Muita polyesterin vihaajia?
Taas oli ihan kiva paita, mutta se oli puoliksi polyesteriä. Muovivaatetta en osta!
Kommentit (49)
Täällä. Talvella kylmä materiaali ja kesällä taas kuuma.
Inhottava materiaali. Joissain maissa laittavat sitä lakanoihinkin. Esim. Britanniassa asuessa nk. easy care-lakanat olivat tosi yleisiä. Niissä on vähintään 50% polyesteria. Oli ihan kuin nukkuisi johonkin muovikääreeseen kääriytyneenä. Tosi hiostavaa. 😖
Vierailija kirjoitti:
Mites, softshell vaatteet, fleece, akryyli ym. Pitäisikö niihinkin kiinnittää huomiota.
Kerran mainostettiin muovipulloista tehtyä vaatetta. Ap
Minulla ei ole ainuttakaan muovikippoa. Ei muovivaatteita. Kauppakassit ompelin, samoin hedelmäpussit. Yritän minimoida mahdollisimman vähiin.
Ihonmyötäiset tiukat vaatteet ei varmasti hengitäkään kun ei jää yhtään ilmatilaa vaatteen ja ihon väliin. Vähän väljempi koko on materiaalista riippumatta mukavampi ja ilmavampi. Sileä ja liukas polyester tms. tekokuitu tuntuu miellyttävämmältä kuin karkea teräspuuvillapaita joka raapii ihon vereslihalle...
Joo, vihaan. Nykyään katson hyvin tarkkaan materiaalit. Joskus Nanso myi puuvillamodaalivaatteita, nyt niitä helkkarin viskoosisia. Olen yrittänyt lapsellekin opettaa, että välttää näitä ihme tekokuituja.
Isävainaalla oli polyesterikauluspaitoja, ne olivat kamalia, helteellä kuumia ja pakkasella kylmiä. Mutta minulla on mikrokuitukalsareita, nekin ovat polyesteria, mutta pehmeitä ja ihanan lämpimiä. Eivät kaikki polyesterikankaat ole samanlaisia.
Polyesteri on puuvillavaatteessa siksi todella huono ettei se kestä 60 pesua. Jos on hikiliikuntaan tarkoitettu vaate niin älä koskaan osta polyesterisekoitusta.
Pointti oli että puuvillan hyvä puoli on että sen voi pestä 60 ja 90. Polyesteri tuhoaa tämän edun. Esim petivaatteissa todella huono juuri siksi.
Vierailija kirjoitti:
Polyesteri on puuvillavaatteessa siksi todella huono ettei se kestä 60 pesua. Jos on hikiliikuntaan tarkoitettu vaate niin älä koskaan osta polyesterisekoitusta.
Aivan, osta ennemmin 100 % polyesteria. Hiki lähtee vaatteesta alhaisemmassakin lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Partioaitasta ostettu vaellukseen tarkoitettu mekko, jota käytän hellemekkona. Se on ihan paras, kevyt, vilpoisa, kuivuu nopeasti. Materiaalina ihan 100 % polyesteri
Mulla myös. Ostin sen jotain 7 - 8 vuotta sitten eikä näy käytön jälkiä. Ihanan vilpoisa, vaikka on polyesteriä.
En ole aikoihin ostanut uutena kuin alusvaatteita ja sukkia. Ostan lähinnä vintagea juurikin sen vuoksi, että nykyään kaikki on tekokuitua. Vältän siis myös polyesteria ja muita tekokuituja vaatteissa ja kodin tekstiileissä. En pidä ollenkaan siitä, miltä ne tuntuu iholla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ainuttakaan muovikippoa. Ei muovivaatteita. Kauppakassit ompelin, samoin hedelmäpussit. Yritän minimoida mahdollisimman vähiin.
Olen miettinyt miten jätehuolto toimii kerrostaloissa niillä, jotka käyttävät kestokasseja. Kääritäänkö roskat sanomalehteen vai ostetaanko erikseen paperikasseja? Vai tuleeko roskaa niin vähän, että ne voi viedä irrallaan?
Kyllä se harmittaa, kun suurin osa kauniista ja muodikkaista kohtuuhintaisista vaatteista on polyesteriä. Voisin ostaa kalliimpiakin vaatteita, jos niitä olisi, mutta tusinakaupat täynnä halpoja polyesterrättejä. Ei kiitoa. Nettikaupoissa on jos monenmoista, mutta niissä harmi on kun ei voi sovittaa. Tietenkin voi tilata ja sitten palauttaa, mutta en jaksa alkaa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta muovihan nimenomaan kestää, ja tekokuidut kuten polyesteri ylipäätään keksittiin siksi, että sekoittamalla niitä heikommin kestäviin luonnonkuituihin saatiin kestävämpiä vaatteita.
Hassua tässä on se, että samalla saatiin ohennettua kankaat läpinäkyväksi ja ne kestävät lyhyemmän aikaa kuin ennen.
Retrovaatteista on hengissä suurin osa käytössä olleista siinä kun nykyvaate saattaa kestää pari pesua. Pl vaate, joka rötvääntyy kuukaudessa sellaiseksi ettei sitä kehtaa käyttää, esim akryylineuleet.
En osta iholle meneviä vaatteita jotka on tehty muovista. Inhoan sitä tunnetta kun koskee muoviseen vaatteeseen vaikka kirpparilla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vihaan. Nykyään katson hyvin tarkkaan materiaalit. Joskus Nanso myi puuvillamodaalivaatteita, nyt niitä helkkarin viskoosisia. Olen yrittänyt lapsellekin opettaa, että välttää näitä ihme tekokuituja.
Tekokuituja on monenlaisia. Esimerkiksi viskoosi on kasvipohjainen tekokuitu, ei siis muovia. Samaten tencel (eli lyoselli) on kasvipohjainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon sellaisia urheiluvaatteita, jotka on tehty 100 % polyesteristä. Ohjeessa sanotaan, että pese 40 asteessa, mutta se ei riitä hajujen poistamiseksi. Olen pessyt kymmeniä kertoja niitä urheiluvaatteita 60 asteessa, eivätkä ne ole menneet miksikään. Hyvin ovat kestäneet eivätkä haise.
Et ole ainut! Ärsyttää kun pitää tunkea sitä (muovia) ihan joka ikiseen tuotteeseen! Olen tehnyt sen päätöksen jo aikaa sitten, etten osallistu tähän saastuttamiseen maksamalla sille joka sitä saatetta levittää (valmistaja).
Toinen yhtä paha jollei pahempi on palmu, mutta se onkin jo eri keskustelun aihe..