Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka ovat ahdistuneena vain odottaneet, että koska kesä on ohi ja tulisi parempi olo ja voisi alkaa elää? En kestä kuumaa

Vierailija
20.08.2022 |

Olen hyvinvoiva ja ihan energinen ihminen syyskuusta toukokuuhun. Saan aikaiseksi asioita, olen iloinen, tykkään jutella ihmisten kanssa, ulkoilen paljon. Kun kesä alkaa tulee lämmön takia huono olo, alkaa ahdistaa, koska on fyysisesti niin huono olo. En halua käydä ulkona, koska en kestä lämpöä enkä kestä aurinkoa. Istun koko kesän sisällä vain lusimassa kakkua ja odottamassa, että koska vihdoin voisi taas alkaa elää. En halua tavata ketään, en jutella kenellekään. Jos sattuu vähän viileämpi kesäpäivä (max 15 astetta, niin menen ulos ja tunnen kuin olisin päiväksi päässyt vapauteen ahdistavasta vankilasta). Meillä on ilmastointi kotona, niin pystyn olemaan sisällä, mutta jo puolen tunnin ulkonaolo saa aikaiseksi sen, että meinaan pyörtyä, oksentaa ja olen todella tuskaisen huonovoiva. Lasken päiviä siihen, että koska voin taas elää. Nyt näyttää siltä, että ehkä kolmen viikon päästä tästä (Etelä-Suomessa kun asun).

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän viileästä tai kylmästä ja pilvisestä säästää. Joku Thaimaan reissu olisi mulle kärsimystä alusta loppuun. Inhoan hellettä ja kirkasta aurinkoa. En mä helteestä henkisesti ahdistu, mutta en siinä viihdykään.

t. karujen olojen kasvatti

Vierailija
42/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut aistiyliherkät kokevat auringon paisteen kuumempana kuin muut auringossa oleskelevat. Itsellä tulee huono olo myös paahteessa. Pitää siirtää silmiä ja sydän lyö tiheämmin, hengenahdistusta, kova hikoilu, kasvojen punoitusta, levottomuutta. Olen maatalon tyttö, jo pienenä piti tehdä ulkona töitä huolimatta säästä kuin säästä.

Tämä on mielenkiintoinen pointti. Itselläni on ainakin lapsena ollut joitain aistiyliherkkyyksiä ihotunnon suhteen (vaatteet) ja äänien myös. En olekaan tajunnut, että kesäongelma voisi johtua tästä. Ap

Voihan se johtua, itsellä myös näin. Mutta voin kertoa että tuo viileään kotiin linnoittautuminen on kyllä surkea ratkaisu. Loppuviimein on kyse mielenhallinnasta. Siitä että saa itsensä esim. uskomaan että kestää ja pystyy, vaikka mieli koittaa sanoa ettei pysty eikä kestä eikä jaksa. Minä melkein oksensin juuri kuumassa junassa, oli vaikea hengittää, päätä alkoi särkeä, olo oli hirveä mikä oli ikävää mutta hengissä selvisin ja perille pääsin. Paljon ikävämpää olisi ollut reissun väliin jättäminen= elämättä jättäminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen muuttoa Lappiin.

Siellä on tosiaan kesä vähän lyhyempi, mutta ei merkittävästi kylmempi. Ja VALOISAA on aamusta iltaan ja yölläkin, jos siitä tykkää.

Riesana lähinnä sääsket, jotka pilaavat helposti jonkun mukavaksi aiotun illanvieton ulkosalla kesäillassa.

Ainakin Kilpisjärvellä on heinäkuussakin yleensä selvästi viileämpää kuin Etelä-Suomessa, ja kyllä useimpina helteisinä kesinä muuallakin Lapissa on vähemmän hellepäiviä kuin etelässä. Yksittäiset todella kuumat päivät kyllä voivat olla Lapissa yhtä kuumia tai jopa kuumempia kuin etelämpänä; Inarissa on ollut joskus noin 35 astetta lämmintä. Trooppiset yötkin ovat keskiyön auringon aikaan mahdollisia Pohjois-Lappia myöten, mutta näin elokuun loppupuolella niitä ei enää Lapissa esiinny.

Vierailija
44/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ahdistun kun ajattelenkin että loputon talvi on jo nurkan takana. Olispa ikuinen kesä tai ainakin marras-maaliskuuton vuosi.

Vierailija
45/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette siis pidä elämästä, lämmöstä, valosta ja ilosta?

Miksette todellakin poista itseänne elämästä joka tarkoittaa juuri noita asioita?

Suurempi ongelmahan tuo on, jos jollakulla on elämää ja iloa vain kesäisin.

Valoa on omiin tarpeisiini ihan riittävästi syksyllä ja talvella, ja sopiva vaatetus pitää lämpimänä.

46/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat olot. Kesien kuumuuksista jäänyt jo niin pahat traumat että keväisin alkaa aina jo pelottaa.

Olen hyväkuntoinen enkä lihava.

Vierailija
47/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulossa on lumeton lämmin talvi kuka ensi vuonna helteet alkaa onneksi jo toukokuussa 🤣👌🏽

Jos tämä Venäjän korkeapaine vaikuttaa vielä talvellakin, se tarkoittaa silloin päinvastoin paukkupakkasia. Viime vuonnahan samanlainen korkeapaine hallitsi Suomen säätä enimmäkseen kesästä vuoden loppuun asti. Kesällä oli paahtavan kuumaa, mutta jo marras-joulukuun vaihteessa oli reilusti yli 20 asteen pakkasia etelää myöten. Mutta toki säätila saattaa tänä vuonna muuttua syksyn aikana moneen kertaan.

Vierailija
48/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka odottaa kesän loppumista, ilmojen viilenemistä ja iltojen pimenemistä.

Vierailija
49/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona ja allergikkona odotan jo lumien tuloa ja pakkasta, koska sen jälkeen olo paranee, kunnes se taas huononee, kun siitepölyä alkaa tulla tuulien mukana.

Kaikenlaisia lääkityksiä on kokeiltu mutta oireettomuudesta tai vähäisistä oireista ei ole paljon iloa, jos lääkkeistä aiheutuvat oireet ovat vielä enemmän elämää häiritseviä kuin allergia- ja astmaoireet, joihin olen tottunut.

Kaikista eniten kyrsii taustalla enemmän ja vähemmän häilyvä väsymys. Mitään taikakeinoa siihen ei ole. Voi vähentää lääkitystä, mutta sitten oireet pahenee ja heräilen niihin. Voi lisätä lääkitystä ja päästä lähes oireettomaksi, mutta olla sitten lääkepöhnässä.

Vierailija
50/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko sulla masennustaustaa? Mulla on ja sama tilanne kun sulla. Voin paremmin aina viileään aikaan.

51/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette siis pidä elämästä, lämmöstä, valosta ja ilosta?

Miksette todellakin poista itseänne elämästä joka tarkoittaa juuri noita asioita?

Puhumme kuumuudesta ja kuvottavasta hikoilusta.

Lämpö on ihan eri asia.

Vierailija
52/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten lapsuudessa?

Oli aika sama tilanne, mutta tämä paheni täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Nyt olen jo 38 ja koko aikuisiän kärsinyt kesästä pahasti. Lapsena olin usein huonovointinen kesällä, mutta se huonovointisuus meni jotenkin nopeammin sisällä viileässä ohi. Ap

On tuttua ja itsellä ihan samat fiilikset! Ollut jo lapsena. Olen myös 38v. Syksy on aina ollut suosikki vuodenaikani, enkä koe mitään huonoa marraskuun pimeydessäkään, mikä toisille on pahin kauhistus. Juuri tänään ajattelin, että loppuis nyt jo tämä kesä!!

Vierailija
53/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset. En pidä pahemmin myöskään saunomisesta, tulee fyysisesti huono olo enkä jaksa montaa minsaa olla saunassa. Miten ap ja muut, miten saunominen teihin vaikuttaa?

Vierailija
54/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Aikaisemmin nuorena rakastin aurinkoa ja helteitä. Sain niistä virtaa uskomattoman paljon. Talvisin matkustin lämpöön parikai viikoksi.

Nykyisin tasan toinen juttu. Näitä helteitä on jo koettu liikaa. Mulla yksiö lasitetulla parvekkeella, ei ilmastointia, ikkunoita 4 ja lasiovi. Helvetin kuuma koko ajan vaikka on pimennysverhoa ja muuta tuuletinta. Ei auta. Nytkin sisällä melkein 28. En pysty nukkumaan kunnolla. Aamuisin aivan ventti. En jaksa mitään. Hermot kireällä. Illalla mahdollisesti lenkille 22-23 välillä. Aivot ei tuota juuri mitään. Eilen satoi vähän aikaa, ehkä 15 minuuttia. Espoo. Ei muita sateitakaan. Koivut keltaisina vaikka asyn meren äärellä.

En vain jaksa.

Vierailija
55/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat fiilikset. En pidä pahemmin myöskään saunomisesta, tulee fyysisesti huono olo enkä jaksa montaa minsaa olla saunassa. Miten ap ja muut, miten saunominen teihin vaikuttaa?

Itse tykkään kyllä saunoa ja kestän löylyä. Mutta se on niin lyhyen aikaa ja kun menen saunaan niin olo on edeltävästi mukavan viileä ja käyn jäähyllä ja kylmässä suihkussa. Mutta saunon vain talvisin, kesällä en kestä saunaakaan yhtään. Ap

Vierailija
56/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarkistuttaa kilpirauhasarvot, kun ei siedä kuumaa, esim ei pysty olla saunassa.

Joo liikatoiminnassa ei kestä saunaa. Mulla ollut sekä liika- että nykyisin vajaatoiminta 20 vuotta. En siedä saunaa ja kuumuuden sieto siis pitäis olla ok vajarina, mutta ei ole. Kokeissa käyn usein. En vain siedä.

Vierailija
57/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma? En ole huomannut yli 32 asteisia kelejä vielä. Miten ihmiset kestää sitten matkustaa etelään jos ei suomessa kestä paljon viileämpiä kelejä kesällä. 8kk saa palella Suomessa... itse asiassa olen paljon palellut myös tän kesän aikana. Kesällä kuuluu olla lämmin, eikä joutua pitämään pitkähihaisia. Kumpa ympäri vuoden voisi pukeutua ihanan kevyesti lyhythihaisiin.

Vierailija
58/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin viimeisillään raskaana ollessa ensimmäistä kertaa toivottamana olen jo pari viikkoa katsellut sääennusteita, jotka lupaa koko ajan vaan hellettä. Ensi viikollekin 25-26 astetta, en jaksaisi enää. Haluan pysyä aktiivisena, kun vointi sen sallii, mutta helle kyllä tympii ja väsyttää. Olispa jo viileämpää.

Vierailija
59/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap onko sulla masennustaustaa? Mulla on ja sama tilanne kun sulla. Voin paremmin aina viileään aikaan.

Ei oikeastaan, en muista että olisin koskaan tuntenut oloni masentuneeksi. Jonkunlaista ahdistusta ollut aikuisena muutamaan kertaan rankan elämäntilanteen takia. Mutta se ei ole osunut kesäaikaan. Ap

Vierailija
60/76 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varsinaisesti odota ahdistuneena, mutta vähän tylsistyneenä kyllä. Tykkään ulkoilla, käydä koiran kanssa lenkillä metsässä. Nyt en ole uskaltanut mennä kun on näin lämmintä ja joka paikka täynnä kyynpoikasia. Viileämmillä keleillä niitä ei ole näkynyt, nyt näen niitä aina kun pihasta lähden. Lisäksi tietty näin kuumalla lenkkeily on ihan hirveää muutenkin, punkkien takia pitää olla pitkät housut ja hihat, koirakin läkähtyy kuumuuteen. Kuumuus aiheuttaa myös jatkuvaa lievää päänsärkyä, vaikka kuinka juo vettä. Kyllä mä silti tossa pihassa terassilla istuskelen ja leikin koiran kanssa, että silläkin olisi jotain tekemistä. Tuolla vaan ei ole mitään itsesuojeluvaistoa, riehuu kunnes saa lämpöhalvauksen ellei ihminen rajoita. Täytyy rampata aina hetkeksi ulos leikkimään, sitten sisälle viilentelemään, taas ulos, sisälle, ulos, sisälle..

Kyllä mä odotan syksyä, sellaista noin plus 10 astetta, sateita, ilma on raikas ja kostea. Ja ne muutamat käärmeet lojuu pitkällään keskellä metsätietä imemässä sitä vähää aurinkoa, ne on helppo nähdä ja väistää kun ovat hitaita ja kankeita. Talvella sitten pääsee koiran kanssa suksilla ja potkukelkalla kulkemaan, pitkin jäitä ja peltoja metsien lisäksi, paljon monipuolisemmin. Eikä ole kyitä tai ampiaisia, tai edes hyttysiä kiusaamassa. Kesä on ihan ok, loppukesä varsinkin jos se on lämmin on ihan annelista. Voisi hypätä kesästä suoraan syksyyn ilman tätä väliaikaa.