Kaduttaa opiskelupaikka ja alan valinta
Vastaanotin opiskelupaikan ja nyt kadun sitä aivan kamalasti. Tein kaikin puolin väärän valinnan. Tajusin heti opintojen alussa, että ala ei kiinnosta minua, AMK ei tunnu omalta paikalta, en tykkää bilettämisestä, enkä edes halua asua kyseisessä kaupungissa, jossa koulu on. En tiedä, mikä minussa on vikana, että otin paikan vastaan.
Nyt olen paniikissa, koska en voi tehdä asialle yhtään mitään. Tutkinnon keskeyttäminen ei ole madollisuus, mutta myös tutkinnon suorittaminen ja koko tämä uusi elämänvaihe ahdistaa niin paljon, että en saa unta öisin. Pelottaa, että kadun koko loppu elämäni sitä, että en valitsin ihan väärän alan itselleni.
Onko mitään järkeä jatkaa, jos olo on tämä? Mitä tällaisessa tilanteessa voi edes tehdä?
Kommentit (25)
Miksi keskeyttäminen ei ole mahdollista? Pakkohan se on keskeyttää jos valinta oli selvä virhe.
Älä panikoi. Oppia ikä kaikki. Opiskele se ja hae maisterihaussa yliopistoon. Niin tein itsekin. Eikä sun ole pakko bilettää. Mä urheilin amkin ajan ja tein omia juttuja. Itse en ainakaan lopettaisi sijassasi.
Kukaan ei sua pakota bilettämään. Taidat olla vaan trolli.
1. Bilettäminen ei ole mitenkään pakollista
2. Miksi hitossa hait kaupunkiin ja alalle, joista et pidä?
3. Miten voi tietää, ettei AMK ole sinun paikkasi, kun ei opinnot ole vielä edes alkaneet?
Porvoossa opinnot alkaneet poikkeuksellisen ajoissa :D Muuallahan alkavat vasta loppukuusta.
On ihan ok vaihtaa eri kouluun ja eri alalle. Hyvä että huomasit ajoissa. Nyt vaan korjaat kurssia. Ei ole kiire mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskeyttäminen ei ole mahdollista? Pakkohan se on keskeyttää jos valinta oli selvä virhe.
Opintoja, joita ei ole edes aloittanut, on aika hankala keskeyttää. Ja opiskelupaikan vastaanottaminen on sitova. Siksi sitä ei pidä tehdä harkitsematta.
No haet tietenkin siirtoa jos olisit oikeasti ammattikorkeakoulussa. Kuvitteellisessa ei onnistu siirtohaku.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok vaihtaa eri kouluun ja eri alalle. Hyvä että huomasit ajoissa. Nyt vaan korjaat kurssia. Ei ole kiire mihinkään.
On ok, mutta ei onnistu kovinkaan helposti, koska ensikertalaisuus meni jo. Toki mikään AMK ei tässä vaiheessa elokuuta ole vielä alkanut, joten ap valehtelee.
Kiinnostais kyllä kans miksei lopettaminen ole vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa opinnot alkaneet poikkeuksellisen ajoissa :D Muuallahan alkavat vasta loppukuusta.
:)))
Porvoon yliopisto
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais kyllä kans miksei lopettaminen ole vaihtoehto?
Lopettaminen ei ole vaihtoehto, koska ap ei ole missään koulussa. Ei opinnot korkeakouluissa ala vielä tässä vaiheessa.
Niin koska olet aloittanut opinnot? Et ainakaan nyt syksyllä koska amk:t ei ole vielä alkaneet.
Keski-Euroopan yliopistoihin pääsee vielä, eikä siihen vaikuta ensikertalaisuuden menettäminen. Keskeytä ja mene? Tai lähde vaikka au pairiksi oppimaan kieltä ja sen jälkeen valitse uusi ura?
1. Missä AMK:ssa on aloittavilla opiskelijoilla jo alkanut opinnot?
2. Bilettäminen ei ole pakollista eikä siitä saa opintopisteitä.
3. Miksi mollaat täällä AMK:ta, vaikka et edes tiedä, mikä se on?
Minä tein virheen opiskellessani lähihoitajaksi. Silloin elämäntilanne oli huono, lähiomaisen kuoleman vuoksi, sekä jouduin irtisanotuksi pitkästä työstäni yt- neuvotteluissa samana vuonna. En osannut ajatella järkevästi, kun te- toimisto ehdotti lähihoitajan opintoja. Nyt välillä teen keikkoja, välillä olen työttömämä. En voi kuvitellakaan sitoutuvani pitkäksi ajaksi alalle. Inhoan alaa, en pärjää, ei ole motivaatiota. Ikääkin jo yli 50.
Ha, ole ap oma itsesi. Tahdoin lääkikseen, pääsin toisella yrittämällä. Eb osallistunut juuri mihinkään pippaloihin kuuden vuoden aikana , enkä sen jälkeenkään.
Kolmen vuoden opiskelu jälkeen tahdoimme lapsen saimme ( mies ihan eri alalla ja töissä) .
Kyllä lääkiskaverita ja muita ystäviä riitti mukavasti häihin, puhumattakaan sitten vuosia myöhemmin tohtorinkaronkkaan.
Et kukin elää tavallaan . Nyt ole onnellinen lekuri lapsine ja koht lapsenlapsineen. Olemme bilettäneetbja matkustelleet riittävästi.
Että se niistä opiskeluajan bileistä.
Mieti uusi ala ja keväällä haku. Valmistaudu jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein virheen opiskellessani lähihoitajaksi. Silloin elämäntilanne oli huono, lähiomaisen kuoleman vuoksi, sekä jouduin irtisanotuksi pitkästä työstäni yt- neuvotteluissa samana vuonna. En osannut ajatella järkevästi, kun te- toimisto ehdotti lähihoitajan opintoja. Nyt välillä teen keikkoja, välillä olen työttömämä. En voi kuvitellakaan sitoutuvani pitkäksi ajaksi alalle. Inhoan alaa, en pärjää, ei ole motivaatiota. Ikääkin jo yli 50.
Mulle kävisi varmasti myös noin, jos opiskelisin lähäriksi. Pää ei vaan kestäisi sitoutua siihen työhön.
t. työtön yli 50v
P.S.
"Päivällä oli toinen mieli,
kun töihin kiiruhti hoitaja pieni
Ei kiinnosta paljoa työ, silti ilmeet ylpeät"
Kuulostat mietteinesi ihan minulta. Itse kuitenkin tajusin väärän alan vasta ensimmäisen harjoittelun ja kesätöiden jälkeen. Nyt olen jo valmistunut. Se on harmi, tuo ensikertalaisuus uudistus. Toisaalta en tiedä mitä minun olisi sitten kannattanut opiskella.