Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla joilla pieniä lapsia, sikolätti kotona aina?

Vierailija
19.08.2022 |

Paitsi juuri sillä hetkellä kun muu perhe on poissa, ja olet saanut siivottua?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 alle 5-vuotiasta, ja yksi koululainen. On jatkuvasti sikolätti. Olen viettänyt päiviä rätti, imuri, ja luutu kädessä, välillä luutakin, ei auta. 5 min. on siistiä.[/quote

Ei ole koskaan käynyt mielessä, että voisit ohjata ja kasvattaa niitä lapsiasi huolehtimaan lelut/otetut tavarat takaisin paikoilleen leikin päätyttyä?

Vierailija
22/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu sikolätin määritelmästä. Jonkun mielestä varmasti on, villakoiria nurkissa, leluja vähän siellä täällä ja jonkun sukat sohvan alla, mutta ei meillä tosiasiassa oikeasti likaista ole ja nopeasti saa perussiisteyden palautettua jos tarvitsee. Tavaraa on kyllä liikaa, lasten leluja pitäisi karsia kun tuntuu ettei kaikilla ehdi edes leikkiä, mutta toisaalta on meillä tilaakin ja kaikelle oma paikkansa olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lelut hujan hajan, mutta ei sentään likaista, eli en nyt sikolätiksi sanoisi. Lapsilla on paljon leluja, joita levitellä. Onnea teille, jotka onnistutte pitämään lelumäärät aisoissa, kun niitä mummolasta tuutataan lahjaksi hirveitä määriä. Miten onnistutte? Oletteko kieltäneet antamasta leluja vai heitättekö pois?

Minä olen kohteliaasti pyytänyt, että ei leluja. Ennemmin jotain harrastus/ulkojuttuja tai sitten vaikka piirustuspaperia. Joskus onnistuu, joskus ei.

Lisäksi on tapana meillä, ettei kaikki lelut ole esillä. Aika ajoin teen niin, että kerään pois mitkä ovat selvästi olleet vähällä käytöllä ja tilalle jotain muuta. Varastosta siis, ei uusia.

Vierailija
24/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lelut hujan hajan, mutta ei sentään likaista, eli en nyt sikolätiksi sanoisi. Lapsilla on paljon leluja, joita levitellä. Onnea teille, jotka onnistutte pitämään lelumäärät aisoissa, kun niitä mummolasta tuutataan lahjaksi hirveitä määriä. Miten onnistutte? Oletteko kieltäneet antamasta leluja vai heitättekö pois?

Minä olen kohteliaasti pyytänyt, että ei leluja. Ennemmin jotain harrastus/ulkojuttuja tai sitten vaikka piirustuspaperia. Joskus onnistuu, joskus ei.

Lisäksi on tapana meillä, ettei kaikki lelut ole esillä. Aika ajoin teen niin, että kerään pois mitkä ovat selvästi olleet vähällä käytöllä ja tilalle jotain muuta. Varastosta siis, ei uusia.

Tämä on minullakin suunnitelmana, että osa leluista vaan pois. Ja niin on vähän tehtykin, osa on siirretty vaatekaappeihin pois näkyviltä. Ongelma vaan on, että lapset osaa ne kyllä kaivaa sieltäkin esiin ja levittää, mutta eivät sitten saa itse takaisin paikalleen. Ehkä pitää laittaa ne kokonaan pois, että saavat vain pyytämällä jos entiset on kerätty pois... Askartelujutut, hamahelmet ja pikkulegot on kyllä kaikkein rasittavimpia sotkun aiheuttajia kun on semmoista pikkusilppua, ja niillä nuo kaikkein eniten myös leikkii. Ja sitten niissä usein jää joku homma kesken ja luvataan tehdä se loppuun vaikka syönnin jälkeen, mutta sitten ei heti huvitakaan. Ja ne jää siihen levälleen.

Vierailija
25/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minullakin suunnitelmana, että osa leluista vaan pois. Ja niin on vähän tehtykin, osa on siirretty vaatekaappeihin pois näkyviltä. Ongelma vaan on, että lapset osaa ne kyllä kaivaa sieltäkin esiin ja levittää, mutta eivät sitten saa itse takaisin paikalleen. Ehkä pitää laittaa ne kokonaan pois, että saavat vain pyytämällä jos entiset on kerätty pois... Askartelujutut, hamahelmet ja pikkulegot on kyllä kaikkein rasittavimpia sotkun aiheuttajia kun on semmoista pikkusilppua, ja niillä nuo kaikkein eniten myös leikkii. Ja sitten niissä usein jää joku homma kesken ja luvataan tehdä se loppuun vaikka syönnin jälkeen, mutta sitten ei heti huvitakaan. Ja ne jää siihen levälleen.

Joo askartelu on parasta ja pahinta 😁

Meillä on kannellinen askartelulaatikko, jonne ne sipellykset voi vaan laittaa, ja etsiä sitten kun jatkaa. Ei tulisi mitään, jos pitäisi jokainen pikkujuttu laittaa omaan lokeroonsa.

Vierailija
26/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muuten siistiä, mutta 6 vee askarteluhirmu aiheuttaa kyllä sotkua enemmän kuin ehdimme siivoamaan. Hänen lempitekemistään on askartelu ja tuunaaminen eli kaikki pahvilaatikot, vessapaperirullat jne otetaan uusiokäyttöön ja niistä askarrellaan linnoja, taloja ja mitä milloinkin. Mielellään runsain glitter- ja tarrakoristein. Ja koska askartelu on parasta olohuoneen ison pöydän ääressä eli siellä missä kaikki muutkin perheenjäsenet viettävät eniten aikaa, niin joka ilta on sotkua. 

Noin kolme kertaa viikossa siivotaan olohuoneen pöytä ja lattia taas siistiksi, mutta jo seuraavana iltana siellä on uudet glitter-, tarra-, paperiroska, pahviroska ja kaiken maailman pumpulikasat pöydällä ja lattialla. 

Siedämme tämän, koska tiedostamme vaiheen olevan väliaikainen. 

Vierailija
27/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut, siivosin ja edelleen siivoan kaiken heti

Vierailija
28/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muuten siistiä, mutta 6 vee askarteluhirmu aiheuttaa kyllä sotkua enemmän kuin ehdimme siivoamaan. Hänen lempitekemistään on askartelu ja tuunaaminen eli kaikki pahvilaatikot, vessapaperirullat jne otetaan uusiokäyttöön ja niistä askarrellaan linnoja, taloja ja mitä milloinkin. Mielellään runsain glitter- ja tarrakoristein. Ja koska askartelu on parasta olohuoneen ison pöydän ääressä eli siellä missä kaikki muutkin perheenjäsenet viettävät eniten aikaa, niin joka ilta on sotkua. 

Noin kolme kertaa viikossa siivotaan olohuoneen pöytä ja lattia taas siistiksi, mutta jo seuraavana iltana siellä on uudet glitter-, tarra-, paperiroska, pahviroska ja kaiken maailman pumpulikasat pöydällä ja lattialla. 

Siedämme tämän, koska tiedostamme vaiheen olevan väliaikainen. 

Meillä asuu myös luovia ja kekseliäitä lapsia, ja se johtaa siihen että mitä ihmeellisimpiä tavaroita löytyy milloin mistäkin. Helppoahan se olisi, jos lapset leikkisi nätisti yksillä leluilla kerrallaan, mutta kun samaan leikkiin yhdistyy Lollit, Legohelikopteri johon on yhdistelty osia viidestä muusta legosta, pikkuautot, koiran talutushihna, tyhjiä vessapaperirullia, teippiä, olohuoneen sohvatyynyt ja Vahtitorni niin onhan niissä siivoaminen. Varsinkin kuopus on tämmöinen, esikoinen sitten taas askartelee paljon, ja niitä keskeneräisiä töitä ja paperisilppua tuntuu riittävän ja riittävän. Siivotaan kyllä, mutta nopeasti se sotku taas tulee. Toisaalta ihanaa että lapset on luovia ja kekseliäitä, mutta onhan se välillä vähän raskasta 😅

Vierailija
29/29 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 alle 5-vuotiasta, ja yksi koululainen. On jatkuvasti sikolätti. Olen viettänyt päiviä rätti, imuri, ja luutu kädessä, välillä luutakin, ei auta. 5 min. on siistiä.[/quote

Ei ole koskaan käynyt mielessä, että voisit ohjata ja kasvattaa niitä lapsiasi huolehtimaan lelut/otetut tavarat takaisin paikoilleen leikin päätyttyä?

On ja olen. Ei mene jakeluun. Yhdellä lapsella adhd tutkimukset käynnissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi