Google ei suostu poistamaan tietoa hakemastani työpaikasta
Työskentelen virkatyössä. Hain erästä virkaa ja en tullut valituksi. Virkaan valittiin jo työpaikassa valmiiksi tuttu ihminen, joka siirtyi tuohon virkaan työpaikan sisältö toisesta virasta. Tämä jo itsessään oli yksi ärsytyksen aihe, kun virka oli pedattu tutulle hakijalle, mutta lakisääteisesti virka oli pakko laittaa julkiseen hakuun. Haku oli "turha" ja en haluaisi, että netissä on helposti löydettävissä tieto, että olen hakenut tuota virkaa (en ollut kertonut nykyisessä työpaikassa, että etsin uutta työtä). Olen pyytänyt tuota työpaikkaa poistamaan sivultaan tuon vanhan päätöksen, mutta he eivät ole siihen suostuneet. Eivät päivitä nettisivujaan muutenkaan kovin ahkerasti ja sivuilla roikkuu todella monta vuotta vanhoja päätöksiä/uutisia.
Googlen hakutuloksissa tulee nimeäni "Maija Meikäläinen" googlatessa heti linkki tuohon päätökseen, jossa kerrotaan tuota virkaa hakeneista. Yritin saada tuon hakutuloksen poistettua, mutta Google kieltäytyi poistamasta hakutulosta, koska kyse on viranhausta ja ihmisillä on oikeus saada asiasta tietoa. Ymmärtäisin tämän perusteen, jos hakemani työ olisi ollut joku iso/näkyvä virka, tyyliin kunnanjohtaja, mutta kyse oli ihan tavallisesta työpaikasta, tyyliin opettajan virka. On mielestäni älytöntä, että nyt netissä roikkuu vuosia tieto siitä, että olen hakenut jotain työpaikkaa ja en ole tullut siihen valituksi. En haluaisi tuon tiedon olevan näkyvillä, että se ei hankaloittaisi tulevaisuudessa työpaikan saamista "Miksi olet hakenut virkaa Oulusta, kun nyt haet virkaa meiltä Lappeenrannasta ja kerrot asuvasi Vantaalla?"
Eiköhän kaiken kukkuraksi nykyinen esimieheni ottanut yhteyttä ja ihmetellyt, miksi olen hakenut muualta töitä. Tieto oli siis kiirinyt hänenkin korviinsa.
Onko muilla ollut vastaavaa ja miten asian kanssa lopulta kävi?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Virantäytöt ovat tosiaan hallintopäätöksinä julkisia, mikä on tärkeää paitsi siksi, että asianosaiset itse voivat varmistua siitä, ettei virantäytössä laittomasti suosita tai syrjitä ketään, myös siksi että ulkopuoliset voivat varmistua tästä. Mikään ei tietenkään pakota julkaisemaan näitä tietoja netissä, mutta pyydettäessä niiden on joka tapauksessa oltava kenen tahansa saatavilla.
Tajuan, että tieto hakijoista on julkista. Musta on kuitenkin aivan eri asia julkaista tieto pysyvästi netissä kuin se, että tiedon kaikista hakijoista saisi soittamalla tai käymällä paikan päällä ja katsomalla paperisesta listasta. Kuinka moni muussa kuin virkatyössä oleva tykkäisi, jos tieto työnhausta julkaistaisiin netissä?
Aika tylyä, miten tuo oikeus julkaista ajaa yksityisyydensuojan ohi. Mitähän ihmiset tuumaisi, jos kaikissa töissä olisi noin avoin julkaisupolitiikka? Vaikea myös kuvitella, että kaikilta saisi julkaista tarkat tiedot työntekijän työpisteistä, puhelinnumerot ja sähköpostit.
Virkanilkit ovat lähes erottamattomia. Kestäkää se pieni hinta, että virkojen haku on julkista.
Minusta noissa nettijulkaisuissa pitäisi olla joku maksimiaika, kauanko tieto saa olla netissä. Esim. puolen vuoden jälkeen poistettaisiin tieto.
Mitenhän GDPR suhtautuu tähän?RTE oikeus pitäisi olla?(Right to Erase).Kysypä siltä joka julkaisi?
Vierailija kirjoitti:
Minusta noissa nettijulkaisuissa pitäisi olla joku maksimiaika, kauanko tieto saa olla netissä. Esim. puolen vuoden jälkeen poistettaisiin tieto.
