Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minimiäitiyspäiväraha

24.10.2006 |

Paljonko on miniäitiyspäiväraha? Onko se enemmän kuin amk opintotuki? Kuinka helppoa tuota on saada nousemaan tulojen perusteella kun olen tehnyt töitä vain kesällä kolme kuukautta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimiäitiyspvraha on 15.20¿.

Äitiyspvraha määräytyy joko a) vahvistettujen verotulojen mukaan (eli v2007-> vuoden 2005 tulojen mukaan) tai b) puolen vuoden tulojen mukaan JUURI ennen äitiyslomalle jäämistä.

KELA:n sivuilta löytyy myös laskuri, jolla voi laskea äitiyspvrahan suuruuden.

AIHA

Vierailija
2/9 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäiväraha lasketaan ensisijaisten tulojen mukaan ja opintotuki on ensisijainen vaikka palkkatulot olisivatkin korkeammat. Mä opiskelin ja nostin opintotukea ja lisäksi kävin töissä ja sain parempaa palkkaa kun opintotuki silti töitä ei katsottu lainkaan vaan minimille jäin.

Kyllä se minimi ä-raha on hieman korkempi mutta huom silloin ei ole lainatuloja enkä mä ainakaan saa asumiseen tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asumiseen saa tukea, mutta siirtyy opintotuen asumislisän piiristä yleisen asumistuen piiriin, jolloin tuen suuruuteen vaikuttaa mm. asunnon koko, ikä sekä puolison tulot. Nämähän ei vaikuta jos saa opintotuen asumislisä.

Opiskelevat vanhemmat on jonkinlainen väliinputoajaryhmä tässä asumisen tukemisessa, se on Kelallakin ollut pitkään tiedossa mutta tilannetta ei ole korjattu. Eli opintotuen asumislisähän on maksimissaan noin 200 euroa per nenä riippumatta mistään mitään. Niinpä minä ja opiskeleva mies saataisiin nyt 400 euroa kuussa asumiseen tukea. Kuitenkin esikoisen synnyttyä siirryimme siis yleisen asumistuen piiriin, ja vaikka meitä oli kahden aikuisen lisäksi se yksi lapsi niin saamme noin 300 euroa samaan asuntoon...

Eli todellinen epäkohta. Nyt meille syntyy toinen lapsi, mutta mies on jo siirtynyt työelämään eikä vielä tiedetä tuleeko enää asumistukea lainkaan. (Jos ei tule, niin aika tiukille muuten menee että kannattaako tuo työnteko teoriassa lainkaan, kun kotihoidontukikin laski 100 euroa kuussa sen takia ja palkasta menee hitsin isot verot! Toki mies silti töissä käy, mutta ottaahan se päähän jos " työn hinta" on jotain 100-200 euroa kuussa verrattuna opiskeluun.)

Coe rv 40+2

Vierailija
4/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä sanoa että kuukaudessa tuo minimiäitiyspvraha on siis noin 380 euroa ennen veroja, ellen ihan väärin muista (toi 15,20 euroa on päivässä ja päiviä on Kelan mukaan kuusi viikossa, pyhät luetaan pois).

Eli on se noin kaksinkertainen yleiseen opintotukeen verrattuna, lisäksi tietysti tulee lapsilisä, onkohan se 100 eur/kk.

Coe

Vierailija
5/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs minimi sen 15,20e arkipäivältä. Minulta kyllä huomioitiin työtulot, vaikka olin opiskelija ja nostin opintotukea niiltä kuukausilta kun olin töissä. Mutta kun äitiysrahaa alkaa saamaan ja jos on saanut korotettua minimi äitiysrahaa 6kk työtuloilla, ei voi samalla nostaa opintotukea ja korotettua äitiysrahaa. Eli, joko minimi äitiysraha+opintotuki TAI korotettu äitiysraha. Kannattaa mennä Kelaan puhumaan asioista, asiat selvenee paremmin ja kertovat sinulle parhaasta vaihtoehdosta.

Monimutkasia ja inhottavia asioita kyllä ovat...

Vierailija
6/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuo raha tulee myös vuoden 2005 tulojen perusteella. Tuolloin opiskelijana nostin opintotukea 8 kk ja töissä olin kesällä 4 kk. Noilla työtuloilla on mahdollista nostaa äitiyspäivärahaa, mutta tulojen tulisi olla ihan reippaanlaiset. Itse laskeskelin tuolla kelan sivuilla, että tuon vuoden tuloilla äitiyspäivärahani taisi olla tyyliin kaksikymmentä senttiä päivässä enemmän kuin minimi. Eli ei paljon ole työnteolla merkitystä...

Itse en ole asumistukea saanutkaan, sillä asumme (miehen) omistusasunnossa, eli sikäli käteen jää ihan kivasti enemmän kuin normaalina opiskelijana. Enemmänkin toki kelpaisi ;D

Vierailija
7/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi olla mahdollista että sulla huomioitiin työtulot vaikka nostit opintotukea? Olen taistelut asiasta Kelan kanssa ja he sanovat että vain ensisijainen tulonlähde huomioidaan! Monet itkut on itketty sen takia sillä minä menin töihin kun raskauduin jotta selviäisimme taloudellisesti niin että ä-raha nousisi! Laskin että emme pärjää jos saan vain minirahan ja tässä sitä nyt ollaan minimillä ja velkaa niin p***leesti kun ei se ä-raha noussutkaan sillai miten luulin.

Jos kohdallani on todella tehty moka niin vaadin ehdottomasti että tilanne selvitetään uudelleen joten voisitko akk83 hieman kertoa tilanteestasi lisää.

Mulla siis äitiysraha laskettiin marraskuu 2005- toukokuu 2006 ajalta ja poika synty kesäkuussa 2006. Kävin töissä syyskuusta 2005 lähtien ja samalla opiskelin ja nostin opintotukea. Ja ä-raha siis laskettiin vain opintotuen perusteella. Siihen muka lailliset perusteet! Oletko varma että palkkasi otettiin laskuihin mukaan? Hmmm....

Sitten tosta opintotuesta ylkipäätään: Ei se ainakaan mulla ole kaksin kertainen tuo minimi ä-raha. Miten sellasen laskit? (anteeksi en muista nimimerkkiä!) Mulla jäi opintotuesta käteen 230e/kk ja nyt jää mini ä-rahaa 304e/kk. Tossa opintotuessa ei oo siis mukana mitään lisiä eikä lainaa.

Meillä mies töissä joten asumistukea ei tule, mutta hänellä paljon velkaa jota ei huomioida! Et miinuksella mennään!

Soffu

Vierailija
8/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, muistin opintotuen suuruuden väärin, muistin että opintorahan osuus on noin 160 euroa mutta se onkin 260 euroa. Tuohon 160 euroon nähden äitiyspvraha olisi ollut siis kaksinkertainen. Aika tarkkaan 1,5-kertainen se on tuohon oikeaan summaan nähden.

Coe

Vierailija
9/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo minimiäitiyspäiväraha ja opintotuki yhdessä tekee ihan mukavan summan. Yritän meinaan opiskella tuon äippäloman yhteydessä etänä niin paljon kuin pystyn. On sen verran väljä lukkari että se voisi onnistua, kunhan vaan opintoja kertyy sitten kuukaudelle riittävästi.