Miten te "nautitte" näistä helteistä?
Itse istun sisällä tuulettimen alla ja räpellän puhelinta...
Kommentit (106)
Otan aurinkoa arskoissa ilman paitaa ja ilman Soroksen aurinkorasvia ja saan siintä d-vitamiinia niinku oikeenstaan
Dark winteriä varten kerään nörtsiä enkä mormota sisustiloissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä jotenkin eri Suomi kun minulla on villasukat jalassa ja villatakki päällä. On hieman vilukin. Välillä käyn lämmittelemässä auringonpaisteessa. Ei ole ilmastointia ja ovet ja ikkunat on auki, eikä ole yhtään liian lämmin. Nytkin kädet jäässä.
Verenkierron kanssa häikkää. Lääkäriin!
Varmasti on kun rytmihäiriö on kestänyt tauotta jo yli 2 kuukautta. Mutta eipä ne mitään lääkärissä tee asialle.
Olen saaristossa. Ei täällä ole ollut helteitä koko kesänä. Tuuli on viileähkö joka päivä. Vesi on niin kylmää ettei huvita mennä uimaan, 21 astetta.
Poimitaan marjoja talvea varten.
Mistä ihmeen helteistä? Nyt on lämmintä juuri ja juuri ehkä 20 astetta, eilen oli parhaimmillaan 17. Eikä olla edees pohjoisessa Suomessa. Alkuviikoksi voi tulla tännekin hellettä, mutta se on se pari päivää, ja sitten palataan taas tähän vähän alle 20 lämpötilaan ja öisin on jo alle kymmenen astetta.
En tiedä miten mutta minun kroppa tottuu näihin helteisiin tosi äkkiä. Teen puutarhassa hommia, luen, otan aurinkoa, käyn välillä suihkussa ja siivoilen eli ihan samoja juttuja kuin muutenkin. Tällä hetkellä ulkona +29 ja sisällä +33 mutta mikäs tässä alasti heiluessa ja siivotessa kun isäntä grillailee pihalla.
Aloittaja Juljus hinkkaa hikistä munaansa ja kaivaa pyllyä..
Piereskelen purkkiin ja haistelen sitä
28 ja Päijät-Häme. Huh.
Lämmitettiin pihasauna, sen jälkeen sää tuntui hiukan viileämmältä (vähemmän kuumalta)
Eli siis Kouvolassa on helle, ja sitten täällä kuvitellaan koko porukan kesken, että jos Kouvolassa on helle, sitä on koko maassa?
Aamulla lehden luku terassilla varjossa, loppupäivä sisällä lueskelen ja kotitöitä vähän, asunnossa säädettävä ilmastointi auttaa hieman. Kaihtimet päivän ajan kiinni auringon puolella.
Aika usein autoilua ilmastoidulla autolla. Menee päivät ihan mukavasti.
Öisin ikkunat auki.i Hyvin pärjätään.
Kotona jotenkin pärjää ilmastointilaitteen avulla, huomenna taas töihin enkä todellakaan nauti siitä kuumankosteasta paikasta kun sisällä on ihan yhtä tuskaa kun ulkonakin. Pahimmillaan ollut sisällä +33 ja keskimäärin 29-30. Ei auta mitään pitää säleitä ja ikkunoita kiinni. Tahi auki.
Mullakin on tuuletin lähellä. On päällä yötäpäivää. Puhelin kädessä tai katson telkkua.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulin että elokuun lopussa on taas tappohellettä - sain raivarit.
Asun Kouvolassa, missä on muutenkin Suomen kuumimmat helteet. Täällä on koko ens viikko rapeat 29 astetta joka päivä vaikka mennään elokuun loppupuolta. Ei voi käsittää että vähintään syyskuuhun asti tappohellettä.
Eikö nämä nykypäivän koronakesät lopu koskaan?Elokuu on minulle helteenvihaajana merkinnyt aina pelastusta heinäkuun helteiltä. Yleensä elokuussa tietää aina, että kärsimys on vihdoinkin loppunut.
Mutta nyt on säissä "uusi normaali". Mihinkään ei voi luottaa enää.En nauti. Ei ole normaalia tällainen. Kotona ja ulkona on paha olla enkä jaksa käydä kuin lyhyillä lenkeillä. Kaikki elämässä vaatii nyt enemmän ponnisteluja kuin viileässä.
Minua oksettaa myöskin kuumuus, minulle on kuumaa kun on yli 15 astetta lämmintä. Inhottaa mennä huomenna töihin, koska tuo työ on ruumiillista työtä ja se tehdään ulkona auringonpaahteessa. Siinä on lämpötila usein 50 astetta ja ylikin, ihan lämpömittarin mukaan. Joka tauolla pitää vaihtaa haalari ja sen alla olevat vaatteet kuiviin, koska hikeä valuu niin paljon. Aivan varmasti vielä syyskuussa on kammottavan kuumaa, ehkä lokakuussakin. Onneksi sentään aurinko ei enää paista läpi yön.
Hyvin on helteet kestetty, just kävin ulkona ajamassa 62km lenkin mun sähköskootterilla. Yleensä kun tällasilla vempaimilla ajelee niin tulee kylmä koska tuuli tuo kylmää viimaa, ja satulan päällä istutaan paikallaan ja väännetään kaasukahvasta. Samaa ongelmaa on moottoripyöräilijöillä ja mopoilla. Polkupyörällä ei ajaessa ei tuu niin kylmä koska polkeminen pitää lämpimänä.
Hyvin kestän ja toivottavasti lämpimät säät jatkuu mahd pitkälle, ei tunnu sitten talvi niin turkasen pitkältä.
Maalasin terassin ja tein uudet portaat.
Ei syksyistä säätä voi enää kutsua helteeksi.
Ei edes paista kokoajan.
Ulkoilen ennen kuuminta aikaa tai sen jälkeen, en lähde paahteeseen jos ei ole pakko. Kaihtimet ja ikkunat kiinni, parveke on kuin sauna, sisällä toistaiseksi vielä viileää kun pitää oven kiinni. Onneksi ostin kesän alussa tehokkaan tuulettimen. Kunhan yöt pysyisivät viileinä ettei vaikuttaisi nukkumiseen.
Miten osasinkin valita 4 kk sitten oikean viikon lomaksi? Olen suuren osan päivästä ulkona touhuamassa, marjastamassa tai vaan istuksin keinussa. Välillä pyöräilemässä. Naatin nyt ennen kuin vähintään 8 kk kylmyys taas tulee.