Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetystä pähkäilen

24.10.2006 |

Aihe puhututtaa täällä aika paljon ja tulevana tuplaemona olen hieman epävarma miten koko homma hoituu. Minua ihmetyttää näin etukäteen, että mistä ihmeestä otan sen ajan imetykseen? Kun luen imetyskokemuksia täältä palstalta, niin silmiini pistää miten se imetys varsinkin alussa kestää ja kestää ja kestää. Ihmettelen, että mitä tekee isommat lapset sillä aikaa ja kuka niiden perään katsoo? Mulla on melkoisen villi 2v joka tarvii vielä tosi paljon huomiota. Siihen päälle 7v koululainen, joka ei nyt ihan vielä ilman apua tässä maailmassa pärjää. Miten te olette ratkaisseet tämän ongelman? Vai tottuvatko muut lapset ongelmitta siihen, että äiti istuu uusien sisaruksien kanssa tuntikausia sohvalla ja imettää? Pitääkö mun alkaa istuttaa kuopusta nyt jo videoiden ääreen, että saan pidettyä sen hiljaisena imetyksen aikana :-)? Laittakaa vinkkejä ja kokemuksia!

t.muksuja2 rv27+0

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetyksellä edelleen. Meillä homma on onnistunut varmaankin koska mies on hoitanut niin paljon esikoista. Ensin isyysloma kun tultiin kotiin (jolloin vauvojen syöminenkin kesti kauiten) ja sitten iltasin iskä ja tyttö lähtevät ulos pariksi tunniksi. Päivisin kun oon yksin koko porukan kanssa niin videoita tulee katseltua joo. Mutta myös kaikki muu näpertely (helmien pujottelua, askartelua, vesivärejä, jne) on toiminut, autan vaan leikin alkuun ja ryhdyn sitten vasta imettään vaikka vauvat huutaisikin naamat punasena. Joskus luen satukirjaa samalla kun imetän tai sitten imetän vuorotellen ja vaikka ruokapöydässä samalla esikoisen kanssa syöden. Oon huomannut että on oikeestaan aika harva homma mitä ei pysty tekeen samalla imettäen. Kantoliina, esim. Maya wrap toimii kanssa hyvin kun pitää imettää ja tehdä kotihommia tai jotain esikoisen kanssa. Niin, iltasadun luen yleensä niin että imetän toista samalla (mies viihdyttää sillä aikaa toista vauvaa).

Tässä sekava sepustus mitä nyt tuli mieleen... ja kyllä meillä niitä tilanteitakin on aina sillon tällöin kun esikoinen tekee vaan kiusaa kun imetän ja olen joutunut sen kiikuttamaan omaan huoneeseen jäähylle. Eihän se kivaa ole kenellekään mutta aika pieniä uhrauksia loppujen lopuksi. Joskus itseäkin tympäsee kun kaikki aika menee imettäessä ja kun syöttö on yksin mun harteilla mutta silloin potkasen miehen ja esikoisen pihalle, lataan tarjottimen täyteen hyvää ruokaa ja asetun sohvalle katsomaan jotain hyvää leffaa vauvojen ja imtystyynyn kera. Pääsääntösesti koko imetystouhu tuntuu luonnolliselta ja nykyään jo ihan vaivattomalta jutulta.

Elise

Vierailija
2/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun jo ilmoitan, että viestini ei tule sisältämään minkäänmaailman hehkutusta imetyksen puolesta, ja koska rehellisesti kirjoitan, toivon, että kukaan ei alkaisi mua nyt mollaamaan...

Nimittäin " vastustan" täysimetystä kaksosille, jos perheessä on isompia lapsia. Se on todella aikaa vievää toúhua! Itse pidin alusta asti asennetta, että jos yhtään saan imetettyä, se on jo hyvä saavutus. Loppujen lopuksi imetin kaksosia 8 kk, mutta koko ajan saivat lisäksi korviketta.

Jo alusta asti pitää jakaa syöttötuohua ja ajan antamista isommillekin lapsille. Koen, että sitä ei voi tehdä kunnolla muutoin kuin että mies/isovanhempi/kodinhoitaja ym apujoukot voivat syöttää myös. Jotkut lypsää pullon omaa rintamaitoa, mutta en ole livenä tavannut ketään kaksosten äitiä, joka olisi aina vain itse lapsensa syöttänyt. Jokainen äiti tarvii OMAA AIKAA kaksosten ja isompien lasten kanssa olemisen välissä! Eli ruokkimistavasta riippumatta kaksosten äidin pitää päästä välillä pariksi tunniksi pois! (Ainakin alussa vauvoja saisi tosiaan koko ajan syöttää, joten ilman lypsämistä tai korvikkeen antoa tämä ei ekojen kuukausien aikana onnistu.)

Ja tarkoitus ei ole puhua korvikkeiden puolesta. Haluan vain, että mietitte täysimetyksen " hintaa" . Omassa perheessäni se hinta ois ollut liian kallis. Äidin jaksaminen, yöherätykset! En tiedä miten minun olisi käynyt, jollei mies olisi syöttänyt toista vauvaa korvikkeella pullosta öisin, jos molemmat heräsivät yhtä aikaa. Mulle tuli huono omatunto jo tästä osittaisimetyksestä, tuntui, että sekin sitoo juuri minua, isompien lasten äitiä, liikaa. Tietysti tuplista on aina vähintään tuplatyö, aikaa kuluu myös tuttipullosta syöttämiseen. sen voi kuitenkin tehdä joskus joku muukin kuin äiti.

Eli suosittelen kunnon rintapumpun hankkimista jos aikoo vain omalla rintamaidolla syöttää.

Mulla oli imetystyyny, ja iltaisin imettelin niin, että molemmat vauvat oli rinnalla, tai jos ei jaksanut rinnasta enää imeä, sai toinen rintaa ja toinen pullosta, Molemmat oli näin lähellä. Ihanaa oli lähteä välillä kaupoille tai kaupungille ihan yksin, ja pois tulin vasta kun rintoja pakotti!

Tsemppiä kaikille jotka imettää! Tsemppiä kaikille, jotka ruokkii vauvojaan pullosta! Tsemppiä, että jaksaisitte valvomisten keskellä ajatella tärkeintä, eli... omaa jaksamistanne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä ole ihan viikkoakaan kertynyt, mutta ainakaan vielä ei ole kumpikaan imenyt tuntikausia. Yksi vauva imaisee molemmat tissit tyhjiksi noin 20 minuutissa ja simahtaa sitten masu täynnä. Enkä kyllä näe järkeä pitää vauvaa rinnalla tuntikaupalla. Taitaisi äiti toimia vain huvituttina, ja tuskin se on kovin ihana tilanne, jos perheessä on jo muitakin lapsia. Meilläkin tyttö 3,5v, joten muuhunkin on jäätävä aikaa kuin imettämiseen 24/7.

Vierailija
4/8 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi se vaihe kun tarvii imettää tiheästi ja ajoittain pitkäänkin kerralla on aika lyhyt, meillä se ajoittui noin 1kk-4(5)kk ikään. Sen jälkeen imetyssessiot lyheni huomattavasti, tankkaus kesti vain noin 5 min/poika. Nuo ekat kuukaudet imetin yleensä yhtä aikaa. Meillä aamut ja iltapäivät meni 2-3 tunnin syöttövälein, iltapäivisin olin yleensä liikkeellä (kauppareissut, ulkoilut) sen pisimmän uniajan 3-4t. Illat saattoi sitten pahimmillaan olla tuota 20min tankkausta, 30 min nukkumista, taas tankkausta siinä klo 17-21. Kyllä sen jaksoi kun tiesin että ei sitä loputtomiin jatku.

Esikoinen oli 5 v ja kahtena päivänä päiväkodissa. Hän oppi pakostakin aika itsenäiseksi esim. välipalan ottamisessa tai hampaiden pesussa. Kieltämättä välillä oli sellainen olo, että esikoinen jää liian vähälle huomiolle, varsinkin jos oma pinna oli väsymyksen takia kireällä eikä yhtään ylimääräistä kiukuttelua olisi jaksanut. Lukemaan hänelle pystyi imettäessäkin ja tuonikäinenhän jaksaa kuunnella jo pitkiäkin satuja. Jos halusin nukkua päiväunet (30 min), laitoin videon pyörimään, telkkaria ei kuitenkaan katsottu kuin korkeintaan 1 1/2 t (1 video ja iltapäivän kakkosen lastenohjelmat).

Sullakin esikoinen on jo niin vanha että osaa varmasti jo olla monessa asiassa avuksi, myös sen pienemmän paimentamisessa. 2 v voi tosiaan olla ongelma, varsinkin jos mustasukkaisuus iskee ja alkaa tahallisen kiusanteon. Kannattaa ehkä alkaa jo nyt valmentamien isosisaruksen rooliin, sen korostaminen kuinka hieno isosisko/veli hänestä tulee ja kuinka hän voi sitten auttaa vauvojen hoitamisessa ja kuinka taitava ja osaava hän on tuleviin pikkuisiin verrattuna. Ekstrahuomiota sitten hänelle kun kaksoset nukkuu. Isän rooli myös korostuu ja tämä vaihe voi olla hyväksikin isän ja lapsen suhteelle, kun isä pakosta joutuu siihen enemmän vastuullisen vanhemman rooliin.

Videot on myös hyvä ajatus, niitä voi katsoa yhdessäkin ja jutella niistä samalla. Muumitarinoita meillä tuonikäiset rakastaa ja ne eivät ole turhan meluisia tai levottomia.

Vierailija
5/8 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmasti vaan katsoa miten homma alkaa sujua eikä etukäteen hirveästi murehtia. Täysimetyksestä en edes unelmoi, siihen en ole pystynyt edes ykkösten kanssa, jotka ovat olleet melko suuriruokaisia. Miehestä on apua vasta iltaisin, eli hän tulee vasta joskus kuuden paikkeilla kotiin. Sen jälkeen hän ottaa kyllä täyden isin roolin ja hoitaa isommat (tai pienemmät). Pitää varmaan yrittää lasten takia kestää anoppia ekat viikot apuna täällä, muuta sukua kun ei ole täällä. Hän hoitaa isommat lapset ihan ok, mun hermot vaan voi vähän kiristyä :-).

t.muksuja2 rv27+1

Vierailija
6/8 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliselin kertoma kuulosti ihanan tutulta, meillä 3 kk:n ikäiset toistaiseksi täysimetetyt kaksoset ja kohta 3-v esikoinen. Esikoinen on sopeutunut ihan hyvin, ja tosiaan imettäessäkin pystyy viihdyttämään esikoista, ja videotkin on etenkin alkuun ollut hyvä apu. Ja olen myös ehtinyt viettämään aikaa kaksinkin esikoisen kanssa, mikä on tuntunut tärkeältä. En juurikaan miettinyt imetysasiaa ennen kaksosten syntymää, mutta nyt meillä ainakin imetys on tuntunut helpoimmalta vaihtoehdolta, itse olen liian laiska pullojen keittelemiseen, ja kaikki uloslähdötkin tuntuvat helpommilta kun ruoka on aina mukana. Pidän niitä muutamaa kuukautta ennen kiinteiden aloitusta siinä määrin lyhyenä aikana etten koe tarvitsevani ' omaa aikaa' niin paljon - kuitenkin on useinkin kotonakin rauhallisia hetkiä esikoisen leikkiessä itsekseen, nukkuessa tai ollessa isän tai jonkun muun kanssa jossain ja vauvojen nukkuessa. Muutaman ekan viikon jälkeen imetys on sitäpaitsi muuttunut nopeammaksi ja välit harventuneet jopa 3-4 tuntiin, onpa joskus yöllä ollut 5 tuntiakin jo.

Eli mielestäni kaksosten täysimetyksen vastustamiseen ei kenenkään tarvitse energiaansa uhrata sen enempää kuin pulloruokinnan vastustamiseenkaan, kaikki vaihtoehdot ovat varmasti hyviä ja jokainen löytää itsellensä sopivimman.

Vierailija
7/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suunnitellut imettäväni paljon pidempään, mutta ei se sitten ihan niin mennyt.

Pojat painoi vähän päälle 2kg syntyessään. Toinen jaksoi imeä, toinen ei. Toiselle pumppasin ja syötin pullosta,toista imetin tosiaan kerrallaan aina sellaisen pari tuntia välillä herätellen. Päivät oli yhtä huutoa. Nukkuivat puoli tuntia, söivät hetken, nukahtivat ja olivat puolen tunnin päästä välillä taas syömässä. Neuvolasta kehottivat antamaan itselleni luvan lopettaa imetys. Vikana päivänä istuin aamulla sohvalle klo 8 ja mies kantoi vuorotellen vauvoja tai rintapumppua aina ilta kuuteen saakka ilman hetken hengähdystaukoa. Itkin ja imetin ja pumppasin kilpaa vauvojen kanssa ja klo 18.15 päätin lopettaa. Jos olisi ollut imetyskokemusta esim esikoisesta, olisi imetys ehkä sujunut helpommin. Nyt kun kaksoset oli ne esikoiset eikä imetykseen saanut mistään oikein apua ja opastusta, niin meni sitten aika lailla metsään koko homma.

Hyvin ovat kasvaneet korvikkeella :)

Vierailija
8/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun kertomus menee vähän niin kuin mun imetyskokemukset meidän kakkosesta. Pumpulla mä en saanut kuin tippoja ulos ja rinnasta ei poitsu saanut/jaksanut ottaa otetta. Eli korvikevauva siitäkin tuli melko aikaisin. Kiitos tarinastasi, toivotaan että meillä menee hiukka paremmin :-).