Pitkäaikaisen sairauden lääkitys...
Onko muita, joilla on jokin sairaus joka vaatii säännöllistä lääkitystä? Miten käy lääkityksen kun/jos raskaus alkaa, jätetäänkö pois/vaihdetaanko toiseen/muutetaanko annostusta?
Itselläni jopa neljää lääkettä kolmeen " vaivaan" ja yksi vaihdetaan toiseen merkkiin plussattuani, toinen jätetään pois ja otetaan käyttöön raskauden aikana jos pakko, kolmas käytössä normaalisti ja neljännen annostusta suurennetaan tarvittaessa.
Kyllä tässä miettii uskaltaako ottaa riskiä monestakin syystä, myös huonot kokemukset aikaisemmista kiireellisistä sektioista mietityttää (kaksi lasta ennestään). Lääkärini mukaan kuitenkin sairauteni ollessa nyt ns.hyvällä mallillaan on raskaus aivan mahdollinen. Kohtalotovereita?
Kommentit (2)
kahteen eri sairauteen lääkitykset.
Toista sairautta olen potenut jo pidempään, ja lääkkeitten kanssa selvinnyt, jopa kolmen raskaudenkin ajan.
Toiseen sairauteen sairastuin vasta kuopuksemme synnyttyä, siitä ei siis kokemusta raskauden aikana.
Molempiin sairauksiin lääkitykset, ja nyt kun neljättä lasta toivomme/yrittelemme, on lääkitystä toisen sairauden vuoksi muutettu (joitakin lääkkeitä jätetty pois kokonaan, yhtä vähennettiin, ja olen lopulta pystynyt jättämään kokonaan tämän lääkkeen pois :) ).
Sekavasti selitetty, eli siis kaksi sairautta, joista molempiin lääkitykset, joita saa käyttää myös raskauden aikana (keskusteltu erikseen lääkärin kanssa raskautta silmällä pitäen), mutta olen kokeillut josko ilman toisen sairauden lääkkeitä pärjäisin, ja olen onnistunut *kop kop* ;)
Jos lääkitys raskaus/yritysaikana jo mietityttää, kannattaa asia ottaa puheeksi hoitavan lääkärin kanssa, ja kysyä vielä vaikka teratologisesta neuvonnasta, neuvoo raskaana olevia/raskautta suunnittelevia/ imettäviä äitejä lääkkeitten käytön kanssa.
Hyksin alaisuudessa on, eikä maksa mitään palvelumaksua, ainoastaan normaalin puhelumaksun.
Ystävällinen ja asiantunteva palvelu, kokemusta on :)
(09) 4711 * (vaihde), ja pyytää sieltä yhdistämään teratologiseen palveluun.
Tärppionnea toivottelen, ja toivotaan, että raskautenne sujuisi sitten aikanaan hyvin, vauvan ja itse odottavan äidin kannalta! :)
t: neljännestä lapsesta kuumeileva Muumimamma-72
Lopetin toukokuussa sekä e-pillerit että lääkityksen, jonka aikana ei saanut tulla raskaaksi.
Jäljelle jäi yksi " ei niin vaarallinen" lääke ja tarvittaessa on aloitettava vahvemmat kuurit jos tilanne pahenee. Äidin terveyshän se on ensisijaista kuitenkin.
On kyllä pieni paniikki koko ajan takaraivossa että nyt vielä kun sairaus on aisoissa niin pitäisi raskautua...