapauteen ahdistavasta vankilasta). Meillä on ilmastointi kotona, niin pystyn olemaan sisällä, mutta jo puolen tunnin ulkonaolo saa aikaiseksi sen, että meinaan pyörtyä, oksentaa ja olen todella tuskaisen huonovoiva. Lasken päiviä siihen, että koska voin taas elää. Nyt näyttää siltä, että ehkä kolmen viikon päästä tästä (Etelä-Suomessa kun asun).
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi, joka odottaa kesän loppumista, ilmojen viilenemistä ja iltojen pimenemistä.
Iltojen pimeneminen nyt ainakin alkaa jo olla aivan käsillä; tällä hetkellähän Etelä-Suomessa tulee hämärä noin puoli kymmenen aikaan illalla ja yhteentoista mennessä on pimeä, ja nuo kellonajat aikaistuvat jo useamman minuutin päivävauhdilla. Ja mitä tulee ilmojen viilenemiseen, ei tarvita tähän aikaan vuodesta muuta kuin kunnon puhallus Jäämereltä, ja helteet ovat ohi kertalaakista. Sekin on toki mahdollista, että helteet loppuvat syyskuun kuluessa hiipumalla hitaasti mutta vääjäämättömästi, kun yö pitenee ja aurinko paistaa päivisinkin päivä päivältä matalammalta.
Ennen kesälläkin satoi ja ukkosti paljon ja usein ja oli viileämpiä päiviä, helteet eivät kestäneet viikko- ja kuukausikaupalla ainakaan joka vuosi. Nykyään on aivan tavatonta ja ennenkuulumatonta, jopa kokonaan mahdotonta, että edes yhtenä päivänä kesän aikana olisi alle 20 astetta. Tämä Helsingissä. Parempi kun jo etukäteen asennoituu niin, että järjetöntä saunottamista on luvassa toukokuusta pitkälle syyskuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Samat fiilikset. En pidä pahemmin myöskään saunomisesta, tulee fyysisesti huono olo enkä jaksa montaa minsaa olla saunassa. Miten ap ja muut, miten saunominen teihin vaikuttaa?
Saunomisesta tykkään kovasti, mutta sieltähän pääsee vilvottelemaan.
Enemmin mua rassaa nää kuumat kelit kun ulkoilu on tukalaa..
Ja kaikki lähijärvet + meri täynnänsä sinilevää niin niistäkään ei löydy helpotusta.
Ei ole, olet yksin fetisseinesi. Älä levitä sitä muihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi, joka odottaa kesän loppumista, ilmojen viilenemistä ja iltojen pimenemistä.
Iltojen pimeneminen nyt ainakin alkaa jo olla aivan käsillä; tällä hetkellähän Etelä-Suomessa tulee hämärä noin puoli kymmenen aikaan illalla ja yhteentoista mennessä on pimeä, ja nuo kellonajat aikaistuvat jo useamman minuutin päivävauhdilla. Ja mitä tulee ilmojen viilenemiseen, ei tarvita tähän aikaan vuodesta muuta kuin kunnon puhallus Jäämereltä, ja helteet ovat ohi kertalaakista. Sekin on toki mahdollista, että helteet loppuvat syyskuun kuluessa hiipumalla hitaasti mutta vääjäämättömästi, kun yö pitenee ja aurinko paistaa päivisinkin päivä päivältä matalammalta.
Lienee vain ajan kysymys, milloin Suomessa koetaan ensimmäinen lokakuun helle. Niitä on ollut jo Etelä-Ruotsissa ja -Norjassa, ja Suomessakin lämpötilat ovat käyneet hyvin lähellä hellelukemia aivan syyskuun lopulla. Päivän pituus on toki lokakuussa jo sen verran lyhentynyt, että mahdolliset helteet rajoittuvat silloin keskipäivän tunteihin.
En ole perusterve ja tänä sekä myös viime kesänä olen lähes pelkästään ollut makuulla sängyssä, ilman vaatteita. Tuulettimet surraa ja jopa hankin viimein viilentimenkin, jota kokeilen varmaan kohta. Tosin sisällä nyt vain 27, joka ei pahin lämpö tänäkään kesänä. Trooppiset yöt ovat pahinta kun ei saa untakaan. Olen jo vanha eikä minulla ole energiaa muuhun kuin kauppaan fillarointiin. Lääkkeet ja sairaudet vaikuttaa vielä hikoilua lisäävästi. Rannalle olisi ollut kiva päästä edes kerran, ja uimaan.
Toivon, että kun kohta viilenee, minulla olisi enemmän voimia. Olisi kiva istua vaikka puistossa, parvekkeellakin on liian kuuma. Nyt siellä tosin tuulee oikein kunnolla. Aavistan, että en pysty kauaa täällä sinnittelemään, mutta toisaalta tulevaisuus on yleensäkin tässä maassakin niin epävarma, ettei minulla ole kovinkaan paljoa elämänhaluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuuma? En ole huomannut yli 32 asteisia kelejä vielä. Miten ihmiset kestää sitten matkustaa etelään jos ei suomessa kestä paljon viileämpiä kelejä kesällä. 8kk saa palella Suomessa... itse asiassa olen paljon palellut myös tän kesän aikana. Kesällä kuuluu olla lämmin, eikä joutua pitämään pitkähihaisia. Kumpa ympäri vuoden voisi pukeutua ihanan kevyesti lyhythihaisiin.
Ei me matkustetakaan minnekään missä liian lämmin. Ja kuten sanottu, tukala helle ja lämpö eivät ole sama asia. En minä yhtään siedä hellettä, mutta sopiva lämmin on ok.
aivan kaameeta, välillä ei v oinut olla ulkona ollenkaan 31 asii heltestetta on kyllä liikaa, En ole lihava, ja ystäväni on laiha ja kärsii ja tulee pahoinvoivaksi. Kamferipilleri auttaa jonkun verran, helteestä . Sellainen 20 astetta kesällä ja talvella olis passeli.
😃 Tajuatko sä yhtään miten paljon kärsii sairaat huonosti kuumuutta sietävät ihmiset näillä keleillä kun sisällä on +30c? Ja heitä on paljon, kenellä mitäkin. Mutta omanlaisensa tragedia tuokin ettei näe kuin negatiiviset asiat elämässä (tyypillä on se ilmastointi, että...)
Vierailija kirjoitti:
Ennen kesälläkin satoi ja ukkosti paljon ja usein ja oli viileämpiä päiviä, helteet eivät kestäneet viikko- ja kuukausikaupalla ainakaan joka vuosi. Nykyään on aivan tavatonta ja ennenkuulumatonta, jopa kokonaan mahdotonta, että edes yhtenä päivänä kesän aikana olisi alle 20 astetta. Tämä Helsingissä. Parempi kun jo etukäteen asennoituu niin, että järjetöntä saunottamista on luvassa toukokuusta pitkälle syyskuuhun.
Joo muistan. Esim 80-luvulla joskus oli peräti viikon mittainen helle heinäkuussa! Etelä-Suomessa olen tänä kesänä kokenut pari pientä ukkosta pk-seudulla. Ja jotain ihme maasalamia on 30000 jossain Oulun huitteilla. Se tietää yleensä sadettakin. En jaksaisi enää näitä ilmoja, mutta pakko. Pakko ottaa uusi asenne. Tossa 00-luvun loppupuolella yksi heinäkuu oli älyttömän pilvinen ja sellainen puolivälin ilma jatkuvastk. Otin meille lennot Riikaan. Jurmalan rannalla aurinko paistoi koko ajan ja sai halpoja kylpylähoitojakin.
Ikävästi taas luvattu ukkonen ja vesisade katosi Helsingin kartalta pieruna Saharaan. Nyt lupailevat sadetta keskiviikolle, mutta katsotaan minne se katoaa.
Viimeksi on tosiaan satanut kunnolla kuukausi sitten. Sekin kesti pari päivää vähän silloin tällöin.
Sitä ennen satoi... No, en muista. Ehkä toukokuussa?
Vierailija kirjoitti:
Tulossa on lumeton lämmin talvi kuka ensi vuonna helteet alkaa onneksi jo toukokuussa 🤣👌🏽
Saattaapi olla.
Eikös kaksi runsaslumista talvea ole ollutkin peräkkäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulossa on lumeton lämmin talvi kuka ensi vuonna helteet alkaa onneksi jo toukokuussa 🤣👌🏽
Saattaapi olla.
Eikös kaksi runsaslumista talvea ole ollutkin peräkkäin?
Ei ainakaan Etelä-Suomessa, missä toissa talvi oli lähes lumeton. Viime talvena lunta kyllä riitti enemmän kuin tarpeeksi etelärannikkoa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi olla.
Eikös kaksi runsaslumista talvea ole ollutkin peräkkäin?Ei ainakaan Etelä-Suomessa, missä toissa talvi oli lähes lumeton. Viime talvena lunta kyllä riitti enemmän kuin tarpeeksi etelärannikkoa myöten.
Ovat olleet Etelä-Suomessakin kaksi viimeisintä talvea runsaslumisia. Se etelän vähäluminen talvi oli 2019/20.
Ihanaa, päivä päivältä on lähempänä syksyn raikkaat aamut. Niistä tykkään.
ihmettelinkin, miten ap jaksaa valittaa, vaikka on mukavan lämmin, mutta sillä onkin ilmastointi, niin se kykenee kehopositiivisena ruikuttamaan palstalla kotoa käsin.