Vanhusten veriarvot
Onko tyypillistä, että vanhoilla ihmisillä veriarvot alkavat heitellä?
Olen käynyt yhdeksänkymppisen läheiseni mukana polilla sydäntautikontrolleissa. Aiheeseen liittyen on otettu lääkityksen seurantaverikokeita. Niistä näkee, että mm. munuaisarvot, hemoglobiini ja kilpirauhasarvot ovat ulkona viitteistä. Sydänlääkäri ei näihin kuitenkaan ole ottanut mitään kantaa. Ihmetyttää, miksi kokeita otetaan, jos niiden tuloksiin ei kuitenkaan puututa? Luulisi että ohjeistaisivat menemään terveyskeskuslääkärille, jos eivät itse osaa sanoa asiaan mitään.
Tämä on vähän sama juttu kuin vuosia aiemmin... läheiseni oli päivystyksessä toisen syyn takia ja häneltä mitattiin erittäin korkea verenpaine. Hommasin mittarin ja todettiin että paineet samanlaiset kotonakin. Lääkäriin ja verenpainelääkkeet. Jos en olisi itse asiaa edistänyt, se varmaan olisi tänäkin päivänä hoitamatta. Mutta moniko edes kiinnittää huomiota/osaa toimia veriarvojen suhteen?
Kommentit (2)
Äidillä on perussairauksia, immunologinen sairaus,sydänongelmia yms. Lääkitystä on jokalähtöön ja silti arvot mitä ovat. Ei enää munuaiset jne toimi kunnolla. On itse lääkäri joten osaa asioitaan vielä kysellä . Kyllähän vanhuus myös kroppaa käsittelee ja arvoja.
Up