Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoli isän pärjäämisestä lapsen kanssa

Vierailija
17.08.2022 |

Toivoisin saavani ees jotain jollakin tapaa järkeviä näkökulmia aiheeseen, kun pelkään, että oon itse liian lähellä ja on liikaa tunteita pelissä.

Minulla on siis se tilanne, että olen eronnut poikani isästä, tosin emme ikinä ole asuneet yhdessä. Poika täyttää kohta viisi, mutta on kehitysvammainen, ehkä n. 1v:n tasolla. Lisäksi pojalla on useampi hoitoa vaativa sairaus.

Poika tykkää olla isällään ja se on minulle todella tärkeää. Meillä on lastenvalvojalla tehty sopimus, että poika on isällään yhden vuorokauden viikossa, isä toivoo, että olisi enemmänkin, nyt viime aikoina on ollut useimmiten 2vrk, joskin nämä ovat usein päiväkotipäiviä, eli isä hakee pojan päiväkodista 16.30 ja vie päiväkotiin ennen kahdeksaa aamulla.

Kuten sanottu poika viihtyy isällään, poika ilahtuu aina kovin, kun näkee isän ja lähtee aina mielellään tämän mukaan. Olen kuitenkin huolissani muutamasta asiasta. Yritän listata niitä jotenkin.

- Isä on todella huonokuntoinen, on sairaalloisen ylipainoinen (painoindeksi yli 60). Isä ei käy pojan kanssa ulkona ollenkaan ja ilmeisesti isän luona katsotaan tosi paljon telkkaria/ollaan tabletilla. Juu, päiväkotipäivinä tää ei ehkä niin haittaa, mutta jos poika on pois päiväkodista, en haluaisi pojan olevan vaan ruudulla, kun hänellä on vahvaa lihasheikkoutta ja siksi kaikki touhuaminen on tosi tärkeää. Pojassa koko ajan kyllä vauhti lisääntyy ja olenkin vähän huolissani siitäkin, että jos poika karkaa (taipumus on kova) esim. siirtymätilanteissa.

- Isä ei käytä apuvälineitä, eikä näytä opettelevan vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä pärjätäkseen pojan kanssa. Harmittaa tosi kovin pojan puolesta, kun pojalla on tällä hetkellä käytössä n. 50 viittomaa, mutta isä ei osaa kuin pari. Ollaan kyllä yhdessä käyty monet kerrat läpi ja olen pyytänyt, että isä tutustuisi esim. viito-ohjelmaan.

- Isän asunto on aivan järkyttävässä kunnossa. Enkä nyt tarkoita pientä sotkua vaan esim. tyhjiä muovikasseja, käytettyjä ja käyttämättömiä nenäliinoja, tyhjiä pulloja jne on ihan joka puolella ja samaten epämääräisiä kasoja, jotka voivat kaatua pienen päälle. Lisäksi kaksi kertaa asunnolla käydessä olen löytänyt lattialta lääkkeen.

Olen miettinyt tätä todella paljon. Kuten sanottu, minulle on tosi tärkeää, että pojalla on läheiset välit isäänsä ja toki se helpottaa omaa arkeani, kun on isällään viikottain, mutta Samalla olen kuitenkin huolissani. Olen yrittänyt järkeillä, että ei kai esim. liikuntavamma tee kenestäkään kyvytöntä vanhemmaksi tai, että olenko kohtuuton, kun toivon, että pojan kanssa tietyt asiat tehtäisiin tietyllä tavoin? En löydä vastauksia ja siksi kysyn teiltä tuoreita mielipiteitä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet lasun, isä ei kykene olemaan lapsesta vastuussa kun ei pärjää edes itse arjessa.

Lapsi voi tavata isää vaikka vaan päivä aikana, mutta vuorokausi tai pari on jo aivan liikaa.

Vierailija
2/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ihan syytäkin olla huolissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, poika tarvitsee isäänsä ja ilahtuu tavatessaan hänet.

Vierailija
4/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on lihasheikkoutta mutta silti hän juoksee karkuun? Lapsi on päivän päiväkodissa mutta se ei riitä touhuamiseksi ja ulkoiluksi?

Tekstisi kuulosta siltä, että haluat omia lapsen. Anna isän olla isä.

Vierailija
5/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika tarvitsee isäänsä, mutta isä ei selvästi ole toimintakykyinen arjessa eikä välttämättä turvallinenkaan.

Jos poika on vilkas ja isä vahvasti liikuntarajoitteinen, niin silloin on kyllä turvallisempaa olla sisällä tabletilla kuin ottaa riski että poika säntää ulkona auton alle tai karkuun.

Isä tarvitsisi kyllä jotain tukitoimia.

Vierailija
6/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikki-ikäisen lapsen vaappuva kävelytyyli tai vaikeus juosta, hyppiä tai kulkea portaita voi viitata lihassairauteen, samoin kasvojen ilmeettömyys, honottava tai epäselvä puhe sekä puremis- ja nielemisvaikeudet.

Lihastaudit ovat yleensä eteneviä sairauksia

Eli ei todellakaan tarkoita etteikö lapsi kykene liikkumaan tai voi olla niin energinen että huonosti liikkuva aikuinen ei vaan hänen perässään pysy.

Vierailija
7/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on lihasheikkoutta mutta silti hän juoksee karkuun? Lapsi on päivän päiväkodissa mutta se ei riitä touhuamiseksi ja ulkoiluksi?

Tekstisi kuulosta siltä, että haluat omia lapsen. Anna isän olla isä.

Kirjoitinkin tuolla, ettei se tabletin/TV:n katsominen päiväkotipäivinä niin haittaa, mutta jos poika menee viikonlopuksi isälle, niin kyllä toivoisin, että siellä tehtäisiin muutakin kuin istutaan tuijottamassa ruutua ja syödään herkkuja.

Kyllä. Poika oppi n. vuosi sitten kävelemään ja nyt vauhtia alkaa olla enemmän. Et vaan usko, miten paljon töitä sen eteen on tehty. Pojalla on kaksi kertaa viikossa fysioterapia ja lisäksi käydään uimassa ja touhuillaan kaikkea. Siksi poika on viimein edistynyt tähän pisteeseen. Olen vain tosi huolissani miten edistymisen käy, jos isä saa toivomansa viikko-viikko-systeemin.

Vierailija
8/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kukaan on mennyt tuollaisen luuserin kanssa lisääntymään.? Miksi ja miten?

Vierailija
9/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikki-ikäisen lapsen vaappuva kävelytyyli tai vaikeus juosta, hyppiä tai kulkea portaita voi viitata lihassairauteen, samoin kasvojen ilmeettömyys, honottava tai epäselvä puhe sekä puremis- ja nielemisvaikeudet.

Lihastaudit ovat yleensä eteneviä sairauksia

Eli ei todellakaan tarkoita etteikö lapsi kykene liikkumaan tai voi olla niin energinen että huonosti liikkuva aikuinen ei vaan hänen perässään pysy.

Pojalla ei ole lihassairautta vaan kromosomipoikkeama, johon lihasheikkous kuuluu.

ap

Vierailija
10/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sellaiset ystävälliset välit, että voisit sanoa, että haluat auttaa isän kodin siistimisessä.? Siihen siisteysasiaan voisi konkreettisesti vaikuttaa.

Vierailija
11/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sellaiset ystävälliset välit, että voisit sanoa, että haluat auttaa isän kodin siistimisessä.? Siihen siisteysasiaan voisi konkreettisesti vaikuttaa.

Olen yrittänyt, mutta isälle ei sitten lopulta käykään. Hän saa jollain tasolla asuntoa siivottua välillä, mutta yleensä seuraavalla viikolla tilanne on taas ihan sama.

Vierailija
12/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika tarvitsee isäänsä, mutta isä ei selvästi ole toimintakykyinen arjessa eikä välttämättä turvallinenkaan.

Jos poika on vilkas ja isä vahvasti liikuntarajoitteinen, niin silloin on kyllä turvallisempaa olla sisällä tabletilla kuin ottaa riski että poika säntää ulkona auton alle tai karkuun.

Isä tarvitsisi kyllä jotain tukitoimia.

Aivan tavallinenkin pieni lapsi voi sännätä ulkona auton alle tai karkuun. Kuitenkin pienten lasten kanssa ollaan ulkona vaikka kuinka. Mistähän johtuu? Kenties niistä lapsista pidetään kiinni tai muuten estetään karkaaminen?

Vierailija
13/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö sanomaan isälle huolesi? Voitteko keskustella aiheesta? Sitten sen keskustelun jälkeen pyydä itsellesi lastensuojelusta keskustelutukea tilanteen pohdintaan. Vanhemman oikeus lapseen on vahva, isälle voisi järjestyä jotain tukitoimia. Kuvaamasi kaltaisena ympäristö ei vaikuta sopivalta lapselle.

Voit toki myös soittaa nimettömänä lastensuojelun neuvontaan ja miettiä sitä kautta ensin mitä tässä voisi tehdä.

Vierailija
14/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En rupeisi siivoamaan, koska vaikuttaa siltä, että tässä on taustalla sellaisia ongelmia, jotka eivät sillä ratkea, että lapsen äiti rupeaa vielä isänkin kodin siivoamaan omansa lisäksi.

Vierailija
15/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan selvää ettei isä voi huolehtia lapsesta yksin. Hänen pitää huolehtia itselleen apua ja sinun pitää pyytää lastensuojelusta isän asunto ja tilanne tarkistamaan.

Ei tuossa kunnossa oleva ihminen pystyisi edes mielestäni normaalisti kehittyneestäkään 5-vuotiaasta huolehtimaan. Tuon ikäiset kun saattavat kaikenlaista tehdä jo pelkästään suutuksissaan. Eikä tuo asunto ole yhdellekään lapselle sopiva paikka viettää aikaa.

Sitäkin enemmän huolettaa isän arviokyky. Jos hän itse ajattelee sopivansa hoitamaan lasta nykyistä enemmän tuossa fyysisessä kunnossa ja pitää omaa asuntoa ihan sopivana paikkana olla hänelle, niin ei hänen arviokyky oikeasti todennäköisesti riitä tekemään lapselle turvallisia ratkaisuja arjessa. Eli jos ei ymmärrä omia rajoitteita niin ei välttämättä ymmärrä montaa muutakaan asiaa lapsen hoidon suhteen.

Vierailija
16/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan selvää ettei isä voi huolehtia lapsesta yksin. Hänen pitää huolehtia itselleen apua ja sinun pitää pyytää lastensuojelusta isän asunto ja tilanne tarkistamaan.

Ei tuossa kunnossa oleva ihminen pystyisi edes mielestäni normaalisti kehittyneestäkään 5-vuotiaasta huolehtimaan. Tuon ikäiset kun saattavat kaikenlaista tehdä jo pelkästään suutuksissaan. Eikä tuo asunto ole yhdellekään lapselle sopiva paikka viettää aikaa.

Sitäkin enemmän huolettaa isän arviokyky. Jos hän itse ajattelee sopivansa hoitamaan lasta nykyistä enemmän tuossa fyysisessä kunnossa ja pitää omaa asuntoa ihan sopivana paikkana olla hänelle, niin ei hänen arviokyky oikeasti todennäköisesti riitä tekemään lapselle turvallisia ratkaisuja arjessa. Eli jos ei ymmärrä omia rajoitteita niin ei välttämättä ymmärrä montaa muutakaan asiaa lapsen hoidon suhteen.

Ymmärtääköhän alapeukuttaja, mitä BMI 60 tarkoittaa.

Se tarkoittaa sitä, että 172cm pitkän paino on n. 180kg.

Ei todellakaan siinä kunnossa voi hoitaa ja vahtia sen ikäistä lasta, jota ei voisi jättää kotiin yksinään. Puhumattakaan erityistarpeisesta.

Vierailija
17/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsi saisi viikko viikko systeemilläkin ihan tarpeeksi liikuntaa, kun on sinun luonasi. Ja jos lapsi alkaisi olla boin paljon isällään, niin toki sitten olisi enemmän päiväkodissa.

Voiko tämä aloitus olla totta. Harvoin eronnut isä haluaa olla enemmän kehitysvammaisen lapsen kanssa. Useimmat pyrkii kokonaan irti vastuusta, jos on eronnut.

Lapsi on 1-vuotiaan tasolla eli erittäin työläs. Kaverillani oli veli, joka jäi vissiin tuolle tasolle. Kävelee, mutta tekee vaippaan eikä puhu.

Teininä kävin siellä kylässä ja aina ajattelin, miten sen vanhemmat jaksaa. Kiljui aina ja veteli nahkaisella vyöllä ympäriinsä. Esim kaatoi sokerikon. Äitinsä sanoi ihan tyynenä, että ohhoh tms.

Vierailija
18/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän alapeukuttaja, mitä BMI 60 tarkoittaa.

Se tarkoittaa sitä, että 172cm pitkän paino on n. 180kg.

Ei todellakaan siinä kunnossa voi hoitaa ja vahtia sen ikäistä lasta, jota ei voisi jättää kotiin yksinään. Puhumattakaan erityistarpeisesta.

Eihän tuo 180 nyt sentään mitään liikkumisongelmaa tuo. Varsinkaan miehelle.

Vierailija
19/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ruudun tuijotus parina päivänä viikossa  ei olisi minulle iso ongelma.  Niin paha siivo kotona että lattialta löytyy lääkkeitä ja ties mitä muuta vaarallista tavaraa olisi kyllä todella iiiiso ongelma. En suostuisi viikko-viikko systeemiin ennenkuin mies on saanut sen verran elämänhallintaa ja energiaa kasaan että talous pysyy kohtuullisen siistinä ja jaksaa tehdä lapsen kanssa muutakin kuin toljottaa ruutuja päivät pitkät.

Jos mies haluaa lähinnä viettää aikaa lapsen kanssa ruutujen edessä istuen, niin miksi ihmeessä  edes haluaa lapsen luokseen joka toinen viikko? Ettei tarvitsisi maksaa elareita? Jos kotona on lapsi, varsinkin erityislapsi, niin kyllä silloin pitää myös jaksaa tsempata ja tehdä niitä juttuja jotka ovat lapsen kehityksen kannalta tärkeitä. Kämppä ei voi olla sikolätti jatkuvasti ja ne lääkkeet ja kodin puhdistusaineet pidetään lukkojen takana, ei lattialla pyörimässä. Onko mies oikeasti valmis panostamaan enemmän, vai onko kaikki vaan suuria puheita ja epämääräisiä haaveita että kyllä kaikki sujuu ihan hyvin sitten itsestään?

Vierailija
20/35 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap teillä on seksi edes onnistunut, jos on noin paljon ylipainoa? Itsellänikin on ylipainoa, mutta BMI 60 on tosi paljon. Ja nähtiinkö ultrassa, että tulossa on vammainen lapsi?