Mitkä on sellaisia tilanteita että laitat ruokaa alusta lähtien? Esim. Viikonloput, kun tulee vieraita tai laitatko ihan arkenakin?
Millaisissa tilanteissa laitat ruokaa ihan itse? Eli muutakin kuin einesten lämmittämistä. Laitatko esimerkiksi viikonloppuisin tai kun tulee vieraita kylään? Vai ihan arkipäivinäkin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se vielä niin harvinaista ole, että ruokaa tehdää alusta loppuun, jotta tuollaista pitäisi kysyä? Jopa minä teen satunnaisesti ruokaa alusta loppuun, vaikka vihaan ruuanlaittoa. Yleensä kylläkin vain laitan kalaa tai kanaa uuniin ja keitän perunoita tai riisiä. En tee mitään mutkikasta tai monia vaiheita vaativia ruokia.
Kyllä tuokin ruoanlaittoa on että laittaa vaikka kalan uuniin ja perunat kiehumaan - vielä hyvää ruokaa.
Joka viikko kun on vapaapäivä. Asun yksin ja minulla on epäsäännöllinen vuorotyö, niin jos on hyvin pitkä ja stressaava työputki, esim. 7 päivän työputki, ostan ja teen myös pakaste-einesruokaa. Koska syön yksin tekemäni ruoan ja olen yleensä liian väsynyt kokkailemaan työpäivinä, ostan joskus yksittäisen mikroruoan tai tuore valmissalaatin, jos kyllästyn syömään samaa ruokaa liian monta päivää peräkkäin.
Mutta, en erityisemmin pidä mikroruoasta tai eineksistä. Teollisen maun lisäksi, niissä on yleensä vain puolet ravintoarvoista mitä saisit jos tekisit saman ruoana itse, tuoreista tai pakastetuista aineksista. Nyt yritän keksiä ruokia, mitä voin tehdä itse ja joka maistuisi hyvältä myös pakastamisen jälkeen.
En mä kylllä voitaikinaa lähtisi piirakkaan ihan heti leipomaaan.
Vierailija kirjoitti:
Tai mikä se on lehtitaiikina missä tulee useampia kerroksia. Saiisi pakasteena helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden! Tykkään tehdä voitaikinaa, ja kun hyvin onnistuu, niin siitä saa vaikka mitä hyvää aikaan.
Kuinka alusta? Jauhatko jauhot, kylvätkö viljan? Kasvatatko porsaan, teurastatko sen?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka alusta? Jauhatko jauhot, kylvätkö viljan? Kasvatatko porsaan, teurastatko sen?
Älä saivartele. Jokainen tietää mitä ruoan laittaminen itse alusta asti tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä saivartele. Jokainen tietää mitä ruoan laittaminen itse alusta asti tarkoittaa.
Minä en tiedä! Pitääkö itse tehdä voi ja juusto vai saako ostaa kaupasta? Tai onko OK käyttää jauhelihaa? Minusta alusta asti tarkoittaa sitä, että on perusraaka-aine kuten maito tai liha tai peruna, mutta pakastinaltaan ranskaperunat tai kaupan vadelmahillo onkin jo muuta kuin "alusta asti".
Alusta asti itse järkevyyden rajoissa, esim tortillat ja pasta ostetaan valmiina, tosin joskus teen leivät itse esim hamppareihin. Mutta meillä ei käytetä pakastevihanneksia lainkaan, vaan kaikki tuoreena. Tykkään kokeilla uusia reseptejä, mutta tänään oli ruokana perus makaronilaatikkoa.
Teen ruokani enimmäkseen itse alusta lähtien. Kaikkein vaativimmat kokkaukset suunnittelen yleensä lauantaille, vaikka voisin ihan hyvin tehdä ne arkenakin, koska en käy töissä. Haluan juhlistaa viikonloppua. Usein siivoan perjantaina ja laitan jotain erityistä ruokaa lauantaina.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä! Pitääkö itse tehdä voi ja juusto vai saako ostaa kaupasta? Tai onko OK käyttää jauhelihaa? Minusta alusta asti tarkoittaa sitä, että on perusraaka-aine kuten maito tai liha tai peruna, mutta pakastinaltaan ranskaperunat tai kaupan vadelmahillo onkin jo muuta kuin "alusta asti".
Ennen tehtiin voi itse, mutta nykyään sitä saa valmiina kaupasta. Maitoa saatiin omista lehmistä, viiliäkin tehtiin, ja uunissa paistettiin uunijuustoa, mutta se on jo toinen juttu. Kaupassa oli edam- ja emmentaljuustoja, mutta olivat kalliita. Sika kasvatettiin itse, ja lahdattiin jouluksi, mutta nykyään kaupoista saa vaikka mitä lihaa ja kalaa, eikä tarvitse possuakaan itse kasvattaa, eikä kaloja pyytää. Marjat poimittiin itse ja keitettiin hilloiksi, mutta nykyään saa kaupasta valmiina. Viljatkin kasvatettiin itse, niin myös perunat, porkkanat, lantut ja nauriit. Nyt saa kaikkea kaupasta ja yllinkyllin, ja ulkomailtakin tuodaan. Silti ruokaa tehdään itse kaupasta ostetuista raaka-aineista. Ruoanvalmistus on hieman eri asia, kuin ruoan tuottaminen.
Kun vieraita tulee ja kun on juhlia ja pyhiä. Lomilla.
Arkena en kotona kokkaa ollenkaan, vaan tuon töistä tai sitten mies tekee tai ostetaan einestä tai tilataan.
Arkisin siinä neljän aikoihin, kun olen tullut töistä kotiin ja viikonloppuisin suunnilleen pari tuntia aikaisemmin. Riippuu vähän poikien treeneistä, milloin ja mitä on hyvä syödä.
Arkena syön einestä, jos en syö lounasruokalassa tai ulkona. Ruoanlaitto on mieluinen harrastus, haluan tehdä sitä vain kun on kunnolla aikaa paneutua eli esim viikonloppuisin. Yksin en tee ruokaa vaan ainoastaan miehen kanssa yhdessä. Jos mies on menossa viikonlopun, haen noutoruokaa. Jos tulee vieraita, saatan hakea kaupastakin pullat, lämmin ruoka tehdään itse yhdessä miehen kanssa tai syödään välillä ravintolassa, jos vierailu kestää pitempään
Kiva teille. Monessa kodissa se on päiväkoti/koulu, joka määrittää sen syömisen rytmin.