Tarvitseeko puolisolle kertoa omasta bi-seksuaalisuudesta?
Yhdessä ollaan oltu 15 vuotta. Minä olen tiennyt murrosiässä lähtien, että pidän seksuaalisesti myös naisista, mutta en ole sitä koskaan kenellekään kertonut. Kotonamme vallitsi hyvin konservatiiviset arvot ja koin aina, että olen jotenkin vääränlainen, jopa paha, kun kehtasin ajatella jotain sellaista samasta sukupuolesta. Rukoilin, että nämä ajatukset lähtisivät pois. Eivät lähteneet...
Mieheni kanssa olen ollut jo pitkään ja tämä on ainoa salaisuus, jota en ole hänelle kertonut. Pelkään reaktiota. Tarvitseekohan edes kertoa, ehkä koskaan? Satuttaisinko ehkä kertomisella miestäni? Tai satutanko itseäni, jos kannan salaisuuden hautaan?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että "biseksuaaleista" ja "panseksuaaleista" lähes kaikki päätyvät parisuhteeseen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa. Liekö vain erikoisuudentavoittelua kertoa olevansa muuta kuin hetero, vaikka on heterosuhteessa.
Suurin osa ihmisistä on heteroita, joten sellainen on helpompi löytää kumppaniksi. Näin yksinkertaista.
Miksi pitäisi kertoa? Asian kuuleminen saattaa aiheuttaa kuulijassa ahdistusta ja saattaa jopa tuntea itsensä jollaina tapaa petetyksiksi. Pitäisin omana tietona. Jos asia sua kovasti vaivaa niin voithan puhua siitä esimerkiksi yhtenä fantasianasi. Ymmärrätkö eron?
Jos kyse on siitä, että tunnet vetoa omaan sukupuoleen ja haluat lähteä kokeilemaan vaihtoehtoista elämäntapaa niin silloin on reilumpaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi se ja sama tuo biseksuaalisuus, mutta loukkaantuisin syvästi siitä, että asiaa on pimitetty 15 vuotta. Vaikuttaa siltä, ettet luota puolisoosi.
Sitä tässä mietinkin, että onkohan parempi pimittää asia jatkossakin kuin 15 vuoden jälkeen kertoa. Mies voi nimittäin loukkaantua siitä, etten ole kertonut jo kauan sitten. Ap
Kertoisin jos asia tulee jotenkin luontevasti esille. Eihän sinun tarvitse kertoa että olet tiennyt sen aina ja tietoisesti pimittänyt, nämä asiathan eivät ole välttämättä mitenkään stabiileja. Ehkä tässä asiassa näkyy ero meidän taustassa: olen kasvanut suvaitsevaisessa ympäristössä ja minä en pidä tuommoista mitenkään varsinaisesti isona asiana, mitä väliä sillä on kun nyt seurustelee kuitenkin sen miehen kanssa ja on uskollinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi se ja sama tuo biseksuaalisuus, mutta loukkaantuisin syvästi siitä, että asiaa on pimitetty 15 vuotta. Vaikuttaa siltä, ettet luota puolisoosi.
Sitä tässä mietinkin, että onkohan parempi pimittää asia jatkossakin kuin 15 vuoden jälkeen kertoa. Mies voi nimittäin loukkaantua siitä, etten ole kertonut jo kauan sitten. Ap
Mietipä jos asia tulee miehen tietoon muuta kautta kuin sinulta. Sitten se vasta loukkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kertoa? Asian kuuleminen saattaa aiheuttaa kuulijassa ahdistusta ja saattaa jopa tuntea itsensä jollaina tapaa petetyksiksi. Pitäisin omana tietona. Jos asia sua kovasti vaivaa niin voithan puhua siitä esimerkiksi yhtenä fantasianasi. Ymmärrätkö eron?
Jos kyse on siitä, että tunnet vetoa omaan sukupuoleen ja haluat lähteä kokeilemaan vaihtoehtoista elämäntapaa niin silloin on reilumpaa erota.
Joo siis just näin, en ainakaan kertoisi sanoilla "olen biseksuaali". Vaan jos haluaa kertoa niin sitä kautta että pitää myös omaa sukupuolta haluttavana, tai että on miettinyt millaista se olisi (kuitenkaan haluamatta tosiasiassa kokeilla koska ei halua pettää). Luulen ap, että tuollaiset ajatukset on paljon yleisempiä kuin me tiedetäänkään, koska suurin osa kuitenkin päätyy heterosuhteeseen ja ne ajatukset jää vain sinne ajatuksen tasolle.
Jos ap kertoisi miehelleen nyt, niin sitten mies olisi tietoinen siitä että kumppaninsa haluaa ja haaveilee sellaisesta mitä mies ei voi koskaan hänelle tarjota. Onko se hyvä vai huono asia tietää ennalta, ennen kuin asia on eskaloitunut toteutusvaiheeseen, riippuu miehen persoonasta itsestään. Todennäköisesti salattu ominaisuus on vaikuttanut suhteeseen koko ajan, mutta ei ainakaan mies eikä ehkä ap itsekään ole sen vaikutusta täysin tiedostanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap kertoisi miehelleen nyt, niin sitten mies olisi tietoinen siitä että kumppaninsa haluaa ja haaveilee sellaisesta mitä mies ei voi koskaan hänelle tarjota. Onko se hyvä vai huono asia tietää ennalta, ennen kuin asia on eskaloitunut toteutusvaiheeseen, riippuu miehen persoonasta itsestään. Todennäköisesti salattu ominaisuus on vaikuttanut suhteeseen koko ajan, mutta ei ainakaan mies eikä ehkä ap itsekään ole sen vaikutusta täysin tiedostanut.
Mitä helkkaria nyt taas? Entä jos tykkää isosta vehkeestä ja puolisolla ei ole? Salattu ominaisuus jos ei kerro?
Mitä helkkaria nyt taas? Entä jos tykkää isosta vehkeestä ja puolisolla ei ole? Salattu ominaisuus jos ei kerro?[/quote]
Ontuva rinnastus, koska vehje löytyy molemmilta joka tapauksessa. Sukupuolten ero on kuitenkin merkittävämpi, vaikka tällä palstalla sitä on rinnastettu joskus esim. hiusten värin merkitykseen. Not.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että "biseksuaaleista" ja "panseksuaaleista" lähes kaikki päätyvät parisuhteeseen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa. Liekö vain erikoisuudentavoittelua kertoa olevansa muuta kuin hetero, vaikka on heterosuhteessa.
Kyllä kyllä ja seksi naisen kanssa on vain hupia...
Miksi haluaisit olla yhdessä sellaisen miehen kanssa joka tuomitsee biseksuaalisuuden ja samalla sinut? Jos mies ei tätä hyväksy sinua sellaisena kuin olet niin parempi ilman tuollaista miestä. Jos on kunnon mies niin aivan varmasti ymmärtää. Toki tuo, että et ole aiemmin kertonut sitä voi tuntua miehestä pahalta, mutta kun asia ilmiselvästi painaa sinua niin kerro ihmeessä.
Miksi pitäisi kertoa? miksi ihmeessä olisit sillä tavoin ns.tilivelvollinen? Jotkin asiat on ihan ok pitää yksityisinä. Sinun ajatuksesi ovat vain ja ainoastaan sinun, jaat niistä vain sen mitä itse haluat.
Tutustu Samuen Jyringin tarinaan (herkkämiesblogi). Ei hänkään rohjennut heti avautua, vaan vasta muutaman vuoden jälkeen vaimolleen bi-seksuaalisuudestaan, joskin vaimo oli tuon jo arvannut. Kaikilla ei ole ymmärtävää puolisoa.
Ei ole pakko avautua. Se toki on osa sinua, mutta ei ole valitsemasi elämäntapa, koska olet valinnut puolisosi. Kukaanhan ei voi tietää, miten lähipiiri reagoi tämän kaltaisista avautumisista. Joku voi kokea tulevansa huijatuksi.
Mun mielestä sitä ei tarvitse kertoa jos ei halua.
Eihän sillä ole oikeastaan mitään merkitystä minkään asian kannalta.
Mitä suotta kertomaan, jos kerran miehenkin kanssa voi panna.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sun oma olettamuksesi.
Jos pariskunta sattuu olemaan samaa sukupuolta niin oletatko silloinkin että molemmat ovat homoja/lesboja?
Olin minäkin parisuhteessa 17 vuotta miehen kanssa. Ei se silti minusta heteroa tee. Erottiin ihan muista syistä kuin seksuaalisen suuntautumiseni vuoksi.
Voi toki olla että bi ihmiset pariutuvat enimmäkseen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa, mutta mitä sitten?
Mulla oli joskus nuorempana seksisuhde "homon" kanssa. Hän ei siis muuttunut homoksi olemalla miehen kanssa parisuhteessa eikä myöskään heteroksi harrastaessaan naisen kanssa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
No täällä yksi naisen kanssa seurusteleva pan, moi. Ehkei ole vaan tarvetta huudella näistä jutuista niin ei just sun korviin kantaudu? Kato kun näissä just ei ole mitään erikoista mitä tavoitella, tässä just ollaan tyttiksen kans maalattu ja puunattu meidän mökkiä koko viikko niin kuin satatuhatta muutakin suomalaista paria on tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkkaria nyt taas? Entä jos tykkää isosta vehkeestä ja puolisolla ei ole? Salattu ominaisuus jos ei kerro?
Ontuva rinnastus, koska vehje löytyy molemmilta joka tapauksessa. Sukupuolten ero on kuitenkin merkittävämpi, vaikka tällä palstalla sitä on rinnastettu joskus esim. hiusten värin merkitykseen. Not.
Pikupili on sama asia kuin ei lainkaan verrattuna isoon vehkeeseen.
Itsekään en ole kertonut miehelleni olevani hetero.N43