Vihreät: Valtio takaa pienituloisten sähköauto-lainat
Ei hyvää päivää. Mitä tuo auttaa, mikä on logiikka?
Täytyyhän laina maksaa kuitenkin, jos lainan maksuun ei ole rahoja, ei lainaa voi ottaa.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Auto on maailman huonoin sijoitus. Arvo puolittuu jo ajaessa liikkeen pihalta ulos.
Sen lisäksi että sitä uuden auton hankintahintaa ei saa koskaan takaisin, niin auto tuottaa pysyviä juoksevia menoja kuten vakuutusmaksut, polttoainekulut, pysäköintimaksut ja erilaiset huoltokustannukset. Jos ei ole varaa ostaa autoa, niin ei se talous ainakaan parane ottamalla lainaa auton ostoa varten.
Aika epätoivoista yritystä laittaa tähän velkaan perustuvaan talouteemme vauhtia, jolla rommaus ja taantuma kolkuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on maailman huonoin sijoitus. Arvo puolittuu jo ajaessa liikkeen pihalta ulos.
99% ihmisistä ei hanki autoa sijoitusmielessä, vaan koska sille on käyttöarvoa.
Silloinpa siihen ei yli kahta tonnia kannata tuhlata.
Ehkä ei kannattaisikaan, mutta jos joutuu työmatkojen takia autossa paljon aikaa viettämään, niin on se vaan mukavampi ajaa pari vuotta vanhalla Mersulla, kuin parin tonnin pommilla.
Just tossa tuli 900€ volkkarilla ajettua 7 vuotta työmatkat ja perille vei varmemmin kuin ne pari vuotta vanhat, joissa ns. kalliit kilometrit vasta alkoivat takuun loputtua. Aina on satojen eurojen anturit ja boksit ruvella ja merkkiliike veloittaa 100€/h työstä, jossa puolet on valohoitoa.
Jos halpis leipoo niin pahasti ettei omin avuin saa korjattua, niin sitten vie romuksi ja ostaa uuden. Katsos kun sillä uuden turhakkeen hinnalla saa vaikka loppuelämän halpikset ja rahaa jää vielä roppakaupalla säästöönkin.
Niin?
Justhan mä sanoin, ettei ehkä kannattaisikaan ostaa kalliimpaa autoa, mutta on se vaan rutosti mukavampi ajaa nätillä, uudehkolla autolla, kuin tonnin pommilla. On ajo-ominaisuudetkin vähän toista luokkaa.
Parin kolmen vuoden välein vaihdan autoa, viimeiseen 10 vuoteen ainakaan ei ole ollut normaalia huoltoa kummempia käyntejä korjaamolla. Eli kerta vuoteen 300-400e, riippuen huollosta.
Toki taloudellinen tilanne mulle sen mahdollistaa, säästöönkin jää sun volkkarin verran kuukaudessa.
Missähän menee raja... Kelvollinen sähköauto on mun bruttovuosipalkan verran... en koe että mulla olisi siihen varaa. Miten sitten pienituloisilla?
Ihan oikeesti vielä pari vuotta sitten ajattelin sähköauton olevan itselle piakkoin ajankohtaista, kunhan on latauspisteet ja 500-600 km toimintamatkaa huonommissa olosuhteissa, jotta mökkimatka (700km) sujuu jouhevasti. Nyt olen alkanut miettiä pitääkö tuo nelivuotias bensakone vaihtaa uudempaan vielä kun niitä saa.
Olisi kiva kuulla vaihtoehtoja kritisoijilta ja jotain ns. vakavasti otettavia eikä tyyliin bensaveron alentaminen.
Vierailija kirjoitti:
Missä menee pienituloisen raja? Onko mietittty, että on oikeudenmukainen? Kuinka ison lainan voi ottaa, Tesla olis kiva?
Monilla on mennyt luottotiedot niin eivät lainaa saa vaikka olisi maksukykyä.
Olen ajanut tutun Teslalla. Ei ole mun juttu eli en tykännyt sähköautosta Ajan edelleen mun 100 000e polttomoottori mersulla.
Miksi vihreät tukevat autoilua ylipäätänsä? Tukisivat autottomuutta mielummin.
Ilman autoa pärjää ihan hyvin ja maailma pelastuisi jos ihmiset eivät olisi niin itsekkäitä ja mukavuudenhaluisia, että hankkivat auton.
Hallitus ottaa lisää velkaa vaan. Velkaa velan perään.
Autottomuus on ainoa oikea tie.
Sitä pitää tukea.
Esim. Autottomille talouksille palkkojen verotus pois, nolla vero. Eiköhän ihmiset lopettaisi yksityis autoilun jos porkkanat olisi tarpeeksi kovat.
.....siirtyisivät vaikka ekologisempaan yhteiskäyttö autoiluun....
Ihan hyvä idea, mutta pitäisi kohdistaa keskiluokkaan, että sillä on jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Autottomuus on ainoa oikea tie.
Sitä pitää tukea.
Esim. Autottomille talouksille palkkojen verotus pois, nolla vero. Eiköhän ihmiset lopettaisi yksityis autoilun jos porkkanat olisi tarpeeksi kovat.
.....siirtyisivät vaikka ekologisempaan yhteiskäyttö autoiluun....
Minä en luovu yksityisautoilusta. En ikinä pystyisi menemään linja-autolla.
Onko niillä vihreillä politiikoilla muuten yksityisautot kaikilla? Eli onko ne automiehiä ja autonaisia tai auto muunsukupuolisia???
Millä todennäköisyydellä kyseinen fantasia toteutuu...😂
Pieniytuloisten halutaan elävän velaksi ja sitä tuetaan vahvasti. Alkaa opiskelijana ja jos et pääse hyväpalkkasiin hommiin kiinni niin valtio jatkaa vissiin näitä velaksieloja mielellään takaamalla. Väliäkö sillä että rahaa ei ole välttämättä takaisinmaksuihin.
Ihmisen itsekkyys huipussaan toteutuu henkilöautoilussa.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset ostivat ennen käytetyn auton, eli suosivat kierrätystä. Nyt vihreät onnistuivat keksimään miten saadaan lisää saastetta maailmaan, tulemalla uusien autojen hankintaa ja samalla iskulla pienituloiset velkaloukkuun kun auton arvo sulaa nopeasti.
On ne hyviä keksimään miten mukamas tekevät hyvää mutta vaikutus on aina päinvastainen. Kuten ydinvoimankin kohdalla. Täysin päästötön energiamuoto, kuin taivaan lahja ympäristön pelastamiseksi. Mitä tekee Vihreät, vastustavat kaikin voimin vuosikymmenien ajan kuten idiootit.
Käytetty vanha auto ei ole ekoteko vaan tulisi viedä romuttamolle. Päästöt isoja. Kaikkien autojen arvo sulaa, ne on käyttötavaroita ei sijoituskohteita. Velkaloukku voi olla parempi ja taloudellisesti järkevämpi ratkaisu kun auton käyttökulut pienenee. Riippuu tietysti lainan ehdoista, mutta mikäli takaus on kunnossa, todennäköisesti ehdotkin paremmat.
Samaa mieltä kanssasi ydinvoimasta. Vihreätkin sittemmin muuttaneet mieltään sen suhteen mikä on järkevää.
Kertoo hyvin siitä miten terveellä pohjalla koko sähköautoilu on.
Eiköhän anneta niiden ostaa joilla siihen on mahdollisuutta ja laite sopii heidän käyttöönsä, kuten kaikissa muissakin hyödykkeissä. Mutta lopetetaan tämä sähköautoiluvouhotus ja kuvitelma että ko. tekniikasta on korvaamaan polttomoottori täysimittaisesti vielä vuosikymmeniin.
Jos ilmastoa pitää säästää se täytyy tehdä muilla keinoilla per heti.
Eikö ne vihreät voisi ottaa agendaansa henkilöautoilun kieltämisen ja rajoittamisen sen sijaan että etsivät uusia tukimuotoja autoilulle?
Vierailija kirjoitti:
Kertoo hyvin siitä miten terveellä pohjalla koko sähköautoilu on.
Eiköhän anneta niiden ostaa joilla siihen on mahdollisuutta ja laite sopii heidän käyttöönsä, kuten kaikissa muissakin hyödykkeissä. Mutta lopetetaan tämä sähköautoiluvouhotus ja kuvitelma että ko. tekniikasta on korvaamaan polttomoottori täysimittaisesti vielä vuosikymmeniin.
Jos ilmastoa pitää säästää se täytyy tehdä muilla keinoilla per heti.
Ei kaikkea tarvitse omistaa.
Terästä kuluu paljon auton valmistamiseen.
Autoilu pitäisi kieltää kokonaan.
Se on ainoa oikea tie, muita teitä ei ole.
Täysin looginen ehdotus hallituksen viime vuosien toimien jatkoksi! Nauran itseni kyllä kohta kuoliaaksi :D