Ihmiset, jotka itsepalvelukassoilla jättävät kuitit ja korit sijoilleen ja itsepalveluravintoloissa tarjottimet pöytiin - miksi jättää omat sotkut muille?
Esim. Jossain Ikean ruokalassa 5 euron ruokailu on halpa siksi että siinä palvellaan itse itseä eikä siihen hintaan saa pöytiin tarjoilua.
Tai pikaruokaravintoloissa euron hampurilaisen ostaessa ei maksa siitä että voi sotkea sielun kyllyydestä.
Mikä saa ajattelemaan, että joku muu korjaa jäljet?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään kaikki, niin tulee lisää työpaikkoja. Niin oli ennen, tarjoilijat ja
siivoojat ne hoiti. Nyt joudumme itse tekemään ja työttömiä on vaikka kuinka paljon.Voi mä nauroin tälle!Luuleeko joku että nykyaikana palkattaisi lisää työntekijöitä siivoamaan pöytiä?Se on kuule se minimihenkilökunta joka joutuu ne tiskit keräämään.
Toiset elävät vielä lapsenuskossa. Kierre jatkuu sillä että töihinsä väsyvät pienipalkkaiset jäävät kotiin, koska työ on kiireessä ihan puhdasta paskaa. Ja sitten ihmetellään työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se pöytien siivous ym revitään niiden muutamien pikkupalkkaisten selkänahoista. Pöytien siivoamista sun muuta ei ole työvuoron tehoihin laskettu ja jos sitä joutuu tekemään niin se on jostain muusta pois. Luultavasti tauoista tai siitä että pääsee lähtemään kotiin silloin kun vuoro loppuu. Lisäksi saavat ilmeisesti haukut siitä kun ovat laiskoja ja hitaita kun eivät ehdi taululle tai kotiin ajoissa.
Sen sijaan en ymmärrä että jos joku tieten tahtoen menee itsepalvelu kassaan eikä sitten kuitenkaan viitsi siivota jälkiään. Voi mennä siihen kassaan jossa ei myyjä laittaa sen kuitin roskiin.
Olin joskus kahvilassa töissä. Joku nainen ennen tilausta pyysi että menen siivoamaan tietyn pöydän kun siinä hänestä oli likaa. Menin siivoamaan ja ahkera kun olen ja halusin aikaa säästää turhalta edestakaisin menemiseltä niin siivosin siinä samalla kaikki pöydät astoista ja pyyhin ne.
Harmi ettei se jaksanut sitten kai odottaa kun oli lähtenyt siinä vaiheessa kun olin valmis.
Valitettavasti kaikkea ei voi saada.
Mitä tulee työttömiin niin itse enää ikinä tule menemään asiakaspalveluammattiin. Ketjussa näkee syyn.
Jos kaikki siirtyy itsepalveluun niin samalla häviää työpaikkoja. Sen takia jätän toisinaan tarjottimen kahvilan pöydälle.
Olen myös maksanut kalliit kahvila tarjoilut. Siihen hintaan oletan että tarjotin kerätään pöydältä.
Kyse ei ole laiskuudesta tai epäsiisteydestä.
Ravintola-alalla voi olla aikamoinen kiire noissa pienimpien palkkojen ja hintojen paikoissa. Pikaruokapaikat yms.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki siirtyy itsepalveluun niin samalla häviää työpaikkoja. Sen takia jätän toisinaan tarjottimen kahvilan pöydälle.
Olen myös maksanut kalliit kahvila tarjoilut. Siihen hintaan oletan että tarjotin kerätään pöydältä.
Muille se näkyy laiskuutena ja epäsiisteytenä. Sille kahvilan työntekijälle se näkyy kiireenä ja mahdollisen tauon viemisenä.
Kyllä siellä itsepalvelukassoilla aina notkuu niitä joutomiehiä ja -naisia, tehköön nyt edes jotain palkkansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Perustelusi ei kestä tarkastelua kun ravintola-alalla on työntekijäpula. Paikkoja kyllä on.
Joten ei se tarjottimen jättäminen sinulta ole muuta kuin laiskuutta ja epäsiistiä.
Vierailija kirjoitti:
siivoojat ne hoiti. Nyt joudumme itse tekemään ja työttömiä on vaikka kuinka paljon.
Ja hinnat nousee..
Muutaman kerran ollut kahvilassa jossa oletuksena on itsepalvelu kun samaan aikaan tiskin takana 2-3 nuorta likkaa selaa nettiä ja pyörittelee silmiään. No en todellakaan ole itse palauttanut astioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siivoojat ne hoiti. Nyt joudumme itse tekemään ja työttömiä on vaikka kuinka paljon.Ja hinnat nousee..
Jos ei ole varaa voi syödä/juoda kotona tai järsiä eväitä.
Jos kahvikuppi maksaa vaikka 5 euroa niin oletan palvelua.
Sen sijaan vaikka hese tai ikean ravintola niin totta kai viedään omat roskat ja astiat pois.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran ollut kahvilassa jossa oletuksena on itsepalvelu kun samaan aikaan tiskin takana 2-3 nuorta likkaa selaa nettiä ja pyörittelee silmiään. No en todellakaan ole itse palauttanut astioita
Miksi menit sinne jos et osaa käyttäytyä? Kai jatkossa nyt ymmärrät olla menemättä kun astoiden vieminen on sinulle vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kahvikuppi maksaa vaikka 5 euroa niin oletan palvelua.
Sen sijaan vaikka hese tai ikean ravintola niin totta kai viedään omat roskat ja astiat pois.
Älä oleta. Kysy ennen kuin ostat sen kahvin.
Ainakin ne tehokkaasti siirtää käytöksen lapsillensakin. Tänään juuri tuli yhdeltä alakoululaiselta vastaus "tehän ootte töissä täällä" kun sanoin, että kerää itse lattialle heitetyn, revityn karkkipussinsa. Kirjastossa tämä siis, ja meillä on toistaiseksi juuri tästä syystä sääntö että lasten alueella ei syödä yhtään mitään. Revitään, sotketaan, heitetään, uhitellaan, haistatellaan. Niin, siitähän meille maksetaan... eiku.
Kyllä noissa pikaruokailoissa nuorilla muutenkin iso työmäärä ilman sotkevia aikuisia.
Naiiveja ihmisiä riittää näköjään.Just tollaisille nauretaan-tulee itsepalvelupaikkaan ja kehtaa jättää astiat pöytään ja vielä tukee työllisyyttä!Se paikan ehkä ainoa työntekijä joutuu ne sinun sotkut keräämään.kaikkien muiden hommien lisäksi!