Miksi kesät on nykyään niin kuumia? Ilmastonmuutos?
Viime yönä rikottiin kuumimman elokuisen yön ennätys 170 vuoden takaa.
Viime kesänä taas rikottiin pisimmän helleputken ennätys, joka taas rikottiin edellisen kerran vuonna 2018.
Olenko ainut jota huolestuttaa että friikkisäitä pukkaa lähestulkoon vuosittain?
Onko tämä nyt se ilmastonmuutos?
Iltalehti vain uutisoi "ihanaa! hellettä riittää joulukuulle!" ja niin edespäin, mutta ei ota kantaa siihen onko tämä edes normaalia.
Elokuun loppua eletään ja +30C näyttää mittari joka päivä. Kaikki ennusteet viime viikolta ennustettu alakanttiin ja joka päivä on kuumempi kuin pitäisi olla.
Joku ilmatieteen harrastaja sanoi minulle, että tämmöset kelit Suomessa elokuun lopulla on lähes mahdottomia.
Kommentit (23)
Olen n. 50-vuotias ja on ollut ennenkin lämpiä kesiä sekä tosi lämmintä vielä silloin kun koulu jo alkoi. Ei tämä mitään uutta ole.
Tässä uutista viime kesältä:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-suomen-kuumimmassa-kolkassa-tas…
Pitäs alkaa jo kokoamaan näitä uutisia yhteen. Joka kesä rikotaan "historiallinen ennätys".
Vierailija kirjoitti:
Olen n. 50-vuotias ja on ollut ennenkin lämpiä kesiä sekä tosi lämmintä vielä silloin kun koulu jo alkoi. Ei tämä mitään uutta ole.
Ei ole ollut näin lämmintä koskaan elokuun lopussa. Ihan sama mitä muistelet, muistat väärin.
Jos eilen rikottiin ennätys 170 vuoden takaa niin sun pitäis olla yli 170-vuotias muistaaksesi vastaavia kelejä.
Heinäkuu oli ihan sairaan kylmä ja sateinen
Väittääkö joku että vuonna 1850 seurailtiin jotain ilmaston lämpötiloja kovinkin aktiivisesti. Silloinhan ajeltiin vielä hevoskärryillä.
Kevät oli selkeästi myöhässä tänä vuonna. Ehkä rytmi on tänä vuonna keikahtanut ja kesä vaan sitten jatkuu pidemmälle. Ja elokuu toki on edelleen kesäkuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut näin lämmintä koskaan elokuun lopussa. Ihan sama mitä muistelet, muistat väärin.
Jos eilen rikottiin ennätys 170 vuoden takaa niin sun pitäis olla yli 170-vuotias muistaaksesi vastaavia kelejä.
En väittänytkään, että näin lämmintä, mutta lämmintä kuitenkin on ollut. Ihan T-paita kelejä. Rauhotuppas nyt tuon öyhötyksen kanssa.
Hellepäiviä ja muutenkin tosi lämmintä on ollut monesti elokuun alkupuolella, ehkä tuonne 10. - 12. päivään asti, ja senkin jälkeen joitakin yksitäisiä hellepäiviä, mutta en minäkään tällaista pitkäkestoista elokuun kuumuutta muista ja varsinkaan näin pitkälle elokuuta. Eli kyllä tämä tosiaankin on poikkeuksellista. Olen n. 60-v.
Kesä 2018, Kouvolassa kuuminta 70 vuoteen
Kesä 2021, kuuminta 90 vuoteen
Kesä 2022, kuumin elokuun loppu 70-170 vuoteen riippuen mittaustavasta
Jännä miten kaikki yrittää aina kieltää sen tosiseikan että ei oo normaalia paukuttaa ennätyksiä rikki jatkuvasti.
Oon huomannut että myös "kylmin kevät x vuoteen"-tyyppisiä on ollut. Ääripäät lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset eivät tunnu tajuavan sitä, että ulkoilman lämpötilaa ei voi säätää nappia painamalla niin kuin kotona ilmastoinnin ja lämmityksen kanssa. Aivan sama mikä vuodenaika on, nokkansa kun pistää ulos niin aina joku alkaa vinkumaan kuinka on nyt niin katastrofaalisen epänormaali lämpötila. Joitakin vuosia sitten länsi-suomessa kesän lämpötila huiteli jossain 17-19 asteen välillä ja vettä satoi lähes päivittäin. Mutta ei kukaan sellaista jaksa muistella, se on menoa nyt ja maailmanloppu kolkuttelee oven takana.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten siellä pohjoisessa, mutta kyllä täällä Pirkanmaalla yli 30 asteen päiviä heinäkuussa piisasi. Tosin Kokemäellä pistettiin vielä kovemmat luvut peliin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten kaikki yrittää aina kieltää sen tosiseikan että ei oo normaalia paukuttaa ennätyksiä rikki jatkuvasti.
Oon huomannut että myös "kylmin kevät x vuoteen"-tyyppisiä on ollut. Ääripäät lisääntyvät.
Ja mittaushistoria 100 vuotta miljardien vuosien janassa, onko luotettava päätelmä?
Toukokuu oli kylmä
3 viikkoa kesäkuusta oli kylmää
Heinäkuussa oli 22 päivää alle hellelukemien (josta n puolet vielä alle 20). Lisäksi yöt oli jäätävän kylmiä ajanjaksoon nähden 7-14 astetta. 1x 20.
Näin pk seutu 2022, hyvä jos noiden kuukausien keskilämpötilat ylttää edes normaaliin! Elokuu vähän tasaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UHI ja tietee.lnen mittaus hukassa ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mittaushistoria 100 vuotta miljardien vuosien janassa, onko luotettava päätelmä?
Ei voi edes tieteellisesti mitata. Falskia tieteentekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten siellä pohjoisessa, mutta kyllä täällä Pirkanmaalla yli 30 asteen päiviä heinäkuussa piisasi. Tosin Kokemäellä pistettiin vielä kovemmat luvut peliin.
Tampereella heinäkuussa 6 hellepäivää joista 2 tasan 30.
Kokemäellä 4 joista 2 30 astetta
Omiin mittareihin ei kannata oikein luottaa:) Nuo siis toteutuneita lämpötiloja
Kyl mää sillon muistan ku dinosauruksetki oli lihavempia ja paistatteli auringossa eikä ollut yhtään niin kuuma kuin nyt mutta sitten ilmastonmuutos tap poi ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset eivät tunnu tajuavan sitä, että ulkoilman lämpötilaa ei voi säätää nappia painamalla niin kuin kotona ilmastoinnin ja lämmityksen kanssa. Aivan sama mikä vuodenaika on, nokkansa kun pistää ulos niin aina joku alkaa vinkumaan kuinka on nyt niin katastrofaalisen epänormaali lämpötila. Joitakin vuosia sitten länsi-suomessa kesän lämpötila huiteli jossain 17-19 asteen välillä ja vettä satoi lähes päivittäin. Mutta ei kukaan sellaista jaksa muistella, se on menoa nyt ja maailmanloppu kolkuttelee oven takana.
17-19 astetta on ihan normaali Suomen kesä, ei mitenkään erityisen kylmää.
Oliko silloin 170 vuotta sitten jo ilmastonmuutos, kun niin kuuma oli silloin?