Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaduttaa opiskelupaikka ja alan valinta

Vierailija
18.08.2022 |

Vastaanotin opiskelupaikan ja nyt kadun sitä aivan kamalasti. Tein kaikin puolin väärän valinnan. Tajusin heti opintojen alussa, että ala ei kiinnosta minua, AMK ei tunnu omalta paikalta, en tykkää bilettämisestä, enkä edes halua asua kyseisessä kaupungissa, jossa koulu on. En tiedä, mikä minussa on vikana, että otin paikan vastaan.

Nyt olen paniikissa, koska en voi tehdä asialle yhtään mitään. Tutkinnon keskeyttäminen ei ole madollisuus, mutta myös tutkinnon suorittaminen ja koko tämä uusi elämänvaihe ahdistaa niin paljon, että en saa unta öisin. Pelottaa, että kadun koko loppu elämäni sitä, että en valitsin ihan väärän alan itselleni.

Onko mitään järkeä jatkaa, jos olo on tämä? Mitä tällaisessa tilanteessa voi edes tehdä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinani muutin heti kesän alussa tulevien amk opintojen perässä toiselle puolelle Suomea ja ennestään täysin vieraalle paikkakunnalle. En tuntenut sieltä ketään.

Huomasin jo kesän aikana, ettei paikkakunta taida olla minua varten. Fiilis vain vahvistui kun opinnot syksyllä alkoivat ja tapasin muita opiskelijoita, joista valtaosa oli samaisesta maakunnasta. Ihan mukavia ihmisiä, mutta eivät vain omaa tyyppiäni. Huomasin myös varsin pian alavalinnankin olleen väärin valittu.

Olisin toki voinut hammasta purren hukata elämästäni 4 vuotta opiskellen alaa, joka ei tuntunut omalta, eläen ihmisten parissa joiden kanssa ei tuntunut löytyvän oikein mitään yhteistä.

Päätin kuitenkin etsiä töitä kotipaikkakunnaltani ja aika nopeasti sitten tärppäsi. Lopetin opinnot, muutin takaisin ja menin töihin.

Myöhemmin opiskelin erään toisen amk tutkinnon kotipaikkakunnallani. Nyt ala tuntui enemmän omalta.

Vierailija
22/25 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopan yliopistoihin pääsee vielä, eikä siihen vaikuta ensikertalaisuuden menettäminen.  Keskeytä ja mene? Tai lähde vaikka au pairiksi oppimaan kieltä ja sen jälkeen valitse uusi ura?

Anteeksi kun tunkeudun keskusteluun, mutta tämä viesti tuntui sydämessä asti joten pakko kysyä että missä maissa on vielä haku käynnissä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suo siellä, vetelä täällä. Ainakin omassa mielessäsi. Kai se kohta selkenee, mitä kannattaa tehdä.

Vierailija
24/25 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/25 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopan yliopistoihin pääsee vielä, eikä siihen vaikuta ensikertalaisuuden menettäminen.  Keskeytä ja mene? Tai lähde vaikka au pairiksi oppimaan kieltä ja sen jälkeen valitse uusi ura?

Anteeksi kun tunkeudun keskusteluun, mutta tämä viesti tuntui sydämessä asti joten pakko kysyä että missä maissa on vielä haku käynnissä?