Päätös katoaa netistä muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän GDPR suhtautuu tähän?RTE oikeus pitäisi olla?(Right to Erase).Kysypä siltä joka julkaisi?
Ei toimi, koska kuntien päätökset ovat lainmukaan julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranhaku on julkista tietoa. Ei tuolle oikein mitään voi.
P.S. Työpaikkaa hakevien googlaaminen ei ole laillista. Vain niitä tietoja hakijasta saa käyttää, joita hän on itse viranhaussa kertonut tai mitkä selviävät virallisista asiakirjoista.
Mikä laki kieltää googlaamasta työnhakijasta tietoja? Kerrotko sen lain nimen?
Tärkeimmät rekrytoinnissa huomioitavat tietosuojasäädökset ovat työelämän tietosuojalaki (759/2004), EU:n yleinen tietosuoja-asetus eli GDPR (EU 2016/679) ja tietosuojalaki (1050/2018). Yksityisyyden suojasta säädellään Suomessa myös perustuslaissa (731/1999), jonka 10 :n mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu.
GDPR-asetus toi voimaan tullessaan vuonna 2018 aiempaa tietosuojasääntelyä täsmällisempiä velvoitteita työnantajalle ja oikeuksia työnhakijalle. Pääpiirteissään sääntely kuitenkin vastaa jo aiemmin voimassaollutta. Työnhakijalla on oikeus paitsi antaa suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn myös tietää, mitä tietoja hänestä kerätään ja miksi, miten ja kuinka pitkään tietoja säilytetään, mihin tietoja käytetään ja kenellä on pääsy kyseisiin tietoihin. Lisäksi hakijalla on oikeus kerättyjen tietojen korjaamiseen, keräyssuostumuksen peruuttamiseen ja kerättyjen tietojen poistamiseen.
Tiedot kerätään ensisijaisesti hakijalta itseltään. Jos työnantaja kerää tietoja muista lähteistä, on hakijalta saatava tähän erillinen kirjallinen suostumus ja hakijalle on kerrottava ko. tietojen keräämisestä. Esimerkiksi hakijaa koskevien tietojen etsiminen hakukoneen avulla ei lähtökohtaisesti täytä tietosuojasääntelyn kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.S. Työpaikkaa hakevien googlaaminen ei ole laillista. Vain niitä tietoja hakijasta saa käyttää, joita hän on itse viranhaussa kertonut tai mitkä selviävät virallisista asiakirjoista.
Ne ovat kyllä julkista tietoa, muttei nettimateriaalia.
julkaistaanko sairaanhoitajien nimet sairaalan sivuilla, lääkäreiden, poliisin jne? Ei julkaista, eikä edes sairaanhoitajien, lääköreiden tai poliisien virkapäätöksiäkään. Miksi opettajien?
Meillä on monta muutakin julkista virkaa, mutta eipä näistä tietoja näy liiemmin laitosten sivuillakan eikä päätöksiä palkkauksesta. Sen sijaan näyttää olevan kummallinen valinta, että opettajien tiedot saavat olla netissä. En min- ainakaan Hyks:n sivuilta löydä henkilökuntaluetteloa, kuka tekee siellä mitäkin
Monella alalla virat on muutettu työsuhteisiksi jo vuosia sitten. Esim. sairaanhoitajilla ei nykyään ole virkoja, eikä kaikilla lääkäreilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse vastata työhaastattelussa kysymyksiin, jotka eivät ole lain silmissä ok. Kieltäydyt vain vastaamasta.
Ja varmasti valitaan kun kieltäytyy 😂 tässähän se ristiriita, ei saisi kysyä ja heikoilla jos kieltäytyy vastaamasta "laittomaan" kysymykseen.
Jossain annettiin neuvo että saa huoleti valehdella "laittomaan" kysymykseen.
Mä aloin nauhoittaa kaikki haastattelut sen jälkeen, kun sattui omalle kohdalle aivan asiaton haastattelu. Harvassa haastattelussa ei ole kysytty laittomia kysymyksiä ja mulla on suunnitelmissa tehdä niistä jonkinlainen kooste jossain vaiheessa.
Oletko saanut montakin työpaikkaa joiden haastattelun aluksi olet asettanut puhelimesi mielenosoituksellisesti pöydälle ja ilmoittanut että sinä nauhoitat tämän haastattelun?
Mikä laki kieltää googlaamasta työnhakijasta tietoja? Kerrotko sen lain nimen?