onko rv 4+4 haittaa lapselle, jos poltti tupakkaa?
Eli siis olen raskaana, ja sain sen juuri tietää. Nyt en polta enää yhtään (vakaa päätös), mutta juuri eilen tuli poltettua.
Onko tuo polttamiseni voinut vaikuttaa alkioon?
terveisin,
tupakoimaton odottaja alkaen eilisestä
Kommentit (9)
Onhan niitä tutkimuksia, joissa todettu, että äitien kannattaisi lopettaa tupakointi jo ennen raskaaksi tuloa, sama juttu koskee muuten myös isiä (tupakoinnilla on todettu olevan vaikutusta myös siittiöihin).
Mutta noita juttuja on turha miettiä liian vakavasti siinä vaiheessa, kun huomaa olevansa raskaana. Pääasia, että ei enään sen jälkeen polta.
Menneisyyttä et pysty muuttamaan, mutta se, millainen tulevaisuus on, siihen pystyt.
Ja eikun tsemppiä tupakoimattomuuteen, tiedän, että ei ole alku helppoa, mutta voin omasta kokemuksesta vakuuttaa, että kyllä kannattaa.
lapsen verenkierto yhtyy äidin verenkiertoon vasta vkolla 6, eli lapsesi tavallaan elää erillään ekat 6viikkoa. Sitten se mitä sinä nautit menee myös lapsesi verenkiertoon.
Hyvä motivaatio on olla polttamatta kun ajattelee sitä hetkeä kun lapselle pitää kertoa että äiti poltti raskausaikana ja siitä johtuen sinulla kultapieni on XXXvaiva/sairaus. Se piti itseni kaidalla tiellä, ja se että ei ole tupakoivien läheisyydessä.
jaa, olen minäkin hyväksynyt vieroitusoireet. en polta, enkä juo. sen sijaan sosiaaliseen fobiaan suuret lääkeannokset. lapsi on toivottu ja jeesustelijat voivat hypätä järveen.
edelliseen viestiin:
jos joku välittää syntymättömien lasten terveydestä, hänkö on jeesustelija? no, siinä tapauksessa olen mielelläni jeesustelija.
ja tahtoisin huomauttaa, että lääkärin sinulle syystä ja todelliseen tarpeeseen määräämät lääkkeet ovat aivan eri asia kuin itseään ja lastaan tieten tahtoen myrkyttävävien tupakat. tähän päivään mennessä en ole kuullut, että joku olisi alkanut polttaa lääkärin määräyksestä...
Jokainen pystyy lopettamaan tupakoinnin jos vain haluaa. Jo nyt olet oman kertomasi mukaan hyväksynyt sen, että pikkuisellasi on vierrotusoireita? Voiko sellainen olla oikein? Etkö todellakaan halua tarjota lapsellesi parhaita mahdollisia lähtökohtia elämään? Mieti sitä, kun seuraavan kerran sytytät tupakan.
mutta uskon että olemme lapsemme kanssa yhtä ekasta raskaus päivästä lähtien ja en usko tuohon et voit tehdä mitä vaan 6 ekaa viikkoo ja alkuvaiheen raskaudessa on suuri riski saada kesken meno mut ei minun pikkuiseni oo olut moksiskaan tupakoinnista, olen vähentänyt mut en pystynyt lopettaa, yritin kyl mut työ vei voiton.
Enään pari päivää ja lapseni on sylissä ja edelleen painotan et terve vahva yksilö sielt tulee vaik tupakoinkin ^^
Mut nyt minua huolestuttaa se et kun pikkunen on aikoja sit tottunut tupakointiin (ja jos en oo mennyt moneen tuntiin tupakalle, on pikkunen aloittanut kunnon mesoomisen et mitä tää meinaa tupakalle ja heti eikä rauhoitu kun vasta käyn tupakalla) et entäs nyt kun hän syntyy??? Voisin hyvin vierottaa hänet tupakasta jos imetän hänet ennen tupakointia jolloin äidin maidossa ei oo nikotiinia mut minkälaiset raivarit pikkunen siin vaihees saa ku pistän hänet heti tupakan kieltoon, vai pitäisköhän se lopettaa pikku hiljaa niin että maidossa on pieni määrä nikotiinia ja siten totuttaa lapsen tupakattomaan lapsuuteen.
Noilla viikoilla ei ole edes istukka kehittynyt ja äidillä ja sikiöllä ei ole yhteinen verenkierto. Joten huoli pois!
Lontoomami:
lapsen verenkierto yhtyy äidin verenkiertoon vasta vkolla 6, eli lapsesi tavallaan elää erillään ekat 6viikkoa. Sitten se mitä sinä nautit menee myös lapsesi verenkiertoon.
Pitääkö tämä varmasti paikkansa? Ainakin mulle olisi iloinen uutinen, tupakointi loppui kyllä kuin seinään kun sain tietää olevani raskaana, mutta tuli täysin yllätysraskaus ja röyhyttelin aina 6:nnelle viikolle.
Kyselen vain siksi, kun esim. olen lukenut FAE-lapsista sellaista, että nimenomaan alkuraskauden aikana, kun sikiön tärkeimmät elimet kehittyvät (eli viikot 2-8), nautittu alkoholi on aiheuttanut FAEn. Jos sikiö ei edes kiinnity äidin verenkiertoon ennen viikkoa 6, ei kai sitten ennen viikkoa 6 nautitulla alkoholillakaan pitäisi olla merkitystä???
Kannatan ehdottomasti tukasta ja alkoholista luopumista raskauden aikana. Odotusiaka on niin lyhyt ja ilo suuri, kun haluaa saada terveen lapsen.
Elämää on kyllä edessä vielä sen jälkeenkin, kun on saanut lapsen jo aikuiseksi, ehtii tupakoida ja hoitaa tseään ihan riittävästi.
Lapsi kasvaa ja aikuinen viisastuu, niin se yhteispeli menee.Vierailija: