Lisääntyneet rintasyövät ja rintaliivit
Onko siitä tehty mitään tutkimusta, voisiko rintaliivien muoviset kaarituet olla syynä? Kaikki mun tietämäni rintasyöpään sairastauneet on isorintaisia, joten tulee mieleen että voisiko se olla rintaliiveissä se joku kemikaali, mikä aiheuttaa? Tietty on varmasti sattumaa, ettei mun tietämissä ole pienirintaisia, varmaan heillekin se tulee, mutta tuellisia liivejä on pieniäkin kokoja. Isorintaiset vaan eniten niitä tukia tarvitsee.
Kommentit (30)
Rintasyövän riskiä lisää lapsettomuus (imetyksen puuttuminen) ja ylipaino. Molemmat riskit ovat lisääntyneet naisilla.
Oot lukenut Olli Postia. 70- luvulla kuoli ärhäkkään rintasyöpään nopeasti 27- vuotias työkaverini, rinnat pienet teinitytln nypykät.
Senjälkeen on tuttuja kuollut ja osa selvinnyt. Ei kai mitenkään isorintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyövän riskiä lisää lapsettomuus (imetyksen puuttuminen) ja ylipaino. Molemmat riskit ovat lisääntyneet naisilla.
Kaikki tuntemani sairastuneet ovat synnyttäneet, vähintään yhden lapsen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/syopatalo/sy%C3%B6p%C3%A4taudit/rintasy%C3%B…
Tuossa vielä linkissä muutama lisätekijä.
Alumiinia jota antiperspiranteissa on, on epäilty myös syövän aiheuttajaksi, enkä ihmettele sillä alumiinisuolot tukkii normaalin hienerityksen ja elimistön tukokset eivät ole hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ainoa tuntemani taas on keski-ikäinen ja lapseton. Yksittäisiä tapauksia on vaikka minkälaisia ja kaikki tuntee varmasti poikkeuksia ties mihin tilanteisiin, mutta isompi kuva on eri juttu.
Vähän ohiksena, minulla on sairaus joka mielletään vanhojen ihmisten vaivaksi. Tästä on tullut ihmettelyä ja olen saanut vääntää ihan terveydenhuollon kanssakin kerran, kun hoitaja päätti alkaa vängätä terveystietojani katsomatta että olen varmasti ymmärtänyt jotain väärin kun väitän että minulla on tällaisia vanhustentauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäinen synnytysikä?
Vierailija kirjoitti:
Alumiinia jota antiperspiranteissa on, on epäilty myös syövän aiheuttajaksi, enkä ihmettele sillä alumiinisuolot tukkii normaalin hienerityksen ja elimistön tukokset eivät ole hyvästä.
On olemassa verrokkiryhmä, jolla rintasyöpä on hyvin harvinainen: miehet.
Se, että rinnat puristetaan liiveihin, huonontaa niiden verenkiertoa ja jopa imusolmukkeiden toimintaa. Sitä kautta lisää rintasyövän riskiä.
"Sidney Ross Singerin ja Soma Grismaijerin tutkimuksessa löydettiin yhteys rintaliivien ja rintasyövän väliltä. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa 113-kertaisesti kohonnut rintasyöpäriski niillä naisilla, jotka käyttävät liivejä 24 tuntia päivässä verrattuina naisiin, jotka käyttivät liivejä alle 12 tuntia.
Tutkijoiden mukaan rintaliivit aiheuttavat rintaan painetta, joka estää lymfanesteiden kierron aiheuttaen näin myrkkyjen ja muun kuona-aineen jäämisen rintaan. Liian pienet liivit eivät ainakaan auta asiaa, joten muista hankkia oikean kokoiset alusvaatteet! Monet naiset käyttävät tietämättään vääränkokoisia rintaliivejä."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-kayttaisin-rintaliiveja/32752…
Tämmöistäkin joku on väittänyt
Vierailija kirjoitti:
Se, että rinnat puristetaan liiveihin, huonontaa niiden verenkiertoa ja jopa imusolmukkeiden toimintaa. Sitä kautta lisää rintasyövän riskiä.
Jos se rintaliiveistä johtuisi vähän joka naisella olisi rintasyöpä.
Itse en kyllä pidä kaarituellusia koska tuettomatkin ovat ryhdikkäitä kun löytää sopivan mallin.
Mihin tuo Olli Postin teoria rintaliiveistä perustuu? "Tein sen ihan itse" vaiko joku tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
antaa kaikkien tissien pomppia vapaina ja iloisina
t:miehet
Korrelaatioita on helppo tutkia, syy-seuraussuhteita vaikeampi. Rintaliivejä käyttävät todennäköisesti eniten naiset joilla on kaikkein isoimmat rinnat - ja mitä isommat rinnat on, sitä enemmän niissä on soluja, joihin syöpä voi alkaa kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäinen synnytysikä?
Tunnen juurikin kaksi jotka ovat saaneet rintasyövän. Toinen oli 36 vuotias kun sai ensimmäisen lapsen ja toinen 42. Tuo ensimmäinen on oma äitini, joka on ollut kuolleena jo monta vuotta.
Jos ap nyt vaikka miettisi kuinka paljon muovia meillä on ympärillä. Jos nyt vaikka mietitään niitä rintaliivejä, vaikka niissä ei olisi kaaritukia. On monet tehty keinokuiduista, jotka puolestaan kuuluvat muovien ryhmään. Eli vaikka muovien kemikaaleilla olisi jokin yhteys, niin kyllä se sitten tulee yleisesti siitä että käytämme paljon muovia. Ei niin yksittäisestä asiasta kuin kaarituet. Sitähän tutkitaan paljon mitä vaikutusta sillä on ihmisiin että muovirasioissa lämmitetään ruokaa mikrossa.
Toisekseen kaikki syövät on lisääntynyt. Osaksi siksi että diagnostiikka on parantunut ja niitä todetaan enemmän. Eli osa syövistä on jäänyt diagnosoimatta aikaisemmin. Toisekseen muutama sata vuotta sitten naisia kuoli paljon synnytyksiin tai lapsivuodeaikana. Eli ei yleisesti eletty tarpeeksi pitkään että syöpää ehtisi kehittyä.
Oma rintasyöpäni oli tutkitusti perinnöllinen. En kotioloissa käytä rintaliivejä ollenkaan ja otan ne päältäni heti kotiin tultuani. Kaarituellisia en pidä.
Mikähän muu kireä yllä vaikuttaisi syöpää aiheuttavasti. Suolistosyöpä seuraa piukoista farkuista (korsetti on tosi paha) ja tiukka pipo aiheuttaa aivokasvaimia.
Aina voi yleistää, mutta syöpä tarvitsee monta asiaa, jotka menee vikaan vuosien mittaan. Sairastun vähän yli 30veenä, 1lapsi nuorena, imetin lyhyen aikaa, ylipainon rajoilla (tosin kuntosaliharrastuksen vuoksi suurimmalti), en värjännyt hiuksia, käytin ekodödöjä, eco sertifioitua kosmetiikkaa, mahdollisimman puhdasta ruokaa. Ei syöpägeeniä, en tupakoi. Mutta, avioero, rahahuolet, opiskelu perheellisenä ja yrittäjyys piti aina stressitasot tapissa.
Rintaliivejä en syyttäisi, mutta tutkimisen arvoista voisi olla matkapuhelinten säteilyn aiheuttama syöpäriski. Monessa takissa on puhelintasku juuri vasemman rinnan päällä, ja usealla tuntemallani naisella on todettu rintasyöpä nimenomaan vasemmassa rinnassa. Voiko näissä olla korrelaatiota...?
Diagnostiikan kehitys ja eliniän piteneminen johtaa useampiin syöpälöydoksiin. Ennen vain kuoltiin nuorempana.
Rintasyöpiä on miehilläkin, mutta ei kaaritukia.