Miten eroon valtavasta ahdistuksesta talven laskujen osalta?
Tiedän ettemme selviä yli 1000e sähkölämmityskuluista. Teen kahta työtä ja olen jo nyt aivan poikki mutta peruselämiseen ne rahat menee. Pari teiniä ja velkaa talosta, ei ole järkeä edes muuttaa kun jää vaan tappiolle. On aivan toivoton olo, ja tuntuu että kaikki menee pieleen. Tein ahdistus-testin ja ahdistus oli kova. Tuskin olen ainoa. Miten tästä selviää?
Kommentit (47)
Luuletteko, että ensi talvi on ainoa toukka talvi. Mihin se sähkön hinta tästä enää laskisi? Ei vuodessa pykätä uusia voimalaitoksia pystyyn ja Venäjän kanssa ollaan varmasti riidoissa vielä vuoden päästäkin.
Olen tosi pahoillani puolestasi AP! Tosi moni painii tällä hetkellä samojen asioiden kanssa, vaikka samassa veneessä oleminen muiden kanssa ei tietenkään käytännössä tuo omaan tilanteeseen helpotusta. Talveen on vielä aikaa, joten vielä on mahdollista koittaa kerryttää puskuria kaikin mahdollisin keinoin: edullisen ruoan tekeminen (myös valmiiksi pakkaseen jos mahdollista - tällöin jonkun tulevan viikon ruokabudjetti voi olla pienempi, kun jotain löytyy jo valmiina), säästäminen sähkössä, autoilussa (esim kauppareissuja tms asiointia niputtamalla ja vähentämällä) ja vedessä (ei vain lyhyemmät suihkut vaan myös pienempi vedenpaine, tällä säästyy vettä huomattavasti) jo nyt jne. Lasten kanssa voi myös yhdessä koittaa miettiä säästökeinoja, tietyn ikäisille lapsille tällainen voi olla jopa hauskalta tuntuva haaste. Toki lapsia tulee varjella ahdistukselta. Jos mahdollista, hankkikaa talveksi makuupussit joissa voitte nukkua lämpimästi, tämäkin voi olla ainakin pienille lapsille hauskaakin! Hyödyntäkää takkaa lämmityksen lisäksi ruokien tekemiseen. Alkuun jotkin säästötoimet voivat lannistaa mieltä, mutta niillä on usein myös taipumus jäädä tavaksi, joka sujuukin sitten luonnostaan.
Koita aina välillä myös irtautua tietoisesti ahdistavista ajatuksista. Pitäkää kiinni myös joistakin "huvituksista" - esim telkkarista pitää voida katsoa viikoittainen lempiohjelmansa ilman syyllisyyttä sen päällä pitämisestä. Täällä on annettu hyviä vinkkejä myös esim läheisiin tukeutumisesta, jos se vain suinkin on mahdollista. Talvi ei vielä ole täällä eikä toisaalta myöskään kestä loputtomiin, toivon sinulle hurjasti valoisaa mieltä ja voimia!
Voisiko nuoret hankkia rahaa esim. koirien ulkoiluttajina, lastenvahteina. mainosten jakajina? Vaatteet kirpputorilta. Netflixit ym. pois.
Meillä oli viime vuonna lasku enimmillään reilu 200€. Tulevana talvena sitten 1000€. Käyn jo suihkussa kerran viikkoon, pyykkikone päällä max kolme ohjelmaa viikossa, apk max kolme kertaa viikossa. Miten näistä säästää? Käytännössä säästää voi siirtymällä raakaruokaan, säilyttämällä pakasteet ulkona ja peseytymällä enää kahdesti kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nuoret hankkia rahaa esim. koirien ulkoiluttajina, lastenvahteina. mainosten jakajina? Vaatteet kirpputorilta. Netflixit ym. pois.
Mietihän kuitenkin toisen kerran ennenkuin suosittelet tuota mainosten jakohommaa kenellekään .
Olen sitä nimittäin 3 vuotta itse joutunut tekemään, että tiedän kyllä mitä se on ja ketä ja mitä tahoa se vain hyödyttää.
Mielestäni tuo oli nimittäin aivan ylivoimaisesti ja todellakin se kaikkein huonoin noista ehdotuksistasi-KENELLEKÄÄN!
Paljonko sähkölasku on ollut tähän asti? Onko 1000 e yhden kuukauden lasku vai pitemmän ajanjakson?
Tätä oon kans syvästi ihmetellyt, että kukaan ei valtiovallassa kanna huolta miten keskituloiset pärjää. Me ollaan kuitenkin yhteiskunnan selkäranka joka pyörittää koko pakkaa. Kun keskituloiset ei enää pärjää niin yhteiskunta sakkaa pahasti. Oikeasti rikkaita on Suomessa häviävän vähän, he eivät pelasta mm. palvelusektoria kun keskituloisilla ei ole enää rahaa. Sitten alkaa yt:t rytinällä ja työttömiä on kuin 90-luvun lamassa..