Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsitelläänkö teillä koulun vanheimpainkokouksessa joulunäytelmän roolijakoa?

Vierailija
24.10.2006 |

Meillä poika olisi halunnut olla yksi itämaan tietäjistä, mutta opettaja olisi sijoittanut hänet johonkin tallin aasin rooliin. Poika ei tykkää tästä tietenkään yhtään. Onko mielestänne asiallista ottaa kokouksessa uudestaan esille nämä roolien jaot?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka koulussa oli vain 170 oppilasta, niin aika paljon ois sekin ollu, jos kaikilla jotaa näyttämistä joulujuhlassa. Jokaisella luokalla oli jokin juttu ja jotkut oli mukana. Olin ns. hikipinko, mutta joulujuhlassa olin esittämässä kolmena vuonna peruskoulussa, kahdesti ala-asteella ja kerran yläasteella: olin sanaa julistava enkeli, soitin nokkahuilulla Finlandia-hymniä ja olin Maria.

Teatterissakin olin kouluaikoina. Jos lastas teatteri kiinnostaa, voi olla helpompi saada näyttämöosuuksia ihan kaupunginteatterista.

Vierailija
22/22 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne joilla on oikeasti lahjoja (jotkuthan nauttivat esiintymisestä ja ovat kuin luotuja lavalle, toisille se taas on painajaismaista...)

saisivat parhaat (=isoimmat) roolit ja muut pienempiä rooleja tai toimisivat taustalla.

Sillä joku ujompi joka ei lavalle uskalla, voi huolehtia lavastuksesta/esiripusta/valoista tmv. Muuten kannatan sellaista, että pääroolit jaetaan niille jotka niihin parhaiten sopeutuvat, ja muiden kesken tasa-arvoisesti, aina vaihdellen esim. kevät- ja joulujuhlissa esiintyjiä. (eli vuorotellen osa pienemmissä rooleissa ja osa ilman puhe osaa aasina/joulukuusena tmv.)

Sillä koulujen tulee tukea lahjakkuutta myös näytelmissä...! Jos verrataan vaikka ketä valitaan koulujen välisiin urheilussa tmv. niin kaikki eivät kisoihin pääse, vain ne jotka ovat parhaimmat koulusta. Ja kenenkään lapsen vanhemmat tuskin ovat vaatimassa, että heidän kullan nuppunsa on päästävä heittämään keihästä tai hyppäämään pituutta, jos lapsella ei ole tippaakaan lahjoja em. lajeihin, vaikka into löytyisi kuinka.

Kaikki vain eivät ole hyviä kaikessa...!!! Tosi asia joka kannattaa opettaa lapsellekkin. Toki pitää tukea lasta eikä latistaa tämän itsetuntoa...! Mutta miksi opettaja valitsisi päärooliin esim. sen hiljaisen, ujon tytön jonka ääni ei edes luokassa kanna opettajan pöydälle asti, ellei tämä istu eturivissä... Mutta toisaalta jos tämä lapsi on esim. taitava maalaamaan, voi hänelle antaa lavasteiden tekemisen tehtäväksi, ja näin hän saa olla näytelmässä mukana!:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän