Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että kaikilla on ollut pullantuoksuinen mummo maalla

Vierailija
15.08.2022 |

Minun isäni oli iltatähti ja mummo asui meillä. Mieleen jäi vain kiukkuinen mummo, joka luona sai käydä mutta luvalla. Katsoi kyllä perään kun oltiin ulkona, mutta kuri oli tiukka. Äidinäiti oli duunari, joka asui kaupungissa pienessä kaksiossa lähiössä. Olin kerran kesällä kutsuttuna serkun kanssa pari viikkoa. Mieleen jäi vain pohjaanpalanut ruoka ja se, että oli vähän tylsää. En suostunut koskaan lähtemään toista kertaa - kuten ei kukaan tainnut, ei veljeni eikä serkut. Nuorinta serkkua ei edes laitettu. Ukkejani ei ollut elossa syntyessäni.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mummo, joka makasi sängyssä liikuntakyvyttömänä ja näki harhoja. Äitini hoiti häntä kotona loppuun asti. Olin kuusivuotias mummon kuollessa, joten kovin selviä muistikuvia minulla ei hänestä ole, tosin minulle on kerrottu että hän piti minusta ja kutsui minua "mummon kultalinnuksi".

Toinen mummo taas oli B-mielisairaalassa koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan, häntä en tavannut kuin kaksi tai kolme kertaa. Kumpikaan mummo ei tietenkään leiponut pullaa tai tehnyt muutakaan mummoille tyypillistä. Vaihtaisitko mummoja, ap?

Vierailija
2/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mummo, joka makasi sängyssä liikuntakyvyttömänä ja näki harhoja. Äitini hoiti häntä kotona loppuun asti. Olin kuusivuotias mummon kuollessa, joten kovin selviä muistikuvia minulla ei hänestä ole, tosin minulle on kerrottu että hän piti minusta ja kutsui minua "mummon kultalinnuksi".

Toinen mummo taas oli B-mielisairaalassa koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan, häntä en tavannut kuin kaksi tai kolme kertaa. Kumpikaan mummo ei tietenkään leiponut pullaa tai tehnyt muutakaan mummoille tyypillistä. Vaihtaisitko mummoja, ap?

Olen pahoillani puolestasi, mutta jos koskaan ikinä saan onnen olla isoäitinä niin tuo mummun kultalintu tulee kyllä käyttöön. Suloinen nimitys. Minua olivat aikoinaan sairaalassa kutsuneet vauvana isojen sinisten silmien vuoksi " sinilinnuksi"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mummo kaupungissa. Se oli kivaa ja jännää, koska itse asuin lapsuuteni maaseudulla.

Vierailija
4/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan. Meillä oli pullantuoksuisia mummoja kaupungissa. Tai siis toinen oli enemmän pullan ja pikkuleivän tuoksuinen, toinen sitten kaurasämpylöiden ja lettujen tuoksuinen. 

Vierailija
5/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ainakaan ollut vaikka mummola maalla olikin. Mutta mummon naapurissa asui mummon pikkuserkku tai vastaava sukulainen ja hän sitten oli justiinsa tuollainen pullantuoksuinen ja mukava ihminen.

Vierailija
6/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pullantuoksuinen mummo maalla! Hän tuoksui myös karjalanpiirakoille ja joulutortuille. 

Mutta toinen mummoni oli hieno helsinkiläisrouva, jolla oli vaaleansininen permanentti ja joka osti wienerleipiä Stockan Herkusta. Molempi parempi.  :)

Vierailija
7/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pullantuoksuinen mummo maalla! Hän tuoksui myös karjalanpiirakoille ja joulutortuille. 

Mutta toinen mummoni oli hieno helsinkiläisrouva, jolla oli vaaleansininen permanentti ja joka osti wienerleipiä Stockan Herkusta. Molempi parempi.  :)

Tässä on hieno kattaus kyllä mummoja. Ihania. AP, elämässä toisilla ei ole edes jalkoja, tää menee vaan niin tämä setti täällä maailmassa.

Vierailija
8/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli just sellainen, mummojen mummo, pullantuoksuinen, syli lämmin, ahkera työläinen.

Omilla lapsillani on juopot isovanhemmat. Kyllä, vanhempani. Viinalta haisevat, epävakaat hölmöt. Isänsä vanhemmat, no ne oli sellaiset rivarissa asuvat vanhukset. Ihan mukavia, mutta melko yksinkertaisia mieleltään. Mutta pidin heistä ja lapsetkin vieraili mielellään. Pappa oli hassu ja mumma teki hyvää ruokaa. Aina sitä samaa, mutta niiin hyvää. Pappa on kuollut ja mumma asuu muistisairaana palvelutalossa. Ei ole hirveästi tullut käytyä, kun on kaukana ja lasten isästä erosin.

Vierailija
9/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kouluiässä hämmästyneeni todella kun yhdellä luokkakaverilla oli mummola kerrostalossa. Minulla ja kaikilla muilla tutuilla oli "kirjoistakin tutut" maaseutumummolat.

Yritin sitten miettiä mitä sellaisessa kaupunkimummolassa tehdään. Kun minä menin mummolaan, leikin kissanpentujen kanssa, ruokien kanoja ja lampaita, keräsin marjoja, hiihdin ja laskin mäkeä, kesäisin tehtiin myös uintiretkiä mummolan rantaan, eväskorissa oli pannukakkuja ja vadelmamehua.

Vierailija
10/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo tuoksui röökiltä. Hän oli sellainen pienikokoinen, mutta ai juma mikä luonne. Pikku Myy potenssiin 10. Mummolla oli kova ääni ja käkättävä nauru, ja jossain vaiheessa lapsuutta/nuoruutta hävetti kulkea hänen kanssaan. Ehkä hänellä oli adhd. Mutta sitkeä oli. Omiaan puolusti ja meille lapsenlapsille opetti oikeudenmukaisuutta ja reiluutta, ajan tavan mukaan myös tukkapöllyllä jos hänen mielestä käyttäydyttiin hölmösti. Ja tottahan me pennut välillä niin tehtiinkin. Kokonaisuutena kuitenkin, mummo oli mahtava persoona. Ei opettanut pullaa paistamaan, mutta halkoja osaan hakata, moottorisahan korjata, oljyt vaihtaa autosta jne. Ja niin... kääriä sätkän ja polttaa tupakkaa myös. Sen opin mummolta.

Vierailija
11/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 1900-luvun alussa syntynyt kaupunkilaismummini osti tarjottavat lähileipomosta. Hänen avunsa olivat muualla kuin hellan ääressä, sitä taitoa muilta lainkaan väheksymättä.

Vierailija
12/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli juoppo. Ja toinen mummo itsekäs uhriutuja.

Juoppo mummo teki kyllä hyvää pullaa. Toinen ei osaa edes ruokaa laittaa.

Vierailija
13/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitä pullantuoksua joskus jos mummi vei kahvilaan, pienessä kaksiossaan kalliossa (siis Helsingissä) en muista että olisi koskaan leiponut. Esikaupunkilähiöstä oli kiva käydä mummin luona kaupungissa vaikka siihen aikaan karhupuisto oli aika pelottava

Vierailija
14/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli dullantuoksuinen mummo maalta

Vierailija
15/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pullantuoksuinen mummo oli kaupungissa, ja ikävä ihminen, mutta ei mulle, kun tykkäsi musta.

Vierailija
16/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kummatkin mummot asui kaupungissa lähiössä kun synnyin. Kummatkin ovat maalta kotoisin, joten saatiin viettää kotiseuduillaan maalla kesiä. Kumpikaan ei juurikaan leivo pullia. Toinen ei pysty enää laittamaan ruokaakaan. Hyviä muistoja sekä maalta että kaupungista.

Vierailija
17/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista pullas ite tai laita närttiukkos paistaa

Vierailija
18/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten muista pullia. Ehkä niitä on siellä maalla.

Lettuja, mustikkapiirakkaa, omenapiirakkaa, karjalanpiirakkaa, jäätelöä...

Vierailija
19/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli varamummo jonkin aikaa, joka työnsi viineriä ja keksiä, mehua. Valitettavasti hänen pappa poltti tupakkaa sisällä.

Vierailija
20/33 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaupunkilaismummo. Isoisälläni oli yritys ja mummokin sen kautta koko ajan töissä. Pullaa oli aina, mutta ei itse leivottua. Rakkautta hän osoitti antamalla rahaa. Mummolla oli aika kärkkäitä mielipiteitä siitä, miltä lapsen tulee näyttää (hiukset, pukeutuminen), joten lapsena en kokenut häntä kovin läheiseksi. Aikuistuttuani tilanne muuttui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme