Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilaan psyykkinen vointi huolestuttaa...

Vierailija
15.08.2022 |

Olen siis yksityinen soitonopettaja, ja mulla on käynyt sama oppilas ihan pikkutytöstä asti tunneilla. On nyt siis lukiolainen. Minua huolestuttaa, koska motivaatio soiton harjoitteluun on aina ollut hyvä, mutta viime lukuvuonna soittoläksyt eivät edistyneet juuri ollenkaan. Nyt kun näin tytön pitkästä aikaa, huomasin että hän on laihtunut huomattavasti. Aina ollut normaalipainoisen näköinen, mutta nyt aivan todella laiha. Asiahan ei mulle mitenkään kuulu, tiedän. Silti olen huolissani tytöstä. Mitä jos on pahojakin ongelmia eikä ole avun piirissä? En tiedä mitä asian kanssa pitäisi tehdä. Varmaan tökeröä ottaa asia puheeksi, mutta mitä jos olisinkin se ainoa ja ensimmäinen aikuinen, joka huomaa tilanteen ja puuttuu siihen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin myös saatat olla se ainut aikuinen, joka osoittaa välittämistä puuttumalla.

Kiusaaminen ym. voi olla raakaa lukioiässä.

Vierailija
2/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nah

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet lasun, sen voi tehdä nimettömänä, sun velvollisuus puuttua asiaan, mutta ei kuulu työhösi kysellä terveydestä.

Vierailija
4/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä mitä kuuluu

Vierailija
5/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kuulostaa tutulta, tietämässäni tapauksessa oli masennus, ahdistus ja syömishäiriö. Jos olette aiemminkin joskus jutelleet muutakin kuin soittoon liittyviä asioita, voit varovasti kysellä vointiaan ja osoittaa tukea. Esim. voit kysyä motivoisiko häntä soittaa välillä jotain erilaista, onko soittotunnit liian usein ja pitäisikö hieman höllätä tms. Jos tilanne on paha ja oppilas jo syvällä sairauden syövereissä, iloa ei välttämättä tunne mistään eikä jaksa treenata. Silloin tauko ja toipumiseen keskittyminen on usein paikallaan. Jos tunnit on järjestetty vanhemman kautta, yksi vaihtoehto on lähestyä heitä ja ilmaista huolesi.

Tämä on vaikea paikka, et voi olla täysin mitään tekemättä, mutta oppilaasta riippuu millainen lähestyminen toimii.

Vierailija
6/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet lasun, sen voi tehdä nimettömänä, sun velvollisuus puuttua asiaan, mutta ei kuulu työhösi kysellä terveydestä.

Eli tunteettomasti vaan joku virallinen ilmoitus, josta ei todennäköisesti seuraa käytännössä yhtään mitään?

Vierailija
7/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset välit sinulla on häneen?

Vierailija
8/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisella on terveystarkastus, ryhmänohjaajan kanssa keskustelu yms. En lähtisi kyselemään suoraan, ennemmin yrittäisin tehdä tytön olon soittotunneilla mukavaksi. Puhukaa ihan kaikesta muustakin kuin soittamisesta.

Sinänsä motivaatio voi mennä muutenkin tuossa iässä. Oma tytär kyllästyi täysin 16-vuotiaana ja lopetti tunnit.

Vierailija
9/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tunteettomasti vaan joku virallinen ilmoitus, josta ei todennäköisesti seuraa käytännössä yhtään mitään?

Voi olla että vanhemmat eivät edes ajattele että lapsella olisi ongelmia. Lapsen tehtävä ei ole hakea apua itselleen, vaan aikuisten. Tietysti on mahdollista puhua lapsen vanhemmille. Mutta lasu on sellainen minkä hyvin voi tehdä jos tuntuu vaikealta puhua hyvin yksityisistä asioista, varsinkin kun soiton opettajalla ei ole mitään mielenterveys alan koulutusta voi tämäkin herättää keskustelua onko hän oikea arvioimaan lapsen vointia.

Lasu varmasti vaatisi esim kouluterveyden puuttumista asiaan, ei seurauksena todellakaan aina ole lastensuojelun asiakkuus.

Vierailija
10/10 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin oppilaan äidille (hän on alaikäinen?) ja sanoisin, että voi olla, että soitan nyt turhaan, mutta haluaisin kertoa huolen. Itse olisin äitinä kiitollinen tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi