Miten te lestadiolaiset pidätte lapsenne kurissa?
Tunnen paljon lestadiolaisia perheitä ja oon tätä usein ihmetellyt että miten teidän lapset on kaikki järestäin niin hyvin käyttäytyviä ja rauhallisia? Miten te sen teette?
Ite voisin kuvitella, että niin monen lapsen kanssa meno olis meillä aivan mahdotonta...:)
Kommentit (30)
Lestadiolaislapset käyttäytyvät keskimäärin muita paremmin. Luulen kyseessä olevan sen, että opetetaan kunnioittamaan auktoriteetteja ja isossa perheessä oppii ottamaan muut huomioon.
Se, mikä joskus harmittaa, on lestadiolaisten haluttomuus kannustaa tyttöjä opiskelemaan, vaikka lestadiolaistytöt pärjäävät peruskoulussa usein hyvin. Joskus myös vanhin tytär joutuu käyttämään aikaansa pienempien sisarusten hoitamiseen koulun sijaan, tosin tätä näkee nykyään yhä vähemmän.
T: opettaja, ei itse lestadiolainen
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaislapset käyttäytyvät keskimäärin muita paremmin. Luulen kyseessä olevan sen, että opetetaan kunnioittamaan auktoriteetteja ja isossa perheessä oppii ottamaan muut huomioon.
Se, mikä joskus harmittaa, on lestadiolaisten haluttomuus kannustaa tyttöjä opiskelemaan, vaikka lestadiolaistytöt pärjäävät peruskoulussa usein hyvin. Joskus myös vanhin tytär joutuu käyttämään aikaansa pienempien sisarusten hoitamiseen koulun sijaan, tosin tätä näkee nykyään yhä vähemmän.
En oikein allekirjoita tuota opiskeluväitettä. Olen lestadiolaisessa kodissa kasvanut kahden opettajan lapsi ja kyllä meitä kannustettiin opiskelemaan. Äiti kövi koko lapsuuteni töissä äitiyslomia lukuunottamatta. Sanoi että kannattaa ensin olla ammatti ennen kuin perustaa perheen. Kaikilla tädeistäni on tutkinto. Sukuun kuuluu jopa lestadiolainen naistohtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täällä taas jaksetaan morkata tiettyä ryhmää :(
Samanlailla lestadiolaiset haluavat huolehtia lapsistaan kuin muutkin vanhemmat. Poikkeuksia tietenkin on, mutta on niitä "tavis"perheissäkin. Tuollainen ikävä yleistäminen ei ole mukavaa meille lapsista huolehtiville. Me lestadiolaiset olemme monet joutuneet jo lapsesta asti kantamaan kakkoskansalaisen leimaa otsassa ja ehkä siksi yritämme enemmänkin kuin parhaamme, ettei kellekään "tavikselle" tule mitään sanomista lastemme käytöksestä ja kasvatuksesta. Meitähän kun vielä seurataan suurennuslasin kanssa.
Terv. lestadiolaisäitiJumala suuttuu kun selailet internettiä.
Eiköhän Jumala suutu enemmän kun häntä käytetään kiusaamisvälineenä? :D
Eivät pidä! Ihan yleistä, että koulussa luokan häirikkö on lestaperheestä.
Uhkailemalla, pelottelemalla, kiristämällä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät pidä! Ihan yleistä, että koulussa luokan häirikkö on lestaperheestä.
Jännä. Ei ollut koskaan minun luokalla ja Oulussa kävin kouluni.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei uhkailtu, peloteltu ja kiristetty. Toki eri perheissä on eri kasvatus.
T. lestadiolaisten lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei uhkailtu, peloteltu ja kiristetty. Toki eri perheissä on eri kasvatus.
T. lestadiolaisten lapsi
Mitä lestislapsi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni on juuri päinvastainen. En ole opettaja, mutta peruskoulussa töissä, ja tapaan lapsia päivittäisessä työssäni. Asun alueella, jossa huomattava osuus väestöstä kuuluu lestadiolaiseen lahkoon. Nämä lapset ovat enimmäkseen itsekkäitä sekä ilkeitä ja suorastaan julmia muita lapsia kohtaan. Myös meille ei lestadiolaisille aikuisille ollaan ylimielisiä ja nenäkkäitä. Haukutaan homoja, vammaisia ja lihavia isoon ääneen, kiusataan eläimiä ja vanhuksia. Jokin aika sitten muutama näistä lessulapsista jäi kiinni varastamisesta. Erään kiinnijääneen lapsen isovanhempi oli sitä mieltä, että hyvä kun jäivät kiinni. Perusteluja en oikein ymmärtänyt. Lapsi ei katunut, eikä tämä isovanhempikaan ajatellut, että varastaminen olisi ollut väärin varkauden kohteeksi joutunutta kohtaan. Hänen mielestään pahinta asiassa oli se, että lapsi olisi joutunut elämään asian kanssa loppuelämänsä jos ei olisi jäänyt kiinni...kun asian tunnustaa ja pyytää anteeksi kokouksessa vapautuu synnistä. Ei siis tarvitse pyytää anteeksi uhrilta. Tämä on asia, jota en oikein ymmärrä. Ennen täänne muuttamistani kuvittelin, että uskovaiset ovat mukavia, muut ihmiset huomioonottavia ja ystävällisiä. En enää. Poikkeuksia tietenkin on, varmasti täälläkin, ei vain vielä ole sattunut kohdalle.
Jumala suuttuu kun selailet internettiä.