Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö Vikingin Core-tex kengillä yli -10 asteen pakkasella

24.10.2006 |

Ostin lapselle Vikingin Coret nro 25 talveksi ja myöskin Kuomat ajatellen pakkasia. Nyt kuitenkin huomasin, että nämä Kuomat kyllä ovat hieman pienempää mallia kuin nuo coret vaikka sama koko on. Lisäksi näyttää, että tuo 25 koko menee nippa nappa koko talven. Ajattelinkin sitten myydä nuo Kuomat pois ja aloin miettimään, onko minulla järkeä hankkia isompia pakkaskenkiä lapselle? Meiltä löytyy kyllä 24 kokoiset Pionit ihan kaupassa käyntiä varten (ei sovi varmaan kunnolla paksu sukka). Pärjääkö siis Vikingeillä kunnon pakkasilla? Itse kun seisoskelen kyseiset kengät jalassa ulkona, varpaat on jäässä jo -1 asteessakin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v. pojalla goret jalassa kun mittari näytti 0-+1 ja varpaat olivat kylmät sisälle tullessa. Missä vika? Ekana päivänä oli vain yhdet sekoitesukat ja toisena kahdet. Luulin ostavani hyvät kengät ja näillä pärjättäisi koko talvi. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole vaan täytyy ostaa vielä nahkaiset kengät (Tepsut) tai sitten nuo Kuomat.

Vierailija
2/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kylmäjalkainen nyt 6v tyttö, ja kolmas talvi lähtee pelkkien Vikingien varassa...Eli meillä on tarettu ihan hyvin. Ja sitten kaikkien sukkaohjeiden vastaisesti alimmaisena on ollut ihan puuvillasukkikset ja päällä kunnon itsetehdyt (Nalle tai 7 veljestä) villasukat. Ja tyttö on tosiaan kylmäjalkainen ja kätinen, vaikka meillä on lattialämmitys niin varpaat aina viileät sisällä ilman villasukkia.

Uskoisin että syynä on enemmänkin kengän koko. Jos on liian sopiva, jalatkin ovat kylmät, näin on itsellänikin. Tai sitten muussa vaatetuksessa on puutteita. Nollakelillä lähtee käyttöön viimetalviset jotka mahtuu ihan vaan niiden sukkisten kanssa tai sitten Prismasta ostamani urheilusukat joissa paksumpi vähän villaa sisältävä pohja, silloin ei sukkiksia. Ehkä oikein ohueksi kulunut villasukka mahtuu myös. On ostettuna myös uudet joihin mahtuu kunnon villasukka sitten pakkasia varten.

Tosin lapsen jalka on ollut aika hidas kasvamaan, niin on tämä edellisen talven kierrätys onnistunut. Ja toisaalta meillä ei sitten ole karvakumppareita ollenkaan kun goret pitää kosteuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä talvena tytön jalat oli kylmät jo nollakelillä (ilman villasukkaa tosin), mutta sitten ostin kenkiin sellaiset villa-alumiinipohjalliset. Kengät muuttuivat heti lämpöisemmiksi ja villasukan kanssa meillä kengät toimivat hyvin. Kovalla pakkasella varpaat kyllä tuntuivat kerran viileiltä ja nyt sitten ostin 3-vuotiaalle varmuuden vuoksi Kuomat koville pakkasille. Aina kun ei tiedä meneekö se villasukka tarhassa varmasti sinne jalkaan... Ja ei tarvitse äidinkään sitten tarhapäivinä jännittää, että onhan tytöllä varmasti lämmin.

Jännä, että teillä Kuomat pienemmät, sillä meillä toisinpäin. Molemmat kokoa 27, mutta Vikingit aavistuksen naftimmat.

Vierailija
4/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuomat on nuo Crosser-malliset. Eli hyvin pitkälti mallia sama kuin Vikingit. Ne todellakin on pienemmät kuin nuo Vikingit. Tosin itse kun ostin omat Vikingit huomasin mallista riippuen koon vaihtelevan paljonkin. Harkinnassa on kyllä itselle kunnon Kuomat (kivoja värejä tullut mm. Anttilan nettikauppaan ja joku uus mallikin) vaikka ne perinteiset mallit ei minua ole oikein miellyttänyt.

Vierailija
5/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

erimallisilla Vikingin coreilla. Mä en oo ymmärtänyt tätä vallitsevaa ajatusta, että Kuomat ois jotenkin lämpöisemmät kengät. Mihin tää väite perustuu?

Nehän on ensinnäkin tekstiiliä, ei mitään kalvoa välissä. Tuuli menee läpi.

Mulla oli itsellä joskus hetken aikaa Hankiset tai Jalakset aikuisten jalkineet suunnilleen samaa tyyppiä ja ne oli kovilla pakkasilla kylmät, kun tekstiilikankaan läpi meni kylmä. Mulla on itsellä myös Vikingin coret ja ne on olleet lämpöiset kovillakin pakkasilla.

Mä en ymmärrä muutenkaan miksi pitäisi olla Kuomat. Jos on coret ja nahkakengät, miksei käytetä nahkakenkiä ulkoillessa pakkasilla? Paremmathan ne on jalassa kuin Kuomat. Miksi vain kaupassa käyntiin nahkakengät?

Pienten jalka kasvaa niin huimaa vauhtia, että yhden talven voi käyttää samoja kenkiä, miksi siis ostaa turhaan monet ja pitää hyvälestisiä kenkiä vain kaupunki/kauppa käynneillä? Ja pihalla ikäänkuin huonompina, kuitenkin enemmän käytössä Kuomia? Anteeksi, musta se kuulostaa hölmöltä.

Vierailija
6/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkämyyjä opasti, että goretex vaatii liikettä ollakseen lämmin. Ei siis sovellu hänen mukaansa seisoskeluun eikä lapselle, joka ei vielä liiku paljon. Omaa kokemusta ei vielä ole, koska viime talven pakkaset mentiin villavuoritepsuilla.

Vierailija
7/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pionit ovat kokoa 24 ja ne ovat kyllä hieman pienemmät kuin nuo goret. Tuntuu vain, että niihin ei oikein villasukka sovi kunnolla. Siksi käyttö on ajateltu vain kauppareissuihin. Minustakin nuo goret kyllä ovat paksun tuntuiset verrattuna noihin Kuoma Crossereihin. Onhan näissä goreissakin paksu ja lämmin vuori. Luulen, että itselläni jalkojen kylmeneminen johtuu juurikin joko liian napakoista kengistä tai tuosta seisoskelusta. Mua palelee siis aina ulkoilun jälkeen ja olenkin päättänyt hankkia pilkkihaalarin kovemmille pakkasille (noh, ehken kuitenkaan ilkeisi laittaa päälle ulos sitä).

Vierailija
8/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kaikissa talvivaateketjuissa puhutaan just tuosta -10 pakkasasteen rajasta ottaa ne Kuomat käyttöön :-). Meillä yli kymmenen astetta on pääsääntöisesti koko ajan talvella.

Vierailija
9/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime talvena kaksosilla (tuolloin vajaat 2v) koko talven pääasiassa Vikingin Goret käytössä. Muutaman kerran oli jalat kylmät. En yleensä itse edes laittanut villasukkia, ihan normaalit sukat/sukkikset oli. Päiväkodissa työnsivät aina villasukat, olivat jopa jotain varasukkia laittaneet, kun en ollut itse laittanut villasukkia mukaan. Monesti tuolloin villasukan kanssa oli kylmät jalat, vaikkei pakkastakaan ollut paljoa. Minusta nuo olivat niin kapeat kengät, ettei niihin oikein kunnon villasukka edes mahtunut ja lopputalvesta jalka oli kasvanut sen verran, ettei se villasukka oikein enää sopinut. Toisina kenkinä oli Pionin Muumit, niitä pidettiin sitten kovilla pakkasilla, tosin ne ostinkin vasta joulun jälkeen alesta.

Tälle talvelle on tytölle Vikingin goret ja pojalle Eccon goret, katsotaan, miten noilla pärjätään. Yritetään sinnitellä taas joulun jälkeisiin alennusmyynteihin noilla ja viime vuoden Muumeilla, sitten ostan uudet nahkakengät. Kuomia meillä ei ole eikä tule, vaikka kuinka olisivat lämpimät (naapuri vannoo Kuomien nimeen, en nähnyt lapsella viime talvena kertaakaan goreja, vaikka tiesin heillä semmoiset olevan..). Neuvolalääkärin kanssa oli puhetta noista Kuomista ja hän oli sitä mieltä, ettei niitä kannata ostaa. Etenkin, jos yhtään näyttää siltä, että jalan asento ei ole paras mahdollinen. Eksyin vähän aiheesta, mutta kuitenkin.. =